اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

نبود زیرساخت‌های آبرسانی مهمترین عامل بی‌آبی‌های فردیس

فرماندار فردیس گفت: بزرگترین مشکل کمبود آب در فردیس نبود زیرساخت‌های لازم است که به زودی دو خط انتقال تکمیل و فردیس به شبکه آب‌های سطحی و دو سد البرز متصل می‌شود.

نبود زیرساخت‌های آبرسانی مهمترین عامل بی‌آبی‌های فردیس

خداداد کاشفی، فرماندار فردیس، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردیس، با اشاره به مشکلات قطعی آب در شهرستان، اظهار کرد: متاسفانه در خصوص آب هم مثل سایر حوزه‌ها فردیس با مشکل نبود زیرساخت‌های لازم  مواجه است. هنوز هم ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز شهرستان از چاه تامین می شود و به شبکه آب‌های سطحی متصل نشده است.

قطعی برق نداریم 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به گرمای هوا و افزایش مصرف انرژی، با قطعی برق در چاه‌های آب و  توقف در شبکه توزیع آب مواجه هستیم، افزود: قطعی برق در شهرستان نداریم. علاوه بر نبود زیر ساخت‌ها، در این شرایط گرمای هوا و مصرف بی رویه  توسط شهروندان در کمبود و افت فشار آب  تاثیر گذار است. 

تأخیر در تحویل دو خط آبرسانی

کاشفی با اشاره به مشکلات زیرساختی در حوزه تأمین و توزیع آب، گفت: از  چندین سال گذشته قرار است دو خط انتقال فردیس را به شبکه آب‌های سطحی استان متصل کند، اما هنوز هم  به نتیجه نرسیده‌است. از سال گذشته اداره آب و فاضلاب تعهد کرده بود تا تابستان امسال خطوط انتقال آب به فردیس را  تحویل دهد، اما هنوز تکمیل نشده است.

خط انتقال لوله ۹۰۰ 

وی اضافه کرد: برای عبور خط انتقال لوله ۹۰۰ میلیمتری که سال‌ها اهالی  شهرک طالقانی مانع عبور لوله می‌شدند، با اهالی صجبت کردم و بالاخره  رضایت دادند. در حال حاضر در  شهرک طالقانی لوله گذاری تمام شده و لوله باید از اتوبان، جاده مخصوص و ریل راه آهن عبور داده شود و به مخزن جهان نما برسد.

فرماندار فردیس با اشاره به نشست روز گذشته که برای حل مشکلات آب فردیس با حضور معاون عمرانی استاندار البرز و مسؤولان آبفا  توسط فرمانداری تشکیل شد، بیان کرد: در حال حاضر  چاه آبی  در شهرک طالقانی حفر شده که طی نشست روز گذشته  برای رفع مشکلات کم آبی در فردیس، قرار شد این چاه به مسیر لوله  ۹۰۰  که به فردیس می رسد، متصل شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد بودجه لازم  برای تسریع در تکمیل  پروژه خط انتقال لوله ۹۰۰ به سه بخش تقسیم شود، بخشی توسط فرمانداری، بخشی توسط استانداری و بخشی توسط  اداره آب و فاضلاب تأمین شود. با توجه به تاکید استاندار محترم و پیگیری‌های فرمانداری، آبفا متعهد شده طی  دو ماه  پروژه خط انتقال لوله ۹۰۰ میلیمتری تکمیل و تحویل شود. 

خط انتقال لوله ۵۰۰  در مسیر پایان

کاشفی به خط  انتقال لوله ۵۰۰ میلی‌متری رزکان به عنوان دومین پروژه آبرسانی به فردیس اشاره کرد و گفت: پیش از این  آبفا تعهد کرده بود  این خط تا سه شنبه ۱۷ مرداد تکمیل شود، اما در محدوده شیخ آباد در حوزه کرج، اخذ مجوز حفاری با مشکل مواجه بود  و تأخیر افتاد. برای رفع این مشکل شخصا به دفتر شهردار کرج مراجعه کردم. این مشکل مرتفع شده و قرار است ظرف دو هفته این خط به شبکه آب شرب شهرستان فردیس متصل شود. 

وی  با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات،  تلاش می‌کنیم امسال از بحران آب عبور کنیم، افزود: در صورت اتصال دو خط انتقال و تکمیل پروژه‌های آبرسانی،  در سال آینده در فردیس مشکل کمبود آب نخواهیم داشت. 

تصفیه خانه فاضلاب فردیس و چالش نبود زمین 

فرماندار فردیس در ادامه ایجاد تصفیه خانه فاضلاب را برای شهرستان ضروری دانست و گفت: پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب، آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز و مصارف غیرشرب را تامین خواهد کرد. با توجه به نیاز شهرستان ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب را در برنامه امسال قرار دادیم. اعتبار آن را هم مصوب و ماده ۲۳  را هم‌اخذ کردیم. اما برای تأمین زمین تصفیه خانه فاضلاب  مشکل داریم که در حال پیگیری آن هستیم.

وی  با بیان اینکه دو زمین در پشت نیروگاه منتظر فائم  برای ایجاد  تصفیه خانه فاضلاب پیش‌بینی شده بود، توضیح داد: یکی  از این زمین‌ها‌ به آرامستان تخصیص داده شد. زمین دیگر  ظاهرا مربوط به بنیاد شهید است که ادعا می‌کنند ملک شخصی است. در این مورد قبلا با آقای قاضی زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور صحبت کردیم، قول دادند که اگر مالک زمین بنیاد شهید باشد، زمین را به تصفیه‌خانه فردیس اختصاص بدهند. در این خصوص  استاندار هم درخواست مکتوب نوشتند ما هم برای ملاقات حضوری و  پیگیری این موضوع در حال رایزنی هستیم.

فرماندار فردیس در پایان ازشهروندان خواست ضمن صرفه جویی، از مصرف آب برای شستشوی ماشین، حیاط و غیره با آب شرب شهری خودداری کنند تا بتوانیم از شرایط بحرانی خارج شویم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول