اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بررسی ترانزیت ریلی کالا و مسافر بین ایران، عراق و سوریه در دمشق

وزیر حمل و نقل عراق در دیدار با مسئولان سوریه در دمشق موضوع ترانزیت ریلی کالا و مسافر بین ایران، عراق و سوریه را بررسی کرد.

بررسی ترانزیت ریلی کالا و مسافر بین ایران، عراق و سوریه در دمشق

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، سفر رزاق السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق به دمشق در راس هیاتی از وزارتخانه متبوع وی و دیدار با نخست وزیر و وزیران خارجه و حمل و نقل سوریه در زمینه حمل و نقل زمینی و ترانزیت کالا و مسافر از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

السعداوی در گفت‌وگو با خبرنگار العهد لبنان گفت: طرح مسیر توسعه عراق که بندر فاو را به ترکیه  متصل می‌کند، طرحی است که به نفع همه همسایگان عراق و منطقه خواهد بود و چند کنفرانس بین المللی در عراق به منظور بررسی ساز و کار و چگونگی مشارکت کشورهای همسایه و منطقه در این طرح برگزار شده است.

وی با بیان اینکه عراق در چارچوب سیاسی تقویت روابط با کشورهای همسایه تعامل می‌کند، گفت: عراق نقطه همگرایی اقتصاد این کشورهاست.

وزیر عراقی با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی سوریه و عراق و لزوم بهره مندی از آن در راستای منافع دو کشور گفت: در این دیدارها موضوع اتصال ریلی و ترانزیت و همچنین طرح مسیر توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

زهیر خزیم، وزیر حمل و نقل سوریه نیز در گفت‌وگو با العهد تاکید کرد که قرار است موضوع طرح اتصال ریلی بین سوریه و عراق تا جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد و همچنین طرح‌های مربوط به حمل و نقل کالا با همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران نیز بررسی خواهد شد.

وزیر سوری بر اهمیت فعال سازی حمل و نقل هوایی  وافزایش پروازهای بین سوریه و عراق و همچنین همکاری برای تقویت ناوگان شرکت مشترک سوری عراقی مختص حمل و نقل زمینی بین دو کشور با خودروهایی جدید تاکید کرد.
سلیمان خلیل، رئیس دفتر رسانه‌ای وزارت حمل و نقل سوریه هم در حاشیه این دیدارها به نوبه خود تاکید کرد که به دنبال سفر اخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به دمشق و دیدار وی با بشار اسد، همتای سوری خود، دو طرف بر توسعه روابط همه جانبه تاکید دارند و سفر وزیر حمل و نقل عراق به سوریه به عنوان سفر اولین وزیر عراقی به سوریه پس از دیدار رهبران دو کشور حائز اهمیت است.

وی حمل و نقل را شریان حیاتی ارتباط بین سوریه و عراق با توجه به طولانی بودن مرزهای مشترک بین دو کشور توصیف کرد و گفت: گذرگاه بوکمال از سمت سوریه و در مقابل آن گذرگاه القائم در خاک عراق گذرگاه مهمی است که می تواند برای تبادل کالا و توسعه فعالیت‌های تجاری صادرات و واردات بین دو کشور و همچنین از عراق به لبنان و بنادر سوریه برای انتقال به سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.

خلیل افزود: وزیر حمل و نقل عراق و مسئولین کابینه سوریه پروژه اتصال ریلی بین ایران، عراق و سوریه را بررسی کردند که یک پروژه سه گانه و راهبردی برای انتقال زائران و کالاها بین این کشورهاست، به نحوی که هر کدام از این سه کشور خطوط راه آهن در جغرافیای مرتبط با خود را تکمیل و به دو کشور دیگر متصل خواهد کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول