اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

اتحادیه گازی روسیه ضامن تأمین انرژی آسیای مرکزی

اتحادیه گازی سه گانه روسیه، قزاقستان و ازبکستان می خواهد قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان را نیز در بربگیرد.

اتحادیه گازی روسیه ضامن تأمین انرژی آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، اتحادیه گازی سه‌گانه روسیه، قزاقستان و ازبکستان می‌خواهد قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان را نیز در بربگیرد.

«لئونید باگداساروف» استادیار دانشگاه دولتی نفت و گاز گوبکین روسیه در این مورد گفت: کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند تمام مشکلات خود را در بخش انرژی حل کنند.

باگداساروف تاکید کرد: همه کشورها نفع خود را در این اقدام می‌بینند. «تاشکند» مشتاقانه منتظر آغاز تحویل گاز از روسیه از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی - مرکز است. ازبکستان در حال حاضر حدود 10 تا 20 میلیارد متر مکعب گاز به دلیل کاهش تولید خود کمبود دارد. «آستانه» با هزینه «گازپروم» مناطق شمال شرقی خود را گازرسانی می‌کند. «گازپروم » روسیه اکنون مالک شبکه‌های انتقال گاز قرقیزستان است، بنابراین موضوع پیوستن به اتحادیه قبلاً حل شده است.

وی ادامه داد: تاجیکستان می‌تواند تمام نیازهای انرژی خود را با نیروگاه‌های برق آبی تامین کند، اما در فصل زمستان آب کوه‌ها به یخچال‌های طبیعی تبدیل می‌شود و هر ساله در این مدت قطعی برق گسترده رخ می‌دهد. تخمین زده می‌شود که این کشور در هر زمستان به 20 میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد.

استادیار دانشگاه دولتی نفت و گاز گوبکین روسیه افزود: در مورد ترکمنستان ماجرا متفاوت است. این کشور چهارمین ذخایر بزرگ سوخت در جهان است. «عشق آباد» می‌تواند به تنهایی چین را تامین کند و برای ورود به بازار پر ظرفیت هند، تنها «گازپروم» می‌تواند با بر عهده گرفتن سازماندهی ساخت خط لوله گاز« ایران-پاکستان-هند» کمک کند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول