اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

انجام عملیات مقابله با آفت در ۵ هزار هکتار از درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۰۰ هکتار عملیات مقابله با آفت در جنگل‌های استان انجام شده و بیش از پنج هزار هکتار در دست انجام است.

انجام عملیات مقابله با آفت در ۵ هزار هکتار از درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سعید جاویدبخت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۵۶ درصد وسعت استان را جنگل‌ها تشکیل داده گفت: منابع طبیعی خانه ما است و باید در جهت حفظ خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم کوشا باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه استان از سال گذشته درگیر آفت پروانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط شده است، افزود: ۱۰ میلیارد از محل مسوولیت‌های وزارت نفت برای آفت‌زدایی از درختان بلوط اختصاص داده شده که به فراخور وضعیت آفت در دست اجرا است.

وی بیان کرد: ۱۰۰۰ هکتار عملیات مقابله با آفت در جنگل‌های استان انجام شده و ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آماده اجرا داریم که متناسب با نوع و سن آفت اقدامات را انجام می‌دهیم.

کاهش آفت درختان بلوط

این مسوول ادامه داد: به خاطر شرایط اقیلمی و بارش‌های خوب شاهد کاهش این آفت هستیم که آفت پروانه‌خوار از ۳۳ هزار هکتار به ۸ هزار و آفت برگ‌خوار کاهش ۵۰ درصدی به لحاظ تراکم را داشته است. 

جاوید‌بخت با اشاره به اینکه برای حفاظت از منابع طبیعی یکسری اقدامات در سطح عرصه‌ها انجام شده که فرهنگ‌سازی از جمله اقدامات خوب صورت گرفته است که کارگاه‌هایی توسط تشکل‌های مردم نهاد انجام گرفته است. 

وی ضمن تشکر از مردم و سازمان‌های مردم نهاد در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گفت: علی‌رغم بارش‌های چشم‌گیر و  پوشش زیاد جنگلی و مرتعی اما آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل‌ها و مراتع انجام شد به موقع اطفاء شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شد که آتش‌سوزی‌ها زیاد باشد که با همکاری مردم ۶۵۰ کیلومتر در سطح عرصه‌ها اقدامات پیشگیرانه با احداث آتش‌بر انجام دادیم، ضمن اینکه۶۶۰ هزار هکتار مناطق بحرانی شناسایی شد.

این مسوول بیان کرد: منابع طبیعی در راستای کاهش آتش‌سوزی‌ها ۱۰۰ دستگاه دمنده توزیع شد، هر چند کمبودهایی داریم که این کمبودها با فرهنگ‌سازی انجام می‌شود.

جاویدبخت بیان کرد: در کارگاه سازندگی پیش‌بینی شده کارهایی را به سرانجام برسانیم که تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه آبخیزداری با استانداری منعقد شده است که گزارشات به اطلاع مردم خواهد رسید.

۹۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی توزیع شد

وی با بیان اینکه در جهت کمربند حفاظتی امسال ۱۰ کیلومتر در دست اجرا داریم که البته یکسری معارضاتی وحود دارد، افزود: یکی دیگر از کارهایی که در زمینه محافظت منابع طبیعی انجام شد توزیع آبگرمکن خورشیدی است که ۹۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق هدف توزیع شد.

وی بیان کرد: ۷۹ درصد استان حوزه آبخیزداری بالا دست است که منابع کنترل فرسایش را انجام می‌دهد و باعث افزایش قنوات می شود و همچنین در کاهش رسوب سدها نقش دارد که سد مارون و کوثر حوزه آبخیزداری در استان است.

وی بیان کرد: همزمان با سفر رئیس جمهور به استان عملیات ۲۹ پروژه آبخیزداری با اعتبار ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شد، تاکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع عملیات آبخیزداری در تمام استان اجرا شده است.

وی از ۷۱ مورد اجرای احکام قضایی طی سال جاری خبر داد و گفت: در زمینه‌ کشفیات هیزم در سال جاری ۴۶ دستگاه خودرو متوقف و بالغ بر ۱۰ دستگاه اره برقی  را ضبط کردیم، همچنین بالغ بر ۹ هزار و ۱۰۰ کیلو هیزم و ۲.۵ تن ذغال کشف کردیم.

این مسوول بیان کرد: کاشت مردمی نهال وظیفه همه دستگاه ها است که تعهد منابع طبیعی دو میلیون نهال بود که یک میلیون و ۹۰۰ اصله آن گلدان‌گیری می‌شود.

پایان‌ پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول