اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

جولان آفت برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه انجام اقدامات بیولوژیک تنها در مناطق قابل دسترس جهت رفع آفات درختان جنگل‌های بلوط انجام می‌شود، گفت: تاکنون انجام این اقدامات چندان موفق نبوده است چرا که برخی از درختان جنگل‌های بلوط در ارتفاعات و مناطق سخت‌گذر قرار دارند و امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد، این عامل سبب افزایش آفات در جنگل‌ها شده است.

جولان آفت برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری

سید احمد موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت‌: ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع از جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و از جمله بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری عمدتاً در مناطقی همچون لردگان، اردل، بازفت، ناغان و فلارد قرار گرفته است و از جمله جنگل‌های غرب و جنوب غرب محسوب می‌شود، افزود: این جنگل‌ها از کوه‌های منطقه بازفت به سمت کوه‌های فلارد کشیده شده‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: گونه گیاهی بلوط، پوشش عمده جنگل‌های سرسبز استان چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد و نیمی از جنگل‌های بلوط کشور در مناطق غربی کشور و در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های بسیاری محیط‌زیست استان به خصوص جنگل‌ها که ذخایر ارزشمند هر کشور و استانی هستند را تهدید می‌کند، افزود: از جمله این آسیب‌ها می‌توان به خشکسالی‌های متعدد طی سال‌های اخیر، عوامل انسانی، چرا‌ی بی‌‌رویه دام، بهره‌برداری‌های بی‌رویه و  آفات اشاره کرد که در سال‌های اخیر جنگل‌های استان را در معرض نابودی قرار داده‌ است.

موسوی گفت: امروزه مهم‌ترین عاملی که جنگل‌های بلوط استان را تهدید می‌کند وجود آفات برگ‌خوار بلوط است، این آفت طی سال‌های اخیر با محیط سازگار شده و تعداد آن‌ها در برخی مناطق استان در حال افزایش است، تلاش‌ها حاکی از این است که بتوانیم از طریق اقدامات بیولوژیک تعداد این آفات را کاهش دهیم.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه انجام اقدامات بیولوژیک تنها در مناطق قابل دسترس جهت رفع آفات درختان جنگل‌های بلوط انجام می‌شود، گفت:متاسفانه انجام این اقدامات چندان موفق نبوده است چرا که برخی از درختان جنگل‌های بلوط در ارتفاعات و مناطق سخت‌گذر قرار دارند و امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد این عامل سبب افزایش آفات در جنگل‌ها شده است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تمرکز آفات برگ‌خوار بلوط بیشتر در حاشیه رودخانه‌ها است و در حال حاضر ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر آفت برگ‌خوار بلوط هستند.

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول