اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس کجای افزایش ظرفیت واحد‌ها در شهرک‌های صنعتی ایستاده است؛ آمارها سخن می گویند

اخیرا آماری از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی منتشر شد که اعلام می کند در استان فارس در چهارماهه نخست سال جاری هیچ واحدی افزایش ظرفیت نداشته است، موضوعی که متولیان شرکت شهرکهای صنعتی آن را نادرست دانسته و استخراج آن را متعلق به پیش از ثبت آمارهای استان می دانند.

فارس کجای افزایش ظرفیت واحد‌ها در شهرک‌های صنعتی ایستاده است؛ آمارها سخن می گویند

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شنبه ۱۴ مرداد ماه، آماری به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی از فعالیت های چهارماهه نخست سال جاری منتشر شد که بر اساس آن تا پایان تیر ماه سال جاری، ۱۹۴ واحد راکد احیا و ظرفیت ۲۶۱ واحد تولیدی که زیر ظرفیت فعالیت می‌کردند، افزایش یافته شده است.

این آمار بیشترین واحدهای احیا شده را به ترتیب متعلق آذربایجان غربی، تهران و استان مرکزی می داند که به ترتیب  ۲۰، ۱۷ و ۱۷ واحد در آن‌ها احیا شده و همچنین اعلام می کند در استان های ایلام، خراسان شمالی و هرمزگان در سال جاری هیچ واحدی احیا نشده است.

نکته قابل توجه در این گزارش آماری در خصوص افزایش ظرفیت واحد‌های صنعتی است که بیان می کند در چهار ماه ابتدایی امسال ۵۹ واحد صنعتی در اصفهان، ۳۶ واحد در استان مرکزی، ۱۷ واحد در هر یک از استان‌های کردستان و کرمان، افزایش ظرفیت داشته‌اند، اما در ۱۲ استان شامل فارس، ایلام، آذربایجان غربی، بوشهر، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان و هرمزگان، هیچ واحدی افزایش ظرفیت نداشته است.

قرار گرفتن فارس در میان استان های درجا زده در حوزه افزایش ظرفیت سبب شد این موضوع را از مسئولان شرکت  شهرکهای صنعتی استان فارس پیگیری کنیم.

۱۸ واحد افزایش ظرفیت، ۵ واحد راه اندازی مجدد در چهار ماهه نخست سال

سید مصطفی هاشمی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در گفتگو با خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه بحث اعداد و ارقام حساس است و در اعلام ارقام حتما اطمینان باید وجود داشته باشد. گفت: ما از ابتدای تیر ماه پروژه آمارگیری را در سطح شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی کرده‌ایم تا آمارهایمان دقیق و به روز رسانی شوند. هم از باب اینکه بدانیم چند واحد و طرح در حال ساخت و ساز داریم، پیشرفت فیزیکی در چه مرحله ای است، واحدهای فعالمان را استخراج کنیم که با چه ظرفیت و اشتغالی در حال کار هستند و هم اینکه واحد‌های دارای افزایش ظرفیت و همچنین احیا شده را مشخص کنیم. 

وی با بیان اینکه از ابتدای تیر ماه پروژه شروع شده و با مشاور قرارداد بسته‌ایم، خاطرنشان کرد: از تک تک واحدها به صورت حضوری بازدید می شود، یک فرم را که بالای سی، چهل فیلد دارد تکمیل کرده و از صنعتگر امضا می گیرند، بعد در سامانه می نشیند. امیدواریم تا مهر یا آبان به نتیجه برسد و اعداد دقیق بشود و ما بتوانیم یک آمار دقیق و کامل ارائه دهیم.

هاشمی اینکه توسط سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور آمار چهار ماهه ارائه شود را غیر معمول دانست و گفت: معمولاً در چهار ماه نخست سال ارائه آمار انجام نمیشد. شاید بخاطر هفته صنایع کوچک سازمان ما در تهران چنین آماری را در این فصل از سال منتشر کرده است. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اعلام کرد: پیرو گزارش ارائه شده من آمار را استخراج کردم، تا الان آنچه احصا شده ۱۸ واحد افزایش ظرفیت داشته و ۵ واحد نیز راه اندازی مجدد از ابتدای سال تاکنون داریم. ما این آمار را حتما در سامانه وارد کرده و در مکاتبه با سازمان اعلام می کنیم که اصلاح شود.

افزایش ظرفیت

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش ظرفیت چگونه بررسی می شود، گفت: یک شاخص گذاشتیم که در مقایسه با سال گذشته اگر واحدی افزایشی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در تولید داشته باشد، به عنوان افزایش ظرفیت لحاظ می کنیم و اغلب هم بر اساس اظهارات خود واحدها در مورد آمار تولید یا صادرات و یا افزایش اشتغال بر اساس بیمه تامین اجتماعی است.

هاشمی افزود: علاوه بر این  در حال تنظیم یک اطلس سرمایه‌گذاری برای واحد‌های راکد و تعطیل هستیم که در قالب یک کتابچه و فایل، اطلاعات را با ذکر امکانات و شماره تلفن مالک به سرمایه‌گذاران ارائه می دهیم تا موردی که اگر مدنظرش است انتخاب کند، با مالک ارتباط بگیرد و نسبت به احیای واحد اقدام کند.

 به روز رسانی آمارها در حال انجام است 

محمود قیومی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی فارس نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه ما معمولا آمار چهار ماهه ارایه نمی‌دهیم آمارهای عموما سه ماهه است، گفت: برای ما صحت سنجی آمار مهم است. اما صحت سنجی برخی آمارها مثل افزایش ظرفیت دشوار است؛ چراکه آمار را با سال گذشته مقایسه می‌شود و  نکته مهم این است که این آمار تقریباً جای ثبت نمیشود.

وی افزود: سازمان صنعت هم یک سامانه ایجاد کرد که آمار تولیدها ثبت شود اما استقبال نشد و چون واحدها مستقل هستند نمیشود اجبارشان کرد.

 قیومی گفت: ما فایل و فرمی را آماده کرده ایم که سراغ واحدها میرویم و اطلاعاتی مثل افزایش ظرفیت را ثبت می‌کنیم سپس از آنها امضا میگیریم که این میزان افزایش ظرفیت را تایید کنند، بنابراین ما وقتی این آمار را وارد سامانه می‌کنیم که تاییدیه و امضا را گرفته باشیم که بعد اگر مثلاً رسانه ها تماس میگیرند انکار نشود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی فارس تصریح کرد: ما این آمارها را در مقاطع زمانی وارد می‌کنیم. آماری که گفته میشود افزایش ظرفیت وجود ندارد احتمالا قبل از ثبت آمارهای ما در سامانه استخراج شده است اما در حال حاضر ۱۸ واحد افزایش ظرفیت و پنج واحد هم راه اندازی مجدد در سامانه ثبت شده است.

قیومی تأکید کرد: مشکلی که در آمارها وجود دارد، لحظه ای است. یک واحد که الان فعال است، شاید دو ماه دیگر غیرفعال باشد یا برعکس.

وی افزود: ما به روز رسانی آمارها را آغاز کرده ایم. تک تک سراغ همه واحدهای بهره بردار که تقریبا ۲۳۰۰ واحد در شهرک بزرگ صنعتی هستند می‌رویم، یک فرم که شامل تعدادی پرسش و داده است را تکمیل کرده و در نهایت از مدیر واحد امضا میگیریم. وقتی این پروژه تکمیل شود ما میتوانیم اعلام کنیم اطلاعات کاملا درست است.

به گزارش فارس، طبق اعلام شرکت شهرکهای صنعتی فارس چهار واحد از ۱۸ واحد، صد در صد افزایش ظرفیت داشته اند و دو واحد با درصد افزایش ظرفیت ۳۵ تا ۴۰ درصد در کمینه آمار قرار دارند.

همچنین از ۵ واحد احیا شده دو واحد مشکل نقدینگی داشتند دو واحد دچار فقدان ابزار بودند و یک واحد را نیز اختلاف شرکا به تعطیلی کشانده بود.

 با در نظر گرفتن آمار ارائه شده کنونی، استان فارس با ۱۸ واحد، بالاتر از کردستان و کرمان در رتبه سوم افزایش ظرفیت واحد‌های صنعتی قرار می گیرد. اما این آمار با دو استان اصفهان و مرکزی که با ارقام ۵۹ و ۳۶ واحد در رتبه اول و دوم قرار دارند فاصله چشم‌گیری دارد.

فارس با توجه به وسعت و تعدد شهرکهای صنعتی و درصد توسعه یافتگی بیشتری نسبت به استان های دیگر، طبیعی و قابل پیش بینی است که از سایر استان‌ها در جایگاه بالاتری قرار بگیرد.

حل چالش فعالیت واحد‌های صنعتی با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی خود به اقدامات ریشه ای نیاز دارد.

پایان پیام / ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول