اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفر نماینده آمریکا به منطقه با هدف عادی‌سازی عربستان و لبنان

شبکه صهیونیستی «آی۲۴» به نقل از منابع غربی اعلام کرد که فرستاده ویژه آمریکا در امور امنیت انرژی، ماه اوت به بیروت سفر، و درباره عادی‌سازی عربستان و لبنان با رژیم صهیونیستی رایزنی خواهد کرد.

سفر نماینده آمریکا به منطقه با هدف عادی‌سازی عربستان و لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه اینترنتی شبکه صهیونیستی «آی۲۴» امروز سه‌شنبه (۸آگوست) گزارشی از سفر نزدیک «عاموس هوکشتاین» فرستاده ویژه آمریکا در امور امنیت انرژی به منطقه در ماه اوت منتشر کرده و نوشت او با هدف مذاکره با لبنان برای پیوستن به روند عادی‌سازی با تل‌آویو وارد بیروت خواهد شد.

شبکه آی۲۴ در ابتدای این گزارش نوشت: هوکشتاین، به عنوان نماینده ویژه آمریکا و به دلیل نقشش در انعقاد یک توافق تاریخی برای تعیین مرزهای دریایی بین اسرائیل و لبنان، علی‌رغم خصومتی که مشخصه روابط بین دو کشور همسایه است، شهرت پیدا کرد.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: منابع دیپلماتیک غربی فاش کردند که فرستاده ویژه آمریکا در امور لبنان به زودی به بیروت سفر خواهد کرد. سفر او تحت عنوان نظارت بر آغاز عملیات خاکبرداری که قرار است از اواسط ماه جاری و یا در هفته سوم آن آغاز شود، مطرح می‌شود اما اهداف دیگری هم دارد.

پنجم ژوئن سال گذشته با ورود یک کشتی «اسرائیلی» برای استخراج گاز به میدان «کاریش» که منطقه مورد مناقشه رژیم صهیونیستی با لبنان بود، اختلافات بیروت با تل‌آویو بر سر مرزهای دریایی شدت گرفت.

در همان زمان هوکشتاین، به عنوان مشاور ارشد آمریکا در امور امنیت انرژی جهانی وارد بیروت شد و با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌ها اعلام کردند که محور و هدف گفت‌وگوهای هوچشتاین در دیدار با عون و با حضور «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت، پی‌گیری مذاکرات غیرمستقیم با تل‌آویو درخصوص تعیین مرزهای دریایی بوده است.

در بخش دیگری از گزارش شبکه آی۲۴ و به نقل از منابع آگاه آمریکایی آمده است: هوکشتاین به دستور وزارت امور خارجه از فرصت استفاده خواهد کرد تا وضعیت موجود در بیروت درخصوص روند تعیین مرزهای زمینی با اسرائیل را بررسی کند. طبق روایت روزنامه لبنانی «الاخبار»، این ماموریت در ادامه موفقیتش در دستیابی به توافق برای تعیین مرزهای دریایی بین دو طرف، به او محوّل شده است.

در بخش پایانی این گزارش آی۲۴ می‌خوانیم: منابعی آگاهی هم در خصوص سفر هوکشتاین گفته‌اند که او در حال تکمیل پرونده روابط پادشاهی عربستان سعودی و اسرائیل است. او پرونده عادی‌سازی را با خود به بیروت خواهد برد و به مقامات آنجا اطلاع می‌دهد که لبنان تاوان باقی ماندن در خارج از تحولات عربی را خواهد پرداخت و منزوی خواهد شد. به خصوص که ریاض در مسیر [عادی‌سازی] قرار دارد و موضوع توافق سعودی با اسرائیل موضوع زمان است.

این گزارش در حالی از پیشبرد پرونده عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی و تعمیم آن به لبنان حکایت دارد که تاکنون طرف سعودی هیچ موضعی در این باره اتخاذ نکرده است؛ آنچه هم‌اکنون در فضای سیاسی تل‌آویو می‌گذرد، امیدواری «بنیامین نتانیاهو» و «الی کوهن»، نخست‌وزیر رژیم و وزیر امورخارجه آن درخصوص حصول توافق است.

رسانه‌های صهیونیستی نظیر «یدیعوت آحارونوت» هم در روزهای گذشته و با انتشار گزارش‌هایی تاکید کردند که علی‌رغم اشتیاق تل‌آویو و اهداف واشنگتن برای رسیدن به توافق عادی‌سازی با ریاض، کابینه نتانیاهو با وجود اشخاصی همچون «ایتمار بن‌گویر» و «بزالل اسموتریچ» مشکلات زیادی در این مسیر دارد و رضایت طرف سعودی را کسب نخواهد کرد.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول