اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

همجواری با صحرای ترکمنستان مهم‌ترین عامل گرد و غبار در گلستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل گرد و غبار و ریزگرد، عوامل خارجی و همجواری گلستان با صحرای ترکمنستان است.

همجواری با صحرای ترکمنستان مهم‌ترین عامل گرد و غبار در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بر اساس گزارشات میدانی عصر امروز در برخی از شهرهای شمالی و شرقی استان گلستان، گرد و غبار شدید مشاهده شده است.

نعمت‌الله حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره وجود گردوغبار در نوارمرزی گنبدکاووس اظهارکرد: وجود گردوغبار و پدیده ریزگرد در استان گلستان به ویژه شمال گلستان و نوارمرزی واقع در حوزه گنبدکاووس دارای منشاء داخلی و خارجی است.

وی تصریح‌کرد: منشاء داخلی این پدیده کاهش نزولات‌جوی، تغییر اقلیم در طی سال‌های اخیر از مهمترین منشاهای داخلی محسوب می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با اشاره به همجواری استان گلستان با صحرای ترکمنستان خاطرنشان‌کرد: مهم‌ترین منشاء و عامل اصلی در وجود ریزگردها و گردوغبار استان گلستان به ویژه نوارمرزی شمال گلستان واقع در حوزه گنبدکاووس،وجود صحرای قره‌قوم کشور ترکمنستان و همجواری آن با این منطقه است.

* تشکیل کارگروه تخصصی ریزگرد در گلستان

وی ادامه داد: کارگروه تخصصی ریزگرد و گردوغبار در استان گلستان با حضور دستگاه‌های متولی مانند محیط‌زیست، منابع‌طبیعی، مدیریت بحران و غیره تشکیل شده و جلسات بسیار خوبی را در استانداری برگزار کردیم که ماحصل آن مصوبات خوبی در این بخش است.

حاجی‌زاده گفت: با بررسی‌های انجام شده و هماهنگی بین دستگاهی قرار است منشاهای داخلی آن مدیریت شده و در مورد منشاء خارجی محیط‌زیست و منابع‌طبیعی در سطح کشور رایزنی‌هایی با مسئولان کشوری و به تبع سران کشور ترکمنستان داشته‌باشند.

* هیچ پدیده ریزگرد در نوارمرزی شمال گلستان مشاهده نشده است

رئیس اداره هواشناسی شهرستان گنبدکاووس گفت: وظیفه هواشناسی رصد تغییرات هوایی و پیش‌بینی آن و اطلاع‌رسانی به مردم است.

فرشاد اظهارکرد: تاکنون پدیده ریزگرد گسترده در منطقه نوارمرزی شمال گلستان واقع در حوزه گنبدکاووس مشاهده نشده و این گردوغبار ناشی از وجود صحرای ترکمنستان و همجواری آن با شمال گلستان است.

وی تصریح کرد: خاک بلند شده و گردوغبار ایجاد شده در نوار مرزی شمال گلستان براثر وزش باد در هوا پراکنده شده و به مرزهای شمال گنبدکاووس منتقل می‌شود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان‌کرد: البته کاهش نزولات جوی در چندماه اخیر سبب خشک‌شدن خاک اراضی شمال گنبدکاووس شده و این امر سبب می‌شود با وزش باد این خاک‌ها در هوا پراکنده و گردوغبار محدود در همان منطقه ایجاد شود.

وی بیان‌کرد: رادارهای هواشناسی پدیده گسترده ریزگرد و یا گردوغبار را در منطقه گزارش و ثبت نکرده است.

* بوته‌کاری عامل مهم در مبارزه با پدیده ریزگرد

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس گفت: تغییر اقلیم،کاهش پوشش گیاهی در نوارمرزی،خشکسالی‌متوالی،همجواری با صحرای"قره‌قوم"کشور ترکمنستان از عوامل مهم در ایجاد ریزگرد و گردوغبار است.

فرشیدرحمانی اظهار کرد: متاسفانه جنس خاک اراضی نوار شمالی گنبدکاووس "رسی"بوده و پیوستگی لازم را ندارد و این امر سبب می‌شود تا در اثر کوچکترین وزش باد، این خاک‌ها در هوا پراکنده و گردوغبار و پدیده ریزگرد ایجاد کند.

* تولید و غرس بیش از دومیلیون اصله نهال در شمال گنبدکاووس

وی تصریح کرد: در راستای مقابله با بیابان‌زایی در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در نوار شمالی گنبدکاووس انجام شده که می‌توان به تولید نهال مقاوم به این منطقه در ایستگاه تولید بذر"چپرقویمه"اشاره‌کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته سالانه یک میلیون اصله نهال تولید و در عرصه‌های ملی و مرتع شمال گنبدکاووس کشت و غرش می‌شد که امسال تولید این نهال‌ها به حدود دو میلیون ۴۰۰ هزار اصله رسیده‌است.

* الزام مشارکت مردم در نگهداری و حفاظت از پوشش گیاهی

وی بیان‌کرد: در‌کنار تولید و غرس نهال در اراضی بیابانی شمال گنبدکاووس همراهی و مشارکت مردم به ویژه دامداران بسیار مهم است و اگر بعد از کشت، این عرصه‌ها بمدت دو سال "قرق"شوند ما شاهد پوشش گیاهی خوبی در منطقه خواهیم بود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: ذخیره نزولات‌آسمانی،احداث هلالی‌آبگیر و بذرپاشی از دیگر اقدامات در راستای مبارزه با بیابان‌زایی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۲درصد از وسعت شهرستان گنبدکاووس جزو منابع‌ملی است،یادآورشد:با توجه به کمبودنیروی‌انسانی منابع‌طبیعی شهرستان، کنترل،رصد،نظارت و رسیدگی به این وسعت از منابع‌ملی از عهده این اداره خارج بوده و مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی، فرماندار و مردم عزیز را می‌طلبد‌.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول