اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روسیه 9 مدرسه در قرقیزستان می‌سازد

طی 3 سال از سال 2025 تا 2027 روسیه 9 مدرسه کاملاً مجهز در قرقیزستان خواهد ساخت.

روسیه 9 مدرسه در قرقیزستان می‌سازد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، طی 3 سال از سال 2025 تا 2027، روسیه 9 مدرسه کاملاً مجهز در قرقیزستان خواهد ساخت.

قرارداد آن در اوایل آوریل 2023 در بیست و چهارمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و بشردوستانه در بیشکک امضا شد.

هر 9 مدرسه دارای 68 کلاس خواهند بود. اولین مؤسسات آموزشی درهای خود را به روی کودکان در سال 2025 باز خواهند کرد.

هزینه هر مدرسه تقریباً 500 میلیون روبل خواهد بود و از بودجه روسیه تخصیص می‌یابد. آموزش بر اساس استانداردهای آموزشی هر دو کشور انجام خواهد شد. در مؤسسات آموزشی هم معلمان روسی و قرقیزی تدریس خواهند کرد. این مهم به فارغ التحصیلان اجازه می‌دهد تا گواهینامه‌های هر دو کشور را همزمان دریافت کنند.

مدارس در شهرهای «بیشکک»، «باتکن» و «کاراکال» ساخته خواهد شد. مراسم کلنگ‌زنی مدارس با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان انجام خواهد شد که نشان می‌دهد این پروژه چقدر برای هر دو کشور اهمیت دارد.

«ایگور شستاکوف»کارشناس روس در این باره گفت: ایجاد این مدارس نه تنها بر حوزه آموزشی جمهوری تأثیر مثبت خواهد داشت. در حالی که برای جوانان قرقیزستانی ضروری است که با بالاترین استانداردهای روسی آموزش ببینند. البته تاکید بر نقش زبان روسی در حفظ نزدیکی این کشور با روسیه و کشورهای مستقل مشترک المنافع به همان اندازه مهم است. علاوه بر این، زبان روسی به عنوان زبان تعامل جهانی، به عنوان سنگ بنای ارتباط نه تنها در آسیای مرکزی، بلکه به عنوان پلی بین منطقه و حوزه اطلاعات بین‌المللی عمل می‌کند.

به گفته وی، نباید اهمیت استراتژیک زبان روسی برای مهاجران کارگری را دست کم گرفت.

شستاکوف خاطر نشان کرد: اکثر شهروندان این کشور در روسیه فعالیت می‌کنند. سال گذشته مهاجران قرقیز 2.6 میلیارد دلار به قرقیزستان منتقل کردند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول