اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

چین، روسیه و ایتالیا سه شریک تجاری برتر قزاقستان

بر اساس گزارش اداره ملی آمار قزاقستان، در 6 ماه اول سال جاری میلادی چین، روسیه و ایتالیا سه شریک تجاری عمده آستانه بوده‌اند.

چین، روسیه و ایتالیا سه شریک تجاری برتر قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، بر اساس گزارش اداره ملی آمار قزاقستان، در 6 ماه اول سال جاری میلادی چین، روسیه و ایتالیا  سه شریک تجاری عمده آستانه بوده‌اند.

رشد تجارت بین قزاقستان و چین طی 6 ماه به ۲۰ درصد رسیده که سهم آن در گردش تجارت خارجی کشور از یک پنجم فراتر رفته است.

گردش تجاری بین چین و قزاقستان در ژانویه تا ژوئن بالغ بر ۱۳.۶ میلیارد دلار بوده که ۲۰.۵ درصد بیشتر از سال گذشته است. صادرات به چین با ۳ درصد کاهش به ۶.۳ میلیارد دلار یا ۱۶.۷ درصد از کل صادرات رسید، در حالی که واردات با ۵۳ درصد افزایش به ۷.۳ میلیارد دلار یا ۲۴.۸ درصد رسید.

بر اساس آمار اداره ملی، در رتبه دوم شرکای تجاری قزاقستان، روسیه با مبلغ ۱۲.۷ میلیارد دلار، ۱۸.۹ درصد از حجم معاملات تجاری قزاقستان را شامل می‌شود. به هر حال، حجم مبادلات تجاری با روسیه به مدت ۶ ماه به صورت سالانه ۳.۷ درصد افزایش یافته است. در همان زمان، صادرات ۱.۴ برابر به ۴.۹ میلیارد دلار افزایش یافت، در حالی که خرید از روسیه ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۷.۸ میلیارد دلار رسیده است.

ایتالیا با وجود کاهش ۱.۵ درصدی مبادلات تجاری این کشور در رتبه سوم شرکای تجاری خارجی قزاقستان قرار دارد که ۷.۹ میلیارد دلار برآورد شده است. سهم ایتالیا ۱۱.۷ درصد از مبادلات تجاری خارجی آستانه است. همچنین صادرات قزاقستان به ایتالیا ۱۹ درصد از صادرات به خارج از کشور را تشکیل می‌دهد. حتی با کاهش ۴.۳ درصدی به سطح ۷.۲ میلیارد دلار رسید.

واردات از ایتالیا در نیمه اول سال از ۴۲۷.۲ میلیون دلار در سال گذشته به ۶۳۳.۲ میلیون دلار در نیمه اول سال افزایش یافت.

در رده بندی ۱۰ شرکای تجاری قزاقستان نیز کره جنوبی (با سهم ۵.۲ درصد از کل گردش مالی قزاقستان)، ترکیه (۴.۳ درصد)، هلند (۳.۷ درصد)، ازبکستان (۳.۳ درصد)، فرانسه (۳.۳ درصد)، ایالات متحده (۲.۷ درصد) و آلمان (۲.۵ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول