اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

عزم قزاقستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای

در قزاقستان مطالعاتی در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای و انتخاب راکتور برای تعیین حجم نیرو و منطقه ساخت نیروگاه انجام شده است.

عزم قزاقستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، در قزاقستان مطالعاتی در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای و انتخاب راکتور برای تعیین حجم نیرو و منطقه ساخت نیروگاه انجام شده است.

بر اساس نتایج مطالعات، قلمرو روستای «اولکن» در منطقه آلماتی به عنوان ارجح‌ترین منطقه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای انتخاب شد.

برای اولین نیروگاه اتمی کشور توصیه می‌شود فناوری‌ای انتخاب شود که تجربه موفق ساخت و بهره برداری از یک نیروگاه مشابه را داشته باشند.

وزارت نیرو هنوز درباره شرکت سازنده نیروگاه هسته‌ای قزاقستان تصمیمی نگرفته است. اگرچه تاکنون شرکت‌ چینی «CNNC» و شرکت کره جنوبی «KHNP» و شرکت فرانسوی «EDF» و شرکت روسی «Rosatom» خدمات خود را برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در قزاقستان ارائه دهند.

نتایج تحقیق در جلسه کمیسیون بین بخشی برای توسعه صنعت هسته‌ای در ماه می ۲۰۲۲ بررسی و تصویب شد.

مطابق ماده ۱۲ قانون قزاقستان در مورد استفاده از انرژی اتمی، تصمیم در مورد ساخت و ساز و ساخت تاسیسات هسته‌ای توسط دولت این کشور با موافقت مقامات محلی اتخاذ می‌شود. در همین راستا، در نوامبر ۲۰۲۲، در جلسه عادی شورای محلی منطقه آلماتی، تصمیم گرفته شد تا با حمایت ساکنان منطقه موافقت شود.

شایان ذکر است، ساخت نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان از اواخر قرن گذشته مورد بحث قرار گرفته بود حتی در آن زمان، شهرک اولکن برای نیروگاه انتخاب شده بود. گسترده‌ترین شبکه خطوط 500 کیلوولتی در آنجا واقع شده است و همچنین پست کلید "یوکگرس 500" در آنجا قرار دارد، این منطقه بسیار مناسب است.

«اولکن» روستای کوچکی در ساحل دریاچه بلخاش است. این منطقه در دهه 1980 شکل گرفته است، زمانی که مقامات تصمیم گرفتند نیروگاه دولتی منطقه‌ای قزاقستان جنوبی را در اینجا بسازند، اما این برنامه‌ها محقق نشد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول