اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آغاز مرمت قلعه تاریخی روستای ده قاضی دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از مرمت اضطراری قلعه تاریخی روستای ده قاضی دامغان خبر داد.

آغاز مرمت قلعه تاریخی روستای ده قاضی دامغان

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به‌احتمال ریزش سردر و دالان ورودی قلعه و برای جلوگیری از تخریب بیشتر بنا و استحکام‌بخشی قسمت‌های باقی‌مانده، مرمت حفاظتی قلعه ده قاضی دامغان در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این قلعه دارای چهار برج دیده‌بانی با مصالحی کاملاً خشتی و چینه‌ای است، افزود: عملیات اجرایی با مرمت طاق و تویزه‌های آسیب‌دیده و تخریب‌شده، دوخت و دوز ترک‌ها و استحکام‌بخشی طاق‌ها آغاز شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: اندودبرداری و سبک‌سازی بام دالان ورودی به همراه شیب‌بندی و اجرای کاه‌گل حفاظتی از دیگر عملیات اجرایی در راستای نجات‌بخشی اضطراری و مرمت این قلعه تاریخی خواهد بود.

اکبرپور با اشاره به اینکه برای این مرحله از مرمت این قلعه مبلغ یک میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی تخصیص‌ یافته است، اضافه کرد: با توجه به تعدد آثار تاریخی و امکانات میراث فرهنگی، ورود خیران فرهنگی و مردم یکی از الزامات در ادامه نگهداری و حفظ مواریث فرهنگی است.

روستای ده قاضی در استان سمنان، شهرستان دامغان، بخش امیرآباد و جاده دامغان- جندق واقع شده است.

پایان پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول