اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اردوغان: در سپتامبر با پوتین رو در رو گفت‌وگو خواهم کرد

رئیس‌جمهور ترکیه، امروز تاکید کرد که در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در سپتامبر آینده، با او «رو در رو» درباره تفاهم‌نامه غلات گفت‌وگو خواهد کرد.

اردوغان: در سپتامبر با پوتین  رو در رو گفت‌وگو خواهم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، امروز (دوشنبه، ۲۱ آگوست)، درباره ایفای نقش در بحران ایجاد شده در نیجر، موضوع عضویت سوئد در ناتو و رایزنی با روسیه درباره تفاهم‌نامه غلات اظهار نظر کرد. 

پیشتر برخی منابع از مذاکره آنکارا با غرب برای گرفتن ضمانت‌هایی در خصوص اجرای بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات و امکان تمدید دوباره آن خبر داده بودند. 

به گزارش فارس، توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه بود که   در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، اردوغان، امروز در خصوص دیدار با رئیس‌جمهور روسیه و گفت‌وگو درباره تفاهم‌نامه غلات تصریح کرد: «در ماه سپتامبر با پوتین رو در رو گفت‌وگو خواهم کرد. ممکن است بزودی وزیر خارجه ترکیه نیز برای ادامه کار بر روی تفاهم‌نامه غلات به روسیه سفر کند. مهم این است که این موضوع رو در رو حل شود». 

اردوغان افزود: «امیدوارم میانجیگری آنکارا در حل و فصل درگیری اوکراین مثمر ثمر باشد». 

وی  در خصوص بحران کنونی نیجر و قصد جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا برای دخالت نظامی گفت: «ما در حال بررسی نحوه ایفای نقش محوری در نیجر هستیم. من تصمیم جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) برای مداخله نظامی را درست نمی‌دانم».

این در حالی است که روز گذشته، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که گفت‌و‌گوهای هیأت اکواس با شورای نظامی نیجر به نتیجه‌ای نرسیده و این شورا پیشنهادهای اکواس درباره بازگشت «محمد بازوم» رئیس جمهور مخلوع نیجر به قدرت را رد کرده‌است.

اکواس تحت فشار فرانسه و آمریکا پیشتر اعلام کرده بود، چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آسیا در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد و زمان آن نیز مشخص شده است اما علنی نمی‌شود.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عضویت سوئد در ناتو پرداخت و گفت: در صورت تداوم حمله به مقدسات ما و عدم کنترل خیابان‌های آن‌ها، موضع ما متفاوت خواهد بود.

مقصود رئیس‌جمهور ترکیه از عدم کنترل سوئد بر خیابان‌ها، برگزاری تظاهرات در این کشور در حمایت از پ.ک.ک است.

 طرفداران گرو‌‌ه‌های تروریستی «پ‌.ک‌.ک» و «یگان‌های مدافع خلق»، پنجم آگوست جاری علیه اردوغان، تظاهراتی در سوئد برگزار کردند و از استکهلم خواستند شرایط ترکیه را برای پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو نپذیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول