اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

برنامه آمریکا برای برگزاری نشست «C5+1» با حضور مقامات آسیای مرکزی

رئیس جمهور آمریکا قصد دارد اولین اجلاس سران آسیای مرکزی در قالب «C5+1» را با حضور مقامات ارشد این منطقه برگزار کند.

برنامه آمریکا برای برگزاری نشست «C5+1» با حضور مقامات آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد اولین اجلاس سران آسیای مرکزی در قالب «C5+1» را با حضور رؤسای جمهور آسیای مرکزی برگزار کند.

به گزارش « Uzdaily»، بایدن نامه‌های مربوطه را به سران کشورهای منطقه ارسال کرده است.

در این نامه‌ها آمده که امیدوار است در 19 یا 20 سپتامبر بتوانید در نشست رسمی« C5+1» حضور بیابید تا در مورد چگونگی پیشبرد اهداف مشترک امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی صحبت کنیم.

«C5+1» یک پلتفرم دیپلماتیک منطقه‌ای برای مقامات ایالات متحده و دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.

از زمان آغاز به کار خود در سال 2015 باعث گسترش گفت‌وگوها و همکاری وزیران آمریکا و آسیای مرکزی از طریق جلسات کارشناسی و گروه‌های کاری موضوعی شده است.

گروه‌های کاری C5+1 با حوزه‌هایی مانند اقتصاد، انرژی و محیط زیست و امنیت سروکار دارند.

وزارت امور خارجه آمریکا در 27 فوریه 2023 ضمن بیانیه‌ای قالب «5+1» را به عنوان بستری توصیف کرد که به تقویت همکاری‌های درون‌منطقه‌ای و همچنین بین آمریکا و آسیای مرکزی برای دستیابی به «آسیای مرکزی مستقل، مرفه و امن که ضمن مشارکت با آمریکا به رفع چالش‌های مشترک می‌پردازد»، کمک خواهد کرد.

شایان ذکر است که در پایان ماه فوریه سال جاری میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان نشست وزرای امور خارجه کشورهای منطقه و آمریکا در قالب «5+1» برگزار شد که «آنتونی بلینکن» از اختصاص بسته کمکی 25 میلیون دلاری «واشنگتن» به منظور کاهش پیامد‌های تحریم‌های غرب علیه روسیه خبر داده بود.

در آن موقع بیشتر کارشناسان این مبلغ را که با دریافت آن بتوان خسارات وارده از ناحیه تحریم‌های غرب را جبران و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد کرد، خنده‌دار عنوان کرده بودند. حالا باید دید که در صورت برگزاری نخستین نشست سران آسیای مرکزی و آمریکا در قالب «5+1» چه قول‌های برای منطقه داده خواهد شد.

تردیدی نیست که اصلی‌ترین هدف این نشست متقاعد کردن کشورهای منطقه به فاصله گرفتن از تعامل و همگرایی با روسیه و چین به عنوان دو رقیب مهم آمریکا است.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول