اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ثبت جهانی هگمتانه منجر به رشد چرخه اقتصادی شهر می‌شود

یک کارشناس باستان‌شناسی گفت: ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» علاوه بر پویایی موجب رشد چرخه اقتصادی‌ شهر می‌شود.

ثبت جهانی هگمتانه منجر به رشد چرخه اقتصادی شهر می‌شود

بهرام توتونچی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه همدان به لحاظ ثبت آثار تاریخی در یونسکو نسبت به سایر شهرهای کشور عقب افتاده بود اظهار کرد: امیدواریم ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» بتواند جایگاه این کهن‌شهر را از نظر اینکه بناها در سطح بین‌المللی شناخته شده باشد، نمایان سازد.

وی با تاکید بر اینکه همدان با ثبت جهانی می‌تواند در فهرست آثار ثبت جهانی کشور قرار گیرد افزود: نگاه بین‌المللی به این مسئله کمک می‌کند تورگردانان خارجی که مسافران خود را به شهرهای دارای ثبت جهانی هدایت می‌کردند، همدان را هم جزو مقاصد گردشگری خود قرار دهند.

این کارشناس باستان‌شناسی با اشاره به اینکه ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» علاوه بر پویایی موجب رشد چرخه اقتصادی‌ در شهر می‌شود گفت: پس از ثبت جهانی گردشگران خارجی که به کشور ما سفر می‌کنند، بخشی از وقت خود را به همدان اختصاص می‌دهند که در وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهر تاثیر مناسبی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی در سیستم بین‌المللی قرار می‌گیریم تابع قوانین و مقررات بین‌المللی هستیم افزود: با ثبت این محور و مجموعه، کار همدان تازه شروع می‌شود به طوری که ریز به ریز تمام فضاهایی که در این بافت است، با نگاه فنی و تخصصی بین‌المللی همراه است و با قرار گرفتن جزو شیوه‌نامه‌های بین‌المللی باید تمام چالش‌های پیش روی آن رفع شود.

توتونچی با تاکید بر اینکه همدان قابلیت جهانی شدن را دارد و امیدواریم که در صحن علنی یونسکو با بالاترین رای این مهم را کسب کنیم گفت: آمادگی برای جهانی شدن حاصل چندین هزار ساعت کار بی‌وقفه کارشناسان میراث فرهنگی در دهه‌های قبل بوده که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد و بتوانیم در کنار ثبت جهانی دو کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج را نیز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گنبد علویان در فهرست آثار جهان اسلام ثبت شده که موجب شناخت همدان و معرفی آن به جامعه بین‌الملل می‌شود گفت: وقتی یک مجموعه ثبت جهانی می‌شود، در سایت‌های خاص یونسکو قرار می‌گیرد و باعث می‌شود بستر مناسبی برای معرفی آثار باشد.

مدیر سابق پایگاه تاریخی هگمتانه نگاه مردم و فرهنگ‌سازی برای ثبت جهانی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی معمولا در فصل پاییز و بهار حضور می‌یابد که باید مردم نیز برای این موضوع آمادگی لازم را داشته باشند.

خبرنگار: فریده حسینی فرزام

پایان پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول