اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

بایراموف: ارمنستان با ادعای محاصره و بحران انسانی مانع روند صلح می‌شود

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در اشاره به اظهارات طرف ارمنستانی درباره کریدور لاچین، مدعی شد ایروان با «ادعاهایی مثل محاصره و بحران انسانی در منطقه» روند صلح را مختل می‌کند.

بایراموف: ارمنستان با ادعای محاصره و بحران انسانی مانع روند صلح می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان مدعی شد ارمنستان عمداً با بهانه‌های مختلف وضعیت در منطقه را تشدید و ادعاهایی مثل محاصره و بحران انسانی را که روند صلح را مختل می‌کند، مطرح می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، او این اظهارات را در تماس تلفنی با «یوری کیم» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا بیان کرد.

یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید اعمال می‌کند. این مسیر منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. ارمنستان بارها اعلام کرده باکو به کاروان محموله‌های بشردوستانه برای ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور نمی‌دهد.

بایراموف در ادامه اظهارات خود گفت «ادعاهای ارمنستان درباره تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، خودداری آن از عقب‌نشینی کامل نیروهای مسلح ارمنستان از خاک آذربایجان و مداخله آن در امور داخلی ما غیرقابل قبول است».

بایراموف همچنین ادعا کرد ارمنستان به اقدامات تحریک‌آمیز علیه پاسگاه مرزی لاچین که جمهوری آذربایجان ایجاد کرده ادامه می‌دهد، اما به گفته وی، «با این وجود طرف آذربایجانی شرایط را برای تردد ساکنان ارمنستانی در هر دو جهت مهیا می‌کند». 

وی در ادامه گفت: به‌رغم آن که جاده «آغدام-خانکندی» و سایر راه‌های جایگزین را برای حمل‌ونقل کالا پیشنهاد کرده‌ایم، طرف ارمنستانی در جاده‌ها موانع ایجاد می‌کند و با حمل‌ونقل کالا در این مسیرها مخالفت می‌کند که بار دیگر ثابت می‌کند ادعاها درباره انسداد و وضعیت انسانی دستکاری سیاسی است. 

تاکنون دو جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی بین این دو همسایه رخ داده که جنگ دوم قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه داشته و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

اخیراً رئیس بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ کوهستانی از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد اقدام فوری برای جلوگیری از نسل‌کشی مردم و پایان محاصره منطقه توسط جمهوری آذربایجان را خواستار شد. «آراییک هاروتونیان» رئیس قره‌باغ کوهستانی در نامه‌ای به مجامع جهانی نوشت «حدود دو ماه است که هیچ منبع غذایی، دارو و سایر کالاهای ضروری که قبلا توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تهیه می‌شد، در قره‌باغ موجود نیست و اقدامات جمهوری آذربایجان نه تنها ناقض حقوق جهانی است، بلکه قوانین حقوقی خاص بین‌المللی را نیز نقض می‌کند».

«واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان جمعه گذشته باکو را به مسدود کردن کریدور لاچین متهم کرد و از متحدان بین‌المللی ایروان خواست تا وارد عمل شده و اجازه عبور ۱۹ کامیون حامل ۴۰۰ تن کمک بشردوستانه از این گذرگاه را بدهند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان  پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول