اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

ساده‌انگاری تعرض به آمر به معروف در قوانین، آمران را منزوی می‌کند

رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلای قوه قضائیه با اشاره به ضرب و شتم آمر به معروف گفت: این اقدام نه تنها علیه آمر بلکه علیه تمام جامعه، آرمان‌های اجتماعی و مذهبی مردم، سلامت اجتماعی عمومی و حکم صریح شرع است.

ساده‌انگاری تعرض به آمر به معروف در قوانین، آمران را منزوی می‌کند

محمدمسعود یوسفی، رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه در رابطه با چگونگی مجازات عاملان ضرب و شتم آمر به معروف اظهار کرد: در خصوص امر به معروف و نهی از منکر اولا باید به جایگاه فقهی و شرعی امر نگاه کرد. این مهم از واجبات شرعی ست که از صدر اسلام به‌عنوان تکلیف شرعی مسلمین و در زمره واجبات کفایی شمرده شده است. 

وی ادامه داد: حتی با نگاهی ریشه‌ای و اصولی می‌توان به این نتیجه رسید که امر به معروف تنها تکلیفی شرعی در شرع مقدس اسلام نبوده و از لازمه‌های حیات صحیح و مدیریت فرهنگ و اخلاق در هر جامعه‌ای، خود انتظامی و تکلیف اجتماعی برای اعضا و شهروندان در سطح و جایگاهی است.

یوسفی خاطرنشان کرد: بدیهی است امر به معروف و نهی از منکر در سطوح و موضوعات مختلفی در مسیر سلامت اجتماعی، سیاسی، مذهبی و اقتصادی تعریف شده و این واجب شرعی برای هر شهروندی در هر جایگاهی با رعایت مقدمات و لوازم شرعی، عرصه ی تجلی و ظهور خواهد داشت. با عنایت به مقدمه‌ی فوق به این نتیجه می‌رسیم که امر به معروف واجبی شرعی است که مورد تایید سیره‌ی عقلا نیز است و از مهمترین ابزار جهت ارتقا سلامت اجتماعی و اقتصادی یک جامعه محسوب می‌شود. 

وی گفت: از همین رو هتاکی و اقدام مجرمانه علیه آمران به‌معروف با هتاکی و ارتکاب جرم بر علیه سایر افراد با سایر انگیزه‌ها تفاوت آشکاری دارد و آن تفاوت، این است که سایر جرایم بر علیه یک شخص واقع شده لیکن حدم حاضر، نه فقط بر علیه آمر، که بر علیه تمام جامعه، آرمان‌های اجتماعی و مذهبی مردم سلامت اجتماعی عمومی و حکم صریح شرع است.

یوسفی خاطرنشان کرد: به تعبیری متضرر اینگونه جرایم، قابل شمارش و احصا نیستند اما در قوانین فعلی ما، تعرض به آمر معروف صرفا مانند سایر جرایم نگاه شده و فقط مجازات مرتکب آن غیرقابل تعلیق دانسته شده است. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت این نگاه ساده‌انگارانه می‌تواند بنیان‌های این واجب شرعی_اجتماعی را سست کرده و آن را منزوی کند. شخصا معتقدم قانون حمایت از آمران به‌معروف، نقض غرض مقنن بوده و بیشتر منجر به سستی و آسیب‌پذیری این نهاد محکم شده است. مقتضی است این مهم به نحو دیگری در تمامی سطوح و موضوعات بازنگری شده تا اهداف اصلاحی، تأمینی، ترییتی و ارعابی مدنظر مقنن به نحو صحیح تری حاصل شود. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول