اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

رهاسازی پسماند عفونی در خیابان‌ها و بازی با جان مردم

روزگذشته شهروندان اهوازی شاهد رها شدن پسماند عفونی در خیابان پوراندخت_جنب اداره دامپزشکی_ پشت سیلوی اهواز بودند که به نظر می‌رسد این پسماندها مربوط به مطب دندان پزشکی است.

رهاسازی پسماند عفونی در خیابان‌ها و بازی با جان مردم

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با وجود اینکه بیمارستان یا مراکز پزشکی مکانی برای سلامت انسان به شمار می‌رود اما در اهواز برخی مراکز پزشکی با رها کردن زباله‌های عفونی خود در کنار خیابان‌ها خود تهدیدی برای سلامت مردم شده‌اند.

این در حالی است که زباله‌های عفونی ازجمله زباله‌های ویژه‌ای هستند که حاوی بسیاری از عوامل بیماری‌زا است و میزان آلودگی‌ آن‌ها  بالا بوده و باید به‌صورت ویژه و جدا از سایر زباله‌ها معدوم و از انتشار آن‌ها در محیط‌زیست جلوگیری شود اما متاسفانه این زباله‌ها در سطح شهر و حتی در کنار مطب‌های پزشکی مشاهده می‌شود.

برهمین اساس، روزگذشته رهگذران شاهد رها شدن پسماند عفونی شامل پنبه‌های خونی، سرنگ‌های آلوده، لیوان‌های یک بار مصرف که در مطب دندان پزشکی استفاده می‌شود، باندهای کثیف و....  در خیابان پوراندخت_جنب اداره دامپزشکی_ پشت سیلوی اهواز بودند که به نظر می‌رسد این پسماندها مربوط به مطب دندان پزشکی است.

سالهاست رهاسازی زباله‌های عفونی مطب‌ها، کلینک‌ها، آزمایشگاه‌ها و به طور کل مراکز پزشکی کوچک در کنار خیابان‌ها زنگ خطر انتقال بیماری به ساکنان مناطق مختلف را به صدا درآورده است.

 

 

بخش خصوصی به جمع‌آوری پسماند عفونی ورود کند

پژمان بختیاری نیا معاون رئیس مرکز بهداشت خوزستان در این رابطه، اظهار کرد: بیمارستان‌های دولتی و خصوص دارای ظرفیت‌هایی هستند که توانایی امحا زباله‌های عفونی خود را تا حدودی دارند اما برای مراکز خصوصی مانند مطب‌ها و کلینیک‌ها همه راه‌ها را در چند سال اخیر در کارگروه‌های پسماندهای پزشکی بررسی شد.

وی افزود: تنها راه حل این موضوع ورود بخش خصوصی قوی به این حوزه و یا ورود مستقیم و یا غیر مستقیم شهرداری به حوزه پسماندهای عفونی است.

شهرداری وظیفه‌ای در قبال پسماند عفونی ندارد

اما محمود ثابت قدم مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در این رابطه در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: در خصوص پسماند‌های عفونی شهرداری هیچ وظیفه‌ای ندارد و شهرداری زمانی می‌تواند جمع‌آوری پسماند عفونی را انجام دهد که این پسماندها بی خطر شده باشند.

 

وی افزود: در حال حاضر عملیات بی‌خطرسازی پسماند عفونی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و سازمان پسماند همان‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز، گفت: شهرداری در قبال پسماند عفونی کلینک‌ها، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و به طور کل مراکزی که تولید پسماند عفونی می‌کند اما  بی‌خطرسازی صورت نمی‌گیرد هیچ وظیفه‌ای برای جمع‌آوری ندارد.

 ثابت قدم با تاکید بر لزوم بی‌خطرسازی پسماند‌های عفونی توسط مطلب‌ها، آزمایشگاه‌ها و...، بیان کرد: متاسفانه بارها شاهد رها سازی پسماند عفونی مراکز کوچک پزشکی و ترکیب آن با پسماند شهری هستیم که در این خصوص با دادستانی، اداره محیط زیست و بهداشت جلساتی تشکیل و مکاتبه‌هایی هم صورت گرفته است.

وی افزود: در نتیجه سازمان نظام پزشکی موظف شد سرمایه‌گذاری را جهت جمع‌آوری پسماند عفونی در مطلب‌ها‌، کلینک‌ها، و...  را تعیین کند تا پس از بی خطرسازی پسماندها توسط سازمان پسماند جمع‌آوری شوند.

نظام پزشکی حق بستن قرارداد با بخش خصوصی ندارد

این در حالی است که علی جواهر فروش‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی اهواز از وظیفه خود شانه خالی  کرده و اظهار کرد: نظام پزشکی یک دستگاه خصوصی و صنفی است و حق بستن قرارداد با پیمانکار را ندارد، در واقع این نهاد قوه اجرایی ندارد.

وی افزود: کارگروه مدیریت پسماند استان 26 مصوبه داشته که حتی در یکی از آنها نیز وظیفه اجرایی به نظام پزشکی محول نشده و عمده وظایف اجرایی متوجه دستگاه‌های دیگر است.

 

مدیریت ابتدایی پسماندها با تولیدکننده‌ها است

اما داوود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشستی با اعضای شورای شهر اهواز، گفته بود: سازمان نظام پزشکی عنوان کرده برای بی‌خطرسازی این پسماندها با دو شرکت قرارداد منعقد کرده است اما متاسفانه شرکت‌ها به تعهد خود عمل نکردند و بدون هیچ قراردادی از پزشکان پول دریافت کردند و اکنون در مراجع قضایی گرفتار هستند.

وی یکی از مشکلات در خصوص بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی، نبود شرکت متعهد و تخصص در این حوزه عنوان کرد، و افزود: به هر صورت باید بی‌خطرسازی انجام و به شهرداری تحویل داده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه پسماندهای عفونی جزو پسماندهای ویژه هستند و مدیریت ابتدایی این پسماندها با تولیدکننده‌ها است، گفت: بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه اتوکلاو هستند و پسماند عفونی را پس از بی‌خطرسازی برای دفن در محل‌های مناسب به شهرداری تحویل می‌دهند بنابراین مشکل اساسی در خصوص این پسماندها در مورد مطب‌ها و درمانگاه‌های کوچک است که تجهیزات بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی را ندارند و تعداد این مراکز زیاد است.

 

میرشکار با تاکید بر اینکه زباله‌های عفونی مطب‌ها باید مدیریت و تعیین تکلیف شوند، بهداشت  و درمان پرونده‌های متعددی از مطب‌های مختلف در این خصوص به حوزه قضایی ارجاع داده و این مساله در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها در بیمارستان‌ها بی‌خطر سازی می‌شوند پس از آن توسط سازمان پسماند جمع‌آوری می‌شود.

جمع‌آوری و امحای پسماندهای عفونی مراکز پزشکی کوچک در اهواز بیش از یک دهه است که هنوز حل نشده و سرنوشت پسماند حدود 20 درصد مطب‌ها دراین شهر معلوم نیست.

در اهواز بالغ بر 2 هزار  مطب وجود دارد که تنها 700تا 800 مطب با سازمان مدیریت پسماند قرارداد جمع‌آوری پسماند منعقد کرده‌اند.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول