اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان بعد از سفر به آفریقای جنوبی وارد تهران شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نخستین سفر رسمی دوجانبه و به منظور شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده بود، وارد تهران شد.

امیرعبداللهیان بعد از سفر به آفریقای جنوبی وارد تهران شد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به پرتوریا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در نخستین سفر رسمی دوجانبه و به منظور شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در رأس هیأتی به پرتوریا سفر کرده بود، دقایقی قبل وارد تهران شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بعدازظهر چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه بدین منظور تهران را به مقصد پرتوریا ترک کرد و بامداد روز پنجشنبه وارد پایتخت آفریقای جنوبی شد. 

وزیر خارجه پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: بعد از سه سالی که از کرونا می‌گذرد برای اولین بار با یک وقفه سه ساله نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار می‌شود. این نشست فرصتی است که با رئیس جمهور آفریقای جنوبی و همتای خودم آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات بین‌المللی را مورد بحث قرار دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که آیت‌الله رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به این کشور دعوت شده و علاوه بر آن، تاریخی در پاییز مورد توافق قرار گرفته برای بخش دوجانبه سفر رئیس جمهور که در جریان سفر کنونی هماهنگی‌ها برای دو سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی نیز در دستورکار ماست.

وی آفریقای جنوبی را کشور مهم در قاره آفریقا خواند و با اشاره به روابط دیرینه دو کشور، احیای کامل  روابط را از دیگر برنامه‌های دردستورکار این سفر برشمرد.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در این سفر ضمن شرکت در نشست کمیسیون مشترک و امضای بیانیه نشست و رایزنی با «نالدی پاندور» همتای خود با «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای خود ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران با حمایت قوی دولت آفریقای جنوبی و سایر اعضا، فرصت عضویت سریع در بریکس را به دست آورد و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا مناسبات دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی را بدون محدودیت و در تمامی زمینه‌ها شامل همکاری‌های علمی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، تجاری، انرژی، انرژی‌های جدید و سایر زمینه‌ها ارتقاء دهد. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی هم در دیدار همتای ایرانی در پرتوریا ضمن تأکید بر اهمیت روابط ایران و کشورش، حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس را مورد اشاره قرار داد.

رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی در دیدار امیرعبداللهیان حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران بریکس را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار دانست و گفت: آفریقای جنوبی علاقه‌مند است ایران به عضویت بریکس پذیرفته شود و از حمایت کامل ما برخوردار خواهد بود.

 

به گزارش فارس، در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک در پرتوریا، کمیته‌های دوجانبه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ۲۶ سند را بررسی کردند که به احتمال زیاد در سفر آبان ماه آیت‌الله رئیسی به آفریقای جنوبی به امضا خواهد رسید. 

امیرعبداللهیان همچنین در جمع ایرانیان مقیم حضور یافت و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. این نخستین سفر دوجانبه امیرعبداللهیان به آفریقای جنوبی پس از تصدی وزارت خارجه بود. او خرداد سالجاری برای شرکت در نشست دوستان بریکس به کیپ تاون سفر کرده بود. وزرای خارجه ۱۲ تیر ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه آفریقای جنوبی در آن گفت‌وگو با اشاره به ارسال دعوتنامه رسمی رئیس جمهور این کشور برای آیت‌الله رئیسی، بر حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس بریکس تأکید کرد.

آیت‌الله رئیسی قرار است دوم شهریور ماه برای شرکت در نشست بریکس و دوستان بریکس به ژوهانسبورگ سفر کند. رئیس جمهور همچنین پاییز (آبان ماه) سفر رسمی دوجانبه به آفریقای جنوبی خواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول