اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

اعزام دوباره ناظران بهداشتی برای نظارت بر سلامت گوشت وارداتی

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: قرار است دوباره ناظران بهداشتی برای نظارت بر سلامت گوشت‌های وارداتی، اعزام شوند.

اعزام دوباره ناظران بهداشتی برای نظارت بر سلامت گوشت وارداتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز حامد زارعی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا ناظران بهداشتی برای نظارت بر سلامت گوشت‌های وارداتی اعزام می‌شوند،گفت: بله، اخیرا سازمان دامپزشکی کشور مسئله اعزام دوباره ناظران بهداشتی را از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد که ایشان هم در این باره موافقت کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: با موافقت وزیر جهاد کشاورزی قرار است از این به بعد اعزام ناظران بهداشتی به صورت موردی به کشورهایی که از آنها گوشت وارد می‌کنیم، اعزام شوند.

به گزارش فارس، اعزام ناظران بهداشتی به کشورهایی که از آنها گوشت وارد می‌کنیم در دولت دوازدهم متوقف شد البته ناظران شرعی همچنان به فعالیت خود ادامه دادند.

زارعی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که اکنون از چه کشورهایی گوشت وارد می‌کنیم، گفت: از کشورهای برزیل، روسیه، مغولستان، قزاقستان و گرجستان گوشت وارد کشور می‌شود.

*ناظران بهداشتی از بخش خصوصی باشد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور افزود: پیشنهاد ما این است که علاوه بر نظارت‌های میدانی که توسط ناظران بهداشتی انجام می‌شود، پروتکل‌های بهداشتی هم با کشورهای صادرکننده گوشت امضا شود که در این صورت نظارت‌ها دقیق‌تر خواهد بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، پیشنهاد می‌کنیم که ناظران بهداشتی از بخش خصوصی باشد و از بین آنهایی که کارت نظارت گرفته‌اند انتخاب شوند.

زارعی ادامه داد: انتخاب ناظران بهداشتی از مجموعه کارمندان سازمان دامپزشکی به عملکرد  آنها در سازمان لطمه وارد می‌کند؛ چراکه آنها ماه‌ها و سال‌ها باید دور از مجموعه باشند.

*توقف اعزام ناظران بهداشتی در دولت دوازدهم عامل فساد شد

در ادامه این نشست، رامین سلامتی، رئیس نظام دامپزشکی استان تهران هم افزود: فرایند اعزام ناظران بهداشتی به کشورهای صادرکننده گوشت در دولت دوازدهم متوقف شد و خیانت بزرگی بود، زیرا فسادهای متعددی در این زمینه شکل گرفت.

وی با بیان اینکه تعیین سن دام تنها توسط نظارت بر دام و لاشه گوشت آن امکان‌پذیر است، اظهار داشت: نمی‌توان با ملاحظه گوشت و یا دیگر اعضای بدن دام سن دام را تشخیص داد که فساد دقیقا از اینجا شروع شد.

وی ادامه داد: تفاوت سن دام بعضی موقع باعث تا دو و نیم برابر اختلاف قیمت می شود بنابراین در دولت قبل زمانی که 4 میلیارد دلار ارز یارانه‌ای برای واردات گوشت انجام می‌شد، متوقف کردن فعالیت ناظران بهداشتی فسادهای زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بارآورد که پرونده آنها هم آن زمان تشکیل شد.

وی افزود: مثلا قیمت گاو ماده 7 ساله با قیمت گاو جوان و نر بسیار فرق می‌کند و زمانی که ناظر بهداشتی نباشد، این تفاوت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌توان به‌طور کامل درک کرد و قیمت‌های تا دو و نیم برابر گرانتر هم خریداری می‌شدند. علاوه بر آن خرید گاوهای ماده و مسن یکسری بیماری‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم منتقل می‌کرد.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که بیشترین موارد عدم انطباق در نظارت گوشت‌های وارداتی چه بوده است، گفت: معمولاً این نظارت‌ها بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است اما عمده عدم انطباق‌ها شامل بار میکروبی و مسائل بهداشتی است.

*رشد 50 درصدی صدور پروانه بهداشتی در یکسال گذشته

وی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: شورای مرکزی نظام دامپزشکی با 17 عضو فعالیت می‌کند و مجموع پروانه بهداشتی صنفی و غیرصنفی که از ابتدای سال 1401 تا پایان خرداد 1402 صادر شده، در بخش دام بیش از 17 هزار فقره، در بخش طیور 18 هزار و 900 فقره و در بخش آبزیان بیش از 4 هزار فقره در بخش جمع‌آوری شیر 137 فقره و در مراکز انجماد ژنتیک 14 فقره بیش از 16 هزار پروانه بهداشتی و گواهی پزشکی برای دامداری روستایی صادر شده است.

درخصوص اماکن دامپزشکی اختصاصی حوزه داروخانه، درمانگاه، بیمارستان، پلی‌کلینیک، دفتر اشتغال، مایه‌کوبی و آزمایشگاه در همین مدت ۴۳۰۶ پروانه تاسیس و تمدید صادر شده است.

زارعی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 70 هزار پروانه صنفی و غیرصنفی صادر شده است گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول