اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

اطمینان خاطر حماس بر تامین سوخت و مواد غذایی در نوار غزه

مسئولان نوار غزه ضمن تاکید بر تامین سوخت و مواد غذایی ساکنان این منطقه تحت محاصره رژیم صهیونیستی، از راه اندازی چهارمین ژنراتور تنها نیروگاه برق غزه خبر دادند.

اطمینان خاطر حماس بر تامین سوخت و مواد غذایی در نوار غزه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از فلسطین الیوم، وزارت اقتصاد دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای اطمینان از تامین نیازهای این منطقه به مواد غذایی و سوخت و حفظ ذخایر استراتژیک در مقابله با هرگونه شرایط اضطراری انجام داده است.

این وزارتخانه با تاکید بر اینکه در قیمت آرد در نوار غزه تغییری ایجاد نشده است، گفت: باوجود چالش‌های جهانی قیمت آرد در غزه ثابت می‌ماند و در حالی که مصرف ماهیانه شکر در نوار غزه حدود سه هزار و ۶۷۰ تن است، مقادیر موجود شکر برای رفع نیازهای بازار کافی است.

وزارت اقتصاد دولت حماس تاکید کرد نوار غزه به دلیل عوامل متعددی که بر زیرساخت‌ها و منابع آب موجود تأثیر می‌گذارد، با چالش‌های زیادی از جمله در زمینه مدیریت فاضلاب روبه‌رو است و همچنین از کمبود دائمی برق رنج می‌برد، به نحوی که رفتن به ساحل تنها راه فرار اهالی از شرایط سختی است که با آن مواجه هستند.

در این بیانیه آمده است که نوار غزه از کمبود زیرساخت‌های آب و فاضلاب رنج می برد و تمرکز جمعیت در برخی مناطق مقابله موثر با مقادیر زیاد فاضلاب خانگی و صنعتی را دشوار کرده است، زیرا فاضلاب بدون تصفیه قبلی مستقیماً به داخل آب دریا ریخته می‌شود که منجر به آلودگی جدی در منطقه دریایی اطراف غزه شده است.

بر اساس این بیانیه، مقامات محلی غزه و سازمان‌های بین المللی برای رفع این معضل جدی اقداماتی را انجام داده‌اند که از جمله آنها می توان به بهبود زیرساخت‌های فاضلاب و احداث تصفیه خانه‌ها برای تصفیه فاضلاب قبل از تخلیه به دریا اشاره کرد که این امر مستلزم سرمایه گذاری‌های کلان و همکاری بین المللی برای کمک به غزه در حل این مشکل جدی است.

صدها نفر از اهالی شمال شهر غزه و همچنین در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه روز دوشنبه با برپایی تجمع محاصره رژیم صهیونیستی علیه منطقه را که موجب وخامت اوضاع معیشتی شده است، محکوم کردند.

در نوار غزه بالغ بر دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره شدید زمینی، هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی قرار دارند و رژیم صهیونیستی طی این مدت سه تجاوز نظامی گسترده علیه نوار غزه داشته است که با خسارات جانی و مالی فراوانی به فلسطینیان این منطقه همراه بوده است.

ساکنان نوار غزه از بحران شدید برق رنج می‌برند و به دنبال تخریب تنها نیروگاه برق غزه توسط رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶، برق خانه‌های شهروندان فلسطینی غزه بیش از ۱۲ ساعت در روز قطع می‌شود.

از سوی دیگر ظافر ملحم، رئیس سازمان انرژی فلسطین در رام الله نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که که بازسازی شبکه برق در نوار غزه به عنوان بخشی از برنامه‌های از پیش آماده است که بودجه آن از چه خزانه دولت و چه از کشورهای کمک کننده تامین مالی و در راس آن قطر فراهم می‌شود.

وی بازسازی شبکه‌های توزیع برق و تجهیز آنها با کنتورهای هوشمند و همچنین نصب برق پنل‌های خورشیدی در پشت بام موسسات و بخش‌های بهداشتی، آموزشی و غیره را از جمله برنامه‌های سازمان انرژی فلسطین در رام الله برای بهبود اوضاع برق در غزه اعلام کرد.

جلال اسماعیل، رئیس سازمان انرژی و منابع طبیعی نوار غزه نیز اعلام کرده است که در روزهای اخیر از چهارمین ژنراتور تنها نیروگاه برق نوار غزه با بودجه قطر بهره برداری شده است

هزینه بهره برداری از چهارمین ژنراتور در نیروگاه برق غزه در این ماه ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است.

اسماعیل گفت که مراحل بارگیری مقادیر اضافی که توسط ژنراتور تامین می‌شود تا پمپاژ آنها به شبکه‌های شرکت توزیع برق، مدت زمان محدودی به طول می‌انجامد.

این مقام فلسطینی در اظهاراتی خبری گفت که ۳ ژنراتور فعلی بین ۶۵ تا ۷۰ مگاوات برق تولید می‌کنند و با بهره برداری از ژنراتور چهارم، تولید برق به ۸۵ تا ۹۵ مگاوات خواهد رسید.

وی گفت که بودجه قطر برای راه اندازی ژنراتور تا پنجم سپتامبر آتی کفایت می‌کند.

به گفته سازمان انرژی  نوار غزه این منطقه به بیش از ۵۰۰ مگاوات برق نیاز دارد که حدود ۹۰ مگاوات آن از طریق تنها نیروگاه با چهار ژنراتور در دسترس است و ۱۲۰ مگاوات از طریق خطوط رژیم صهیونیستی تامین می‌شود، در حالی که مقادیر محدودی نیز از طریق انرژی خورشیدی تولید می‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول