اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دستگیری ۲ ملوان نیروی دریایی آمریکا به جرم جاسوسی برای چین

منابع رسانه‌ای در آمریکا گزارش دادند دو ملوان نیروی دریایی این کشور به جرم جاسوسی برای چین دستگیر شده‌اند.

دستگیری ۲ ملوان نیروی دریایی آمریکا به جرم جاسوسی برای چین

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، دادستان‌های فدرال امروز پنجشنبه اعلام کردند دو ملوان نیروی دریایی آمریکا به اتهام جاسوسی برای چین دستگیر شده‌اند. 

وبگاه شبکه خبری ای‌بی‌سی گزارش داد این دو نظامی به انتقال اطلاعات دفاعی آمریکا به مقام‌های اطلاعاتی چین در ازای دریافت وجه نقد متهم شده‌اند. 

«پاتریک وی»، افسر ۲۲ ساله نیروی دریایی آمریکا یکی از این متهمان است که روز چهارشنبه دستگیر و به جاسوسی متهم شد. 

«ونگ ژائو» ۲۶ ساله هم دیگر افسر نیروی دریایی است که او هم روز چهارشنبه دستگیر شد. وی به توطئه و دریافت رشوه متهم شده است. 

طبق گفته مقام‌های آمریکایی این دو افسر هر دو با مقام‌های اطلاعاتی چین در تماس بوده و اطلاعات حساس مربوط به فناوری‌هایی که با آنها کار می‌کرده‌اند را به طرف‌های چینی منتقل کرده‌اند. 

مطابق این ادعاها تماس‌های پاتریک وی با مقام‌های چین از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و وی به انتقال ویدئوها و اسناد مربوط به کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا و سامانه‌های آنها به طرف‌های چینی مأمور شد. 

گفته می‌شود او تصاویری از ناو «یو.اس.اس. اسکس» را به همراه محل‌های استقرار کشتی‌های نیروی دریایی را در اختیار مقام‌های چین قرار داده و علاوه بر آن ده‌ها دستورالعمل فنی و کتابچه راهنمای مربوط به سیستم‌های کشتی‌ای که در آن کار می‌کرده را نیز به آنها منتقل کرده است. 

او در ژوئیه ۲۰۲۲ مبلغ ۵۰۰۰ دلار از مقام‌های اطلاعاتی چین دریافت کرده است. مقام‌های چین از وی خواسته‌اند اطلاعات نظامی آمریکا که علنی نیست را در اختیار آنها قرار دهد. 

در صورتی که او مجرم شناخته شود ممکن است به تحمل حبس تا ۲۰ سال محکوم شود. 

ژائو نیز از آگوست ۲۰۲۱ همکاری با طرف‌های چینی را آغاز کرده و این همکاری دست‌کم تا ماه مه سال جاری میلادی ادامه داشته است. 

وی نیز تصاویر و ویدئو‌ها و نقشه‌هایی از سامانه‌های راداری در اوکیناوا و همچنین برنامه‌های عملیاتی آمریکا برای یک رزمایش نظامی گسترده در اقیانوس آرام را به طرف‌های چینی انتقال داده است. 

در کیفرخواست مطرح‌شده علیه او آمده است که ژائو در ازای انتقال این اطلاعات مبلغ ۱۴۸۶۶ دلار از افسر اطلاعاتی چین دریافت کرد. 

ژائو نیز در صورت محکومیت به تحمل حداکثر ۲۰ سال حبس محکوم می‌شود. 

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جمعه هفته گذشته گفته بود که سازمان تحت امر او تلاش کرده شبکه جاسوسان در چین را احیا کند و در این زمینه موفق عمل کرده است.

برنز طی سخنرانی در اندیشکده امنیتی «اَسپِن» توضیح داد: «سرویس اطلاعاتی [سیا] در سال‌های اخیر بسیار سخت کار کرده تا شبکه ماموران در چین را، که توسط افسران ضد جاسوسی محلی به‌شدت آسیب دیده بود، احیا کند و در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته است».

این اظهارات برنز واکنش مقام‌های چین را به همراه داشت. «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین  در این‌باره گفت:‌ «ما گزارش‌های مربوطه را مورد توجه قرار داده و در این زمینه ابراز نگرانی کرده‌ایم. از یک سو آمریکا دائماً اطلاعات نادرست در مورد حملات جاسوسی چین منتشر می‌کند و از سوی دیگر آشکارا تمایل خود را برای انجام فعالیت‌های اطلاعاتی گسترده در چین اعلام می‌کند».

وی ضمن اشاره به متناقض بودن این اظهارات و آشکار ساختن دروغگویی آمریکا، تاکید کرد: «چین تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از امنیت ملی خود انجام خواهد داد».

پرونده جاسوسی جدید دو افسر نیروی دریایی آمریکا تازه‌ترین مصداق از گاف‌های امنیتی-اطلاعاتی در ایالات متحده آمریکا است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول