اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

امام خمینی(ره): تنها مستضعفین با ما تا آخر خواهند ماند

امام خمینی(ره) فرمودند: بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.

امام خمینی(ره): تنها مستضعفین با ما تا آخر خواهند ماند

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، آرمان عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی(ره) بود. فهم ماهیت این آرمان و تمایزش با سایر شعارهای عدالت‌خواهی یکی از مسائل قابل توجه در مطالعات سیاسی و جامعه‌شناختی است. در ادامه با تکیه بر کتاب «موبه‌مو» و تحلیل عبدالله گنجی از عدالت اجتماعی نکاتی را در باب این آرمان در هندسه فکری حضرت امام خمینی(ره) می‌خوانیم.

خلق ادبیات جدید عدالت‌طلبی

عدالت اجتماعی و حمایت از محرومان و مستضعفان از برجسته‌ترین شاخص‌های خط امام است و توقع اجتماعی از انقلاب اسلامی نیز در این باره بسیار بالاست. با اینکه امام خمینی(ره) به عنوان رهبر دولت ـ کشور یا دولت ـ ملت شناخته شدند ابایی نداشتند که مخالف سرمایه‌داران و حامی مستضعفان شناخته شوند. توجه و حمایت امام از مستضعفان و محرومان معمولاً با ادبیات متفاوت و متمایز صورت می‌گرفت در حوزه جهانی امام خمینی(ره) از مفاهیمی مانند استضعاف و استکبار، فقر و غنا ... استفاده می‌کردند اما در درون کشور از کوخ نشینان، محرومان در مقابل سرمایه‌داران زالو صفت و مرفهان بی‌درد استفاده می‌کردند و از واژه پابرهنگان مشترکاً استفاده می‌کردند و تا پایان حیات بر این دو موضوع اصرار می‌کردند.

دغدغه عدالت جهانی

امام انقلاب اسلامی را برآمده از قیام محرومان و مستضعفان و کوخ نشینان می‌دانستند و مسئولان را به توجه و حمایت از آنان رهنمون می‌شدند. در بعد خارجی نیز امام بحث فقر و غنا و استکبار و استضعاف را فراتر از جهان اسلام دنبال می‌کردند و عدالت جهانی را به عنوان یکی از شاخص‌های قیام لله می‌دانستند و در این مطالبه و مبارزه مرز و جغرافیا نمی‌شناختند.

رفاه‌طلب اهل مبارزه نیست

امام ملت ایران را به رغم فشارهای اقتصادی و جنگ واجد حمایت از محرومان و مستضعفان جهان می‌دانند و اهل رفاه را فاقد صلاحیت در این مبارزه معرفی می‌کنند: ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند به خوبی دریافتند که مبارزه با رفاه طلبی سازگار نیست و آنها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند. آن‌هایی هم که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان به آنان کمک می‌کنند آب در هاون می‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌شوند و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‌بضاعت گردانندگان و و برپادانندگان واقعی انقلاب‌ها هستند ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورت که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفان را حفظ کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول