اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

مادران کرمانشاهی شیر اضافی خود را به «بانک شیر» اهدا کنند

کارشناس مسؤول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: مادرانی که از قوای جسمانی خوبی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه کودک خود را تغذیه می‌کنند، شیر اضافه هم دارند می‌توانند آن را به بانک شیر واقع در بیمارستان امام رضا(ع) اهدا کنند.

مادران کرمانشاهی شیر اضافی خود را به «بانک شیر» اهدا کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، دهم تا شانزدهم مردادماه هفته جهانب تغذیه با شیر مادر است؛ هدف اصلی این رویداد ترویج فرهنگ شیردهی منحصر به فرد برای حداقل ۶ ماه اول از زندگی نوزاد است.

هدف از برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر بالا بردن آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی بهبود سطح سلامت کودکان در سرتاسر جهان است.

مریم اویسی، کارشناس مسؤول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه با اشاره به فواید اهمیت تغذیه نوزاد با شیرمادر، اظهار کرد: شیرمادر کامل‌ترین غذایی است که می‌تواند تمامی نیازهای یک نوزاد و کودک را برطرف کند.

وی ادامه داد: مادران که با شیر مادر برای تغذیه نوزادان استفاده می‌کنند کمتر دچار سرطان سینه می‌شوند و بهره هوشی کودکی که از شیر مادر استفاده می‌کنند نسبت به دیگر نوزادان که شیر مصنوعی استفاده می‌کنند بالاتر است و همچنین سیستم ایمنی قوی‌تری دارند.

کارشناس مسؤول سلامت خانواده مرکز بهداشت کرمانشاه تصریح کرد: در ۶ ماهه اول و یا سال اول اولویت تغذیه با شیر مادر است و در سال دوم اولویت اول با غذا و بعد شیرمادر است.

وی برای موفقیت یک مادر در شیردهی، خاطرنشان کرد: شیردهی نیاز به حمایت دارد لذا باید تمامی افرادی که با  مادران شیرده در تماس هستند، به او در انجام کارهای روزمره و همچنین از نظر تقویت روحی کمک کنند.

اویسی با بیان اینکه هیچ زمان خاصی برای شیردهی نداریم، گفت: ولی به هر حال گفته می‌شود بهترین حالت برای شیردهی این است که هر دو تا سه ساعت بنا بر میل و تقاضای کودک شیردهی را داشته باشیم ولی دیگر این زمان را بیشتر از دو ساعت نکنیم.

وی با اشاره به دفعات شیردهی، تصریح کرد: مادر در طول ۲۴ شیردهی باید ۸ تا ۱۲ بار شیردهی داشته باشند و حداقل زمان برای هر دفعه شیردهی باید ۲۰ دقیقه طول بکشد تا کاملا سینه خالی شود چون چربی که در پایان شیر است به وزن‌گیری کودک کمک می‌کند.

این کارشناس مسؤول خاطرنشان کرد: مادران شیرده تا ۶ ماهگی به جزء مکمل‌های مولتی ویتامین و آ.د؛ روزانه ۲۵ قطره از روز سه تا ۵ زندگی شروع شود و اگر کودک در زمان تولد وزن خوبی داشت تا ۶ ماهگی نیاز به قطره آهن ندارد.

وی اشاره‌ای به احداث بانک شیر در بیمارستان امام رضا(ع) استان کرمانشاه داشت و گفت: مادرانی که از قوای جسمانی خوبی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه کودک خود را تغذیه می‌کنند، شیر اضافه دارد می‌توانند آن را به بانک شیر اهدا کنند.

اویسی تصریح کرد: زمانی که مادر قصد اهدای شیر دارد با گرفتن شرح حال تمامی آزمایشات لازم از وی اخذ می‌شود تا اطمینان خاطر داشته باشیم مادری که شیر اهدا می‌کند از نظر بیماری‌های جسمی، بیمار نیست و از نظر روانی هم کاملا سالم است.

این مسؤول گفت: مادر شیرده تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرد تا شیر را در خانه آماده کند، در ظرف‌های مخصوص قرار دهد و در مدت زمان‌های مشخص به پیکی که از طرف بیمارستان به منزل او فرستاده می‌شود، تحویل دهد تا برای نوزادان نارس و یا هر نوزادی که به هر دلیلی مادرش قادر به شیردهی نیست، مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص محارم رضاعی شیرخوار از طریق بانک شیر، گفت: نوزادانی که از طریق شیر موجود در بانک شیر تغذیه می‌کنند محارم رضاعی نمی‌شوند چون مستقیما از سینه مادر شیر نمی‌گیرند؛ شرطی که برای محارم رضاعی شیرخوار است باید در ظرف ۲۴ ساعت باید ۱۵ بار یک کودک از سینه مادر دیگر استفاده کند.

پایان پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول