اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترکیه: بازگشایی گذرگاه زنگزور برای ما سودمند است

مقام ارشد ترکیه‌ای گفت که بازگشایی مسیر مهم «زنگزور» برای تجارت خارجی و گردشگری این کشور، سودمند است.

ترکیه: بازگشایی گذرگاه زنگزور برای ما سودمند است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وزیر دولت ترکیه روز یکشنبه گفت که بازگشایی مسیر مهم «زنگزور» برای تجارت ترکیه سودمند است.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «ابراهیم یومکلی» وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه گفت:«افتتاح مسیر زنگزور تجارت خارجی و گردشگری ترکیه را افزایش می‌دهد.»

ایجاد این کریدور باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار «نخجوان» خواهد داد.

این مقام ارشد دولت ترکیه افزود، افتتاح این مسیر با توجه به این که نقطه شروع آن در خاک ترکیه است  موجب تقویت روابط تجاری و فرهنگی ترکیه می‌شود  و به توسعه منطقه کمک می کند.

یوماکلی گفت: «پیروزی جمهوری آذربایجان در نبرد قره باغ فرصتی را برای گشایش کریدور زنگزور ایجاد کرد.»

ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

چندی قبل نیز وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه ما مسئله بازگشت روابط با ارمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و از صلح در منطقه حمایت می‌کنیم،» مدعی شد: «بازگشایی گذرگاه زنگزور برای منطقه سودمند خواهند بود و نه فقط برای یک کشور.»

یکی دیگر از مهمترین مشکلات باقیمانده میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ، گذرگاه لاچین است که جمهوری آذربایجان آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید در آن اعمال می‌کند. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند.

«آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل  متحد در پی تداوم مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواسته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول