اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سوئد درباره افزایش تهدیدها علیه منافع این کشور هشدار داد

مقام‌های سوئد درباره افزایش تهدیدها علیه منافع این کشور در پی اهانت به قرآن کریم هشدار داده‌اند.

سوئد درباره افزایش تهدیدها علیه منافع این کشور هشدار داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی اهانت به کتاب آسمانی مسلمانان در سوئد مقام‌های این کشور درباره افزایش تهدیدها علیه منافع این کشور هشدار داده و خواستار افزایش هوشیاری شده‌اند. 

در پی هتک حرمت قرآن در سوئد در هفته‌ها و ماه‌های اخیر یک مقام ارشد سوئدی روز دوشنبه گفت سوئدی‌های خارج از کشور و مشاغل مرتبط با سوئد «باید هوشیاری و احتیاط بیشتری به خرج دهند.»

«هنریک لاندرهولم»، مشاور امنیت ملی سوئد با بیان اینکه نشانه‌هایی از «افزایش تهدیدها» علیه این کشور و منافعش در خارج وجود دارد افزود که وضعیت امنیتی بدتر شده است.

لاندرهولم همچنین ادعا کرد: «نمایندگان گروه‌های تروریستی خواستار حملات علیه سوئد شده‌اند». او گفت که سوئد از یک هدف «مشروع» به هدفی که در اولویت قرار دارد تبدیل شده است. 

لاندرهولم گفت همچنین «نشانه‌هایی» وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌ها در حال برنامه‌ریزی اقدامات دیگری علیه منافع سوئد در خارج از کشور هستند. او به حمله به سفارت سوئد در بغداد در ماه گذشته و تلاش برای حمله به نمایندگی دیپلماتیک آن کشور در بیروت در هفته گذشته اشاره کرد.

منابع خبری گزارش داده‌اند سوئد در هفته‌های گذشته نظارت بر گذرگاه‌های مرزی را افزایش داده است.

هتک حرمت قرآن در سوئد که اخیراً صورت گرفته همگی با حمایت پلیس این کشور بوده‌اند. سوئد، مدعی است که به دلیل «آزادی بیان» نمی‌تواند اهانت به کتب مقدس را محکوم کند. 

دلیل‌تراشی‌های مقام‌های غربی درباره هتک حرمت قرآن با «آزادی بیان» در حالی است که  در بسیاری از کشورهای غربی حتی تردید در تعداد کشته‌های یهودیان در جنگ دوم جهانی می‌تواند دردسرهای جدی داشته باشد. حتی مورخین غربی در محیط‌های آکادمیک هم باید مواظب آن باشند که با نگارش مطلبی در خصوص هولوکاست، برای خود سال‌ها دردسر نتراشند. 

محاکمه مرحوم پروفسور روژه گارودی به جرم زیر سوال بردن هولوکاست در کتاب مشهورش از جمله مواردی است که تناقض‌های کشورهای غربی در این دلیل‌تراشی‌ها را نشان می‌دهد.

اما محاکمه مرحوم روژه گارودی تنها نمونه از این دست نیست. در فوریه ۲۰۰۷، «ارنست زوندل»، یک شهروند آلمانی به‌خاطر آنچه افکار نئونازیستی خوانده شد، به پنج سال زندان محکوم گردید.

در مارس ۲۰۰۶ نیز «گرمار رودولف»، یک شهروند آلمانی از ایالات متحده به آلمان عودت شد و به دو سال و نیم زندان محکوم گردید. جرم وی این بود که هولوکاست را انکار می‌کرد.

باز هم در فرانسه «وینسنت رینوگارد» به یک سال زندان و ۱۰ هزار یورو جریمه محکوم شد چرا که در سال ۲۰۰۵ با چاپ جزوه‌ای، هولوکاست را انکار کرده بود.

در حال حاضر در ۱۶ کشور جهان، زیر سوال بردن هولوکاست از نظر قانونی ممنوع است. این کشورها عبارتند از: اتریش، بلژیک، کانادا، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لیختن‌اشتاین، لیتوانی، لوگزامبورگ، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی و سوئیس.

علاوه بر این، قوانین اتحادیه اروپا در خصوص مقابله با نژادپرستی و بیگانه‌هراسی نیز دلالت بر آن دارند که رد کردن و یا بی‌اهمیت دانستن تعمدی «جنایات مربوط به نسل‌کشی» در تمام کشورهای عضو این اتحادیه باید به عنوان اقدامی قابل مجازات در تمام کشورهای اعضای اتحادیه اروپا شناخته شود.

 دولت سوئد روز ۱۰ مرداد اعلام کرد قصد ندارد تغییرات گسترده در قوانین «آزادی بیان» ایجاد کند، اما بار دیگر گفت تغییراتی را که به پلیس اجازه می‌دهد در صورت وجود تهدید آشکار برای امنیت ملی، سوزاندن کتاب‌های مقدس در ملاءعام را متوقف کند، بررسی خواهد کرد. 

«اولف کریسترسون» نخست‌وزیر سوئد در یک کنفرانس خبری گفت: «از آزادی بیان دفاع می‌کنیم».

در پی اقدامات اخیر در سوئد و دانمارک در اهانت به قرآن کریم، روابط این کشورها با کشورهای مسلمان غرب آسیا تیره شده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول