اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

زارع پور: رومینگ اپراتورهای ایرانی با قیمت ارزان‌تر در اختیار زوار قرار خواهد گرفت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ان‌شاءالله امسال سیم کارت و اینترنت عراقی و رومینگ اپراتورهای ایرانی ارزانتر و با کیفیت‌تر از سال گذشته در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

زارع پور: رومینگ اپراتورهای ایرانی با قیمت ارزان‌تر در اختیار زوار قرار خواهد گرفت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، عیس زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز سه شنبه (31 مرداد) که برای پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در مورد در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، گفت: با تلاش همکارانم و با تعامل خوبی که وزیر محترم فن آوری اطلاعات عراق داشتند انشاالله امسال سیم کارت و اینترنت عراقی و رومینگ اپراتورهای ایرانی ارزانتر و با کیفیت‌تر از سال گذشته در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

وی در مورد اقداماتی که در دو سال گذشته برای توسعه زیر ساخت های ارتباطی کشور انجام شده است افزود: در دوسال گذشته تلاش های گسترده ای برای نوسازی زیر ساخت های ارتباطی کشور در لایه های مختلف فراهم کردیم.  همانطور که در جلسه ماه قبل از همین تریبون خدمت شما مطرح و گزارشی در این باره عرض کردم، در هر ۴ لایه شبکه ارتباطی کشور (دسترسی، تجمیع، مادر مخابراتی کشور یا همان زیر ساخت کشور و دروازه های اینترنتی کشور) اقدامات زیادی شروع کردیم که بتوانیم در همه لایه ها توسعه متوازن را داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دروازه های اینترنتی کشور تصریح کرد: در دو سال گذشته علاوه بر اینکه منابع ورودی اینترنت کشور را متنوع کردیم، میزان اینترنت مورد نیاز کشور را نیز به اندازه بیش از دو برابر نیاز تامین کردیم و الان بیش از دو برابر نیاز کشور ظرفیت وجود دارد که همین باعث پایداری ارتباطات کشور در بخش بین الملل شده است. 

وی در مورد شبکه زیر ساخت کشور نیز تصریح کرد: از ابتدای دولت تا کنون بحمدالله بیش از ۵۰ درصد به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی (که برای اولین بار در همین دولت سفارش داده شد و به نخبگان کشور اعتماد شد) توسعه پیدا کرده است و به فضل الهی تا آخر سال دو برابر می شود و انشالله تا پایان دولت ظرفیت شبکه زیرساخت کشور نیز به سه برابر خواهد رسید؛ در نتیجه تعداد قطعی ها و لینک های اشباع ما نسبت به زمان آغاز به کار دولت به شدت کاهش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: انشاالله روند توسعه در زیر ساخت کشور تداوم پیدا خواهد کرد، همچنین برای ترافیک داخل کشور نقاط تبادل ترافیکی داریم که تبادل کننده ترافیک داخلی هستند که با توجه به استفاده گسترده مردم از سکوهای داخلی لازم بود توسعه پیدا کنند. در یکسال گذشته بیش از سه برابر ظرفیت نقاط تبادل ترافیک در کشور افزایش یافته است و انشاالله این روند هم ادامه دار خواهد بود.

زارع پور در مورد تجمیع که در اختیار شرکت مخابرات ایران است گفت: باوجود اینکه همکاران برنامه ای را برای توسعه ارائه کردند ماهم در وزارت ارتباطات تلاش کردیم در این دو سال منابع لازم را فراهم آوریم متاسفانه کار با کندی جلو می رود و تعداد لینک هایی که در شبکه داخل شهرها و استانها اشباع  شده بعضاً افزایشی بوده اند. البته اخیرا تلاش هایی را شروع کرده‌اند تا خصوصا نقاط بحرانی را مدیریت کنند؛ در بعضی از استانها مشکل جدی در شبکه تجمیع داریم که دوستان قول دادند تا آخر سال با توجه به حمایت وزارت ارتباطات کار را به پیش ببرند.

وی در مورد لایه دسترسی نیز تصریح کرد: در حوزه فاصله بین گوشی تا اولین بی تی اس یا فاصله بین مودم تا مرکز مخابراتی کارهای بسیار بزرگی در این دو سال شروع شده است. سیار فرکانس های جدید را به اپراتورها واگذار کردیم سال ۱۴۰۰ فرکانس ۲۳۰۰ را واگذار کردیم و هفته گذشته فرکانس ۳۶۰۰ (را که به آن فرکانس طلایی برای نسل پنجم تلفن همراه می‌گویند) سعی داریم با برگزاری مزایده در اختیار اپراتورها قرار دهیم که انشاالله حرکتی جهشی برای توسعه نسل پنجم تلفن همراه اتفاق بیفتد.

زارع پور گفت: در حوزه پوشش تلفن های همراه از پوشش ۸۶ درصدی در ابتدای دولت به ۹۲ درصد رسیده‌ایم و انشاالله مسیر را با همین شتاب دنبال خواهیم کرد. در حوزه ارتباطات ثابت مهمترین پروژه ای که دنبال می کنیم پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارهاست؛ این اقدام باید ده سال پیش شروع می شد، در کشورهای با گستره جغرافیایی ایران بیش از ۷_۸ سال این اقدام طول کشیده است ما می خواهیم انشاالله طی سه سال که یک سال آن گذشته است این امکان را برای همه فراهم کنیم الان در بیش از ۱۱۰۰ شهر اپراتور را مشخص کرده ایم در هر استان علاوه بر شرکت مخابرات ایران برای ایجاد رقابت اپراتور دومی معرفی کردیم که بتواند خدمات بهتری و رقابتی تری را به مردم ارائه کند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در بیش از ۱۱۰۰ شهر اپراتور دوم مشخص شده، در ۴۰۰ شهر توافقات اولیه با شهرداری‌ها و مدیریت شهری صورت گرفته، کار در ۱۲۰ شهر شروع شده و در بیش از ۲۰ شهر سرویس دهی به مردم آغاز شده است. سرعت هایی که به مردم داده می شود حتی تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه است یعنی هشتاد برابر سرعت فعلی که مردم از آن استفاده می کنند.

وی افزود: به فضل الهی قول می دهم تا پایان دولت این امکان را در همه شهرهای کشور برای مردم فراهم کنیم که اگر کسی خواست ظرف یک ماه اپراتور این خدمت را در اختیار مردم قرار دهد. منابع لازم برای این کار با حمایت مجلس در قانون بودجه پیش بینی شده است، دولت از حق السهم خودش منابع لازم را پیش بینی کرده است انشاالله تک تک شما عزیزان در حوزه های انتخابیه مدیریت شهرستان و شهرهای حوزه انتخابیه‌اتان با ایجاد هماهنگی به ما کمک کنید اجرای این پروژه را می توانیم با سرعت در شهرهای مختلف دنبال کنیم.

زارع پور در مورد شاخص های کیفی شبکه گفت: براساس شاخص هایی که در سامانه های مدیریتی داریم و شاخص هایی که مراجع بین المللی ماهانه و سالانه منتشر می کنند وضعیت مان رو به بهبود است‌. از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ شاخص های مربوط به تاخیر یعنی میزان تاخیری که مردم حس می کنند کاهشی و سرعت افزایشی بوده است، همچنین نوسان تاخیر هم کاهشی بوده است این موارد در آمارهای مراجع بین المللی هم موجود است. در شاخص های یکی از مراجع بین المللی سرعت آپلود، دانلود، تاخیر، نوسان تاخیر در اینترنت ثابت و همراه روبه بهبود بوده است.

وزیر ارتباطات در بخش دوم سخنانش تصریح کرد: آیا بنده به عنوان وزیر ارتباطات از وضعیت موجود راضی هستم؟ با همه تلاش های صورت گرفته مردم ما شایسته بهتر از این هستند؛ آرزو دارم برای تک تک شهروندان اینترنت با کیفیت و با سرعت چند صد مگابیت بر ثانیه را فراهم کنم، بنده و همکارانم شبانه روزی برای رسیدن به این هدف در تلاشیم اما چه کنیم که کار انجام نشده در گذشته زیاد است و ما هم در همه لایه ها این مسأله را دنبال کنیم و با چالش هایی نیز مواجه هستیم که یکی از آن بحث تعدد و تشطت مراجع تصمیم گیری است که به دلیل این ضعف گاها از وزیر ارتباطات خواسته می شود با ابزارهای فنی درخواست آنان را فراهم کنیم که موجب ایجاد بار در شبکه می شود.

زارع پور گفت: به عنوان مثال امسال در موضوع قطع اینترنت برای کنکور سراسری با مقاومتی که کردیم چنین اتفاقی رخ نداد ولی در سالهای گذشته شاهد بروز چنین مسائلی بودیم یا مراجعی که برای پالایش تصمیم گیری می کنند مثل کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که وزارت ارتباطات مجری تصمیماتی که این نهاد اتخاذ می کند است اما تبعات و پاسخ گویی آن با ماست اعتقاد داریم تا جایی که می شود باید از ابزارهای غیرفنی برای مدیریت شبکه استفاده کنیم.

وی با اشاره به ساماندهی وی‌پی‌ان‌ها و فیلتر شکن فروشی گفت: راهکار برچیده شدن بساط فیلتر شکن فروشان و کسانی که از این نیاز مردم سواستفاده می‌کنند صرفا فنی نیست و بار زیادی را بر شبکه تحمیل می‌کند این مسأله نیازمند قانون مشخص است که انشاالله تقدیم هیات رییسه مجلس خواهم کرد، با کمک شما می توانیم بساط فیلتر شکن فروشی را جمع کنیم البته آرزو دارم هیج ایرانی‌ای برای هیچ نیازی به فیلتر شکن محتاج نباشد.

زارع پور با اشاره به تحریم‌های اعمال شده در این زمینه تصریح کرد: مدعیان دفاع از حقوق مردم بیش از ۳۰۰ هزار دامنه پرکاربرد را بر روی کاربران ایرانی فیلتر کرده اند و روز به روز به این عدد افزوده می شود ولی مردم این مسأله را از چشم ما می بینند، مردم سایتی را سرچ می کنند ولی بالا نمی آید و تصور می کنند فیلتر شده است غافل از اینکه به لیست تحریم اضافه شده است البته ابزار های متعددی را برای مقابله با تحریم راه اندازی کردیم مثل سرویس ۴۰۳ که برای گیمرها ایجاد شد و بیش از ده میلیون نفر از آن استفاده می کنند اما این موضوع را باید از طریق مجامع بین المللی دنبال کنیم که لیست تحریم ها در حوزه دامنه های مورد نیاز کاربران برداشته شود.

وی در مورد حملات گسترده به زیرساخت ها افزود: در یکسال گذشته آمار حملات هدفمندی که به زیر ساخت های ارتباطی کشور صورت می گیرد بیش از بیست برابر شده است اما همکاران مجاهد من در بخش های گوناگون بخش خصوصی و دولتی تلاش شبانه روزی دارند و الحمدلله توانستند بخش بسیار زیادی از این حملات را دفع کنند اما گاهی اوقات این حملاتِ هدفمند به زیر ساخت‌ها باعث از کار افتادن خدمات و موجب آزردگی خاطر مردم می شود. البته برای مقابله با این حملات توسعه ابزارها را در دستور کار قرار دادیم که انشاالله همان میزان اندک را هم بتوانیم کاهش دهیم و از آن جهت آسیبی متوجه مردم نشود.

وزیر ارتباطات گفت: با جنگ روانی با کلید واژه اختلال اقداماتی صورت می گیرد بعضاً گزارشاتی منتشر می شود که صحت ندارد هفته گذشته تیر یک روزنامه بود که ایران در صدر لیست قطعی اینترنت قرار دارد وقتی که این گزارش را می خوانیم فقط به قطعی اینترنت در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور در چند روز محدود که با تصمیمات مراجع امنیتی بود اشاره کرده است اما این مسأله را به کل کشور بسط داده و اینگونه القا می کند که بدترین اینترنت را در جهان داریم در حالی که شاخص ها مشخص است. 

زارع پور تصریح کرد: براساس نظر مرکز ملی فضای مجازی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۲۳ درصد از ابتدای دولت به بیش از ۶۲ درصد رسیده است و انشاالله به فضل الهی در همین دولت آن را به سرانجام نهایی خواهیم رساند. یکی از زیرساخت های اصلی شبکه ملی اطلاعات توسعه زیرساخت های ارتباطی است که فیبر نوری مهمترین پروژه آن بشمار می رود، قول خواهم داد بتوانیم این امکان را برای همه مردم در شهرها تا پایان دولت فراهم کنیم.

وی در مورد اقداماتی که برای کاهش نیاز مردم به فیلتر شکن انجام شده گفت: چند اقدام را باید انجام دهیم؛ اولین کار این است که باید در لیست مصادیق فیلترینگی که در گذشته مواردی را به دلایل غیر امنیتی در آن قرار داده‌اند و حاکمیت ملی ما را دچار خدشه نمی کند بازنگری کنیم.‌ سال گذشته پس از دستوری که ریاست جمهوری دادند لیستی متشکل از چندهزار دامنه و سایتی که در ۱۵ سال گذشته (که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه راه افتاده است) تهیه شده بود تقدیم کارگروه کردیم و حدود سیصد سایت و سرویس باز شد. اما اعتقاد داریم هنوز جایِ تجدید نظر وجود دارد آقای ریس جمهور نیز در حکم  دبیر شورای عالی فضای مجازی این مسأله را آورده اند. در وزارت ارتباطات آمادگی داریم با مرکز ملی فضای مجازی همکاری کنیم و لیستی را از سرویس هایی که حاکمیت ملی را دچار خدشه نمی‌کنند تهیه کنیم.

وی افزود: افزایش کیفیت خدمات بومی راهکار دیگر است؛ الحمدلله سکوهای بومی پذیرای میلیون ها نفر از کاربران هستند اما به مزیت های جدیدی رقابتی نیاز دارند که دنبال کردن این مهم در برنامه ما قرار دارد. افزایش خدمات برای مقابله با تحریم نیز در دستور کار قرار دارد. پی گیری حقوقی برای رفع تحریم هایی که بر خدمات مورد نیاز دانشگاهیان اعمال شده است نیز از دیگر موارد است.

زارع پور گفت: به همکارانم دستور داده ام که مرکز رسیدگی سریع به شکایات مردم از طریق شماره تلفن ۱۹۵ راه اندازی و توسعه داده شود تا به مشکلات رسیدگی شود.

وزیر ارتباطات در مورد عدم سرمایه گذاری در این حوزه برای توسعه گفت: باید کاری کنیم سرمایه گذاری در این حوزه توجیه داشته باشد با این نظام تعرفه این امر میسر نیست.

زارع پور در مورد گرانی اینترنت تصریح کرد: در همین ایام که برای اربعین با کشور عراق مذاکره می کردیم در عراق که میانگین درآمد سرانه از ما کمتر است هر گیگ اینترنت صد هزار تومان است در حالی که در کشور ما حدود سه هزار تومان قیمت دارد. تمام قد حامی کسب و کارهای دیجیتال بومی هستم دولت کنار اینهاست و انشاالله تمام قد از کسب و کارهای دیجیتال بومی حکایت می‌کنیم.

وی در پایان از نمایندگان درخواست کرد: در لایحه برنامه هفتم برای تنظیم گری فضای مجازی تدبیر کنید که انشاالله بتوانیم خدمات با کیفیتی را به مردم ارائه دهیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول