اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا +فیلم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و موضوعات بین‌المللی به گفت‌وگو پرداخت.

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه آفریقای جنوبی در پرتوریا +فیلم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به پرتوریا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی در نخستین سفر رسمی دوجانبه و برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر کرده، صبح امروز (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه با خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی در محل وزارت خارجه از همتای ایرانی استقبال کرد و پس از آن نشست خصوصی دو وزیر خارجه آغاز شد. 

 

 

قرار است پس از نشست خصوصی، دو وزیر خارجه با حضور هیأت‌های دو کشور به گفت‌وگو بنشینند و بعد  از آن هم پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور رسما گشایش یابد و بیانیه مشترک این نشست نیز به امضای دو وزیر خارجه برسد.

 

 

وزیر خارجه همچنین قرار است در نشست مطبوعاتی با همتای خود شرکت کند و بعدازظهر هم با «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار کند. 

وزیر خارجه پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: بعد از سه سالی که از کرونا می‌گذرد برای اولین بار با یک وقفه سه ساله نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار می‌شود. این نشست فرصتی است که با رئیس جمهور آفریقای جنوبی و همتای خودم آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات بین‌المللی را مورد بحث قرار دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که آیت‌الله رئیسی دوم شهریور از سوی همتای خود برای شرکت در نشست دوستان بریکس به این کشور دعوت شده و علاوه بر آن، تاریخی در پاییز مورد توافق قرار گرفته برای بخش دوجانبه سفر رئیس جمهور که در جریان سفر کنونی هماهنگی‌ها برای دو سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی نیز در دستورکار ماست.

وی آفریقای جنوبی را کشور مهم در قاره آفریقا خواند و با اشاره به روابط دیرینه دو کشور، اعلام کرد که احیای کامل روابط نیز از دیگر برنامه‌های دردستورکار این سفر است.

وزیر خارجه همچنین در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: ‏امروز برای پیگیری آخرین وضعیت همکاری‌ ایران و گروه بریکس و همچنین شرکت در کمیسیون مشترک ایران و آفریقای‌جنوبی به پرتوریا سفر کردم. ‏این دومین سفر به آفریقای جنوبی در سال‌جاری است که بیانگر جدیت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات با آفریقا و مشارکت فعال در ائتلاف‌های بین‌المللی و تقویت چند جانبه ‌گرایی است.

وزرای خارجه خرداد ماه در حاشیه دوستان بریکس در کیپ تاون با یکدیگر دیدار کرده بودند. وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین ۱۲ تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با اشاره به ارسال دعوتنامه رسمی رئیس جمهور این کشور برای آیت‌الله رئیسی، بر حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس بریکس تأکید کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول