اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

جداسازی آلاینده‌های خطرناک اتمسفری از آب موجود در مه

پژوهشگران به فناوری جداسازی آلاینده‌های خطرناک اتمسفری موجود در آب مه دست پیدا کردند.

جداسازی آلاینده‌های خطرناک اتمسفری از آب موجود در مه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیچر،  پژوهشگران دانشگاه ETH زوریخ به فناوری دست پیدا کردند که به کمک آن می توان آب مه را جمع آوری و به صورت همزمان تصفیه کرد. این فناوری از مجموعه ای شامل سیم های فلزی با پوشش تیتانیوم دی اکسید و برخی پلیمر های ویژه تشکیل شده است. شبکه سیم‌های استفاده شده در این فناوری باعث می شود بسیاری از آلاینده های ارگانیک موجود در قطرات مه که در نواحی شهری وجود دارد، تصفیه شده و آب قابل استفاده باشد.

تیتانیوم دی اکسید موجود در بافت فلزی به دلیل خاصیت تجزیه کنندگی خود باعث تابش اشعه ای فرابنفش مانند اشعه موجود در خورشید شده و تابش نیم ساعت از این اشعه کاتالیزور تصفیه مه را تا 24 ساعت فعال نگه می دارد. علت استفاده از این روش نبود اشعه فرابنفش خورشید در نقاط مه آلود بوده و به کمک این روش می توان حدود 94 درصد از ترکیبات موجود در مه را تجزیه کرد.

پس از فرایند تجزیه، آلاینده های موجود به ذرات میکروسکوپی گازوئیل و بیسفونل آ که یک ماده فعال هورمونی است، تبدیل خواهد شد. علاوه بر این از فناوری تجریه می‎توان مقداری از آب موجود در مه را پیش از ورود به اتمسفر جمع آوری و برای مقاصد صنعتی از آن استفاده کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول