اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

روایت رشادت‌های خبرنگاران در میدان جنگ در 2 اثر مستند

همزمان با روز خبرنگار نگاهی داریم به 2 اثر مستند که رشادت‌های خبرنگاران در میدان‌های جنگ را به تصویر کشیده‌اند.

روایت رشادت‌های خبرنگاران در میدان جنگ در 2 اثر مستند

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، مستندهای مختلفی تاکنون به شرح شجاعت و رشادت‌های خبرنگاران در میدان‌های گوناگون پرداخته است. همزمان با روز خبرنگار نگاهی داریم به 2 اثر مستند که رشادت‌های خبرنگاران در میدان‌های جنگ را به تصویر کشیده‌اند:

گلوله و نوار

مستند «گلوله و نوار» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نیرومند روایتی است از نخستین روزهای دفاع مقدس که از زبان خبرنگار شهید رسول مصطفایی کارمند 22 ساله صدا و سیمای مرکز آبادان، ساخته شده است.

شهید رسول مصطفایی متولد ۱۳۳۷ در آبادان، از مبارزان نوجوان قبل از انقلاب و گوینده تلویزیون بعد از انقلاب بود. خبرنگار رزمنده‌ای که در هفدهم آذر ماه سال ۵۹ و در خط مقدم دفاع، بعد از چند بار مجروح شدن، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید رسول مصطفایی از ابتدای جنگ با وجود اصرار برخی از افراد در صدا و سیمای مرکز و استان فارس، حضور در جبهه را بر ماندن ترجیح داد و همراه با نیرو‌ها و هسته‌های مردمی خرمشهر و آبادان با امکانات خیلی کم، جلوی نیرو‌های عراقی مقاومت کرد. او هم‌زمان با مبارزه و حضور در میان مردم، با دوربینی ساده و ضبط صوتی کوچک به مصاحبه با رزمندگان و تهیه و ارسال اخبار جنگ مشغول بود.

شهید مصطفایی بعد از تشکیل بسیج هم در خط مقدم تمام گزارش‌های جنگ را به تهران ارسال می‌کرد و رسالت خود را علاوه بر دفاع، در بازتاب اخبار و وقایع میدان‌های دفاع حق علیه باطل با جدیت تمام انجام می‌داد.

شهید رسول مصطفایی در سال ۵۹ و در خط مقدم دفاع، بعد از چند بار مجروح شدن، بالاخره بال شهادت را گشود و در هفدهم آذرماه ۱۳۵۹ کنار پل خرمشهر با اصابت خمپاره آسمانی شد.

خاطرات خبرنگار جنگ

مستند «خاطرات خبرنگار جنگ»، تصویر تلاش عالیه الجبوری (ام‌قصی)، بانوی اهل تسنن است که در زمان قتل عام نیروهای داعش در پایگاه هوایی اسپایکر، توانست ۵۸ جوان شیعه را از چنگال داعش نجات بدهد. این مستند ۷۰ دقیقه‌ای ظلم داعش در منطقه را به تصویر می‌کشد.

در روزهای بحران‌آفرینی داعش در عراق، پایگاه هوایی اسپایکر در کنترل داعشی‌هاست و اسرا را به آنجا می‌برند اما یک بانوی اهل تسنن به نام عالیه الجبوری (ام‌قصی) با ترفندی ۵۸ جوان شیعه را از مرگ توسط داعشی‌ها نجات می‌دهد. این مستند این اقدام جسورانه را روایت می‌کند.

این فیلم مستند تلاش کرده از زاویه‌ای دیگر به جنایت‌های هولناک داعش نگاه کند و مخاطبی که این فیلم را می‌بیند، روایتی صریح و بی‌پرده از فجایع این گروهک تروریستی را می‌شنود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول