اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

توسعه مرجانی کیش با روش قلمه زنی و سازه های مصنوعی

مدیر اداره محیط زیست کیش گفت: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی باعث کم کردن فشار از ایستگاه‌های طبیعی می‌شود و با این هدف اقدام به قلمه زنی و تکثیر مرجان‌ها و همچنین ساخت سازه‌ها برای زیر آب کردیم.

توسعه مرجانی کیش با روش قلمه زنی و سازه های مصنوعی

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، مریم محمدی مدیر اداره محیط زیست کیش امروز اظهار کرد: ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی باعث کم کردن فشار از ایستگاه‌های طبیعی می‌شود و با این هدف اقدام به قلمه زنی و تکثیر مرجان‌ها و همچنین ساخت سازه‌ها برای زیر آب کردیم.

وی با عنوان اینکه مرجان‌ها به دو شیوه جنسی و غیر جنسی تکثیر می‌شوند، افزود: در چندین سایت جزیره کیش بیش از ۲ سال است که از روش غیر جنسی با سازه‌های عنکبوتی و درختی مرجان‌ها را تکثیر می‌کنیم.

رئیس اداره محیط زیست کیش ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲هزار قلمه  مرجان داریم که اغلب از نوع شاخ گوزنی هستند، این مرجان‌ها را در سایت‌هایی که قبلا مرجانی بوده و الان به هر دلیلی از بین رفته قرار می‌دهیم و یا آنها را روی سازه‌های مصنوعی منتقل می‌کنیم.

وی گفت: مرجان‌ها وقتی به صورت جنسی تکثیر می‌شوند لارو آنها با جریان آب حرکت می‌کند و به جسم سخت که می‌رسد تثبیت می‌شود و رشد می‌کند، سازه‌های بتنی اگر در محل مناسبی در مسیر لارو مرجان باشد لارو روی آن می‌نشیند و رشد می‌کند و تبدیل به زیستگاه مصنوعی مرجانی می‌شود.

محمدی بیان داشت: ایجاد زیستگاه‌ با سازه‌های مصنوعی نیز از دیگر اقدامات است که برای آن ۱۵ قالب فلزی مصنوعی به شکل هرمی و گرد یا استوانه‌ای ساخته شد و در حال حاضر۳۰۰ سازه بتنی آماده داریم.

وی افزود: مدتی است با جداسازی سنگ‌های بزرگ مرجانی از حفاری‌ها، آن‌ها را برای ایجاد سایت‌های مصنوعی جمع‌آوری کردیم و حدود ۲هزار تن سنگ مرجانی جمع شده است.

رئیس اداره محیط زیست کیش ادامه داد: این سنگ‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای استقرار و رشد لارو مرجان‌ است و یکی از سایت‌هایی که چند سال قبل با سنگ ایجاد کردیم امروز شرایط خوبی پیدا کرده است.

وی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ سازه بتنی به اشکال هرمی، استوانه‌ای و گرد موجود است که ۳۰۰ سازه آن توسط منطقه آزاد کیش و ۳۰۰ سازه بتنی دیگر توسط شیلات استان در اختیار کیش قرار داده است.

محمدی اظهار داشت: مطالعات در خصوص شناسایی نقاط جانمایی سازه‌ها در زمان ساخت آنها انجام گرفت و با هماهنگی با نماینده کلوبداران مقرر شد سایت‌ها در سه منطقه سیمرغ، ماشه و نزدیک اسکله تفریحی ایجاد شود.

وی در پایان افزود: امیدواریم که استفاده کنندگان از دریا برای توسعه و افزایش اینگونه از زیستگاه‌ها کمک کنند چون هزینه ساخت و حمل این سازه‌ها خیلی زیاد است و همه دست به دست هم دهیم تا سایت‌های مصنوعی گسترش پیدا کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول