اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

معاون لاوروف به تهران سفر می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد فردا و پس فردا با مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران درباره وضعیت برجام و همکاری ایران با بریکس گفت‌وگو خواهد کرد.

معاون لاوروف به تهران سفر می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد فردا برای گفت‌وگو درباره وضعیت برجام و بریکس به تهران سفر می‌کند.  

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت دوشنبه و سه‌شنبه هفتم و هشتم اوت (۱۶ و ۱۷ مرداد) در تهران خواهد بود. 

وی افزود: تعامل ما در پلتفرم‌های بین‌المللی موضوع مهمی است که در آن با ایران همکاری نزدیک داریم. موضوعات عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی، کنترل تسلیحات، فضای صلح‌آمیز و غیره. (موضوعات) کاملاً گسترده است.  

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه ۱۲ خرداد در حاشیه نشست دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرده و بر تعهد دو کشور برای تقویت همکاری مفید متقابل تأکید کردند. 

امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد. 

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. برای نخستین بار وزرای امور خارجه چین، هند، برزیل و روسیه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ با هم دیدار کردند و نخستین نشست رسمی سران این گروه در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد. آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۰ به شورای تجاری این گروه پیوست و ریاست این گروه در سال ۲۰۲۳ را نیز برعهده‌ دارد.

در سالی که گذشت الجزایر، آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران، نیجریه، عربستان سعودی، ترکیه و امارات عربی متحده تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کردند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول