اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رایزنی اقتصادی با رایزنان اقتصادی

وجود ظرفیت‌های بالای تولیدی و اقتصادی و قرار گرفتن واحدهای صنعتی با قابلیت‌های تولیدی در حد صادرات اهمیت حضور رایزنان را در استان زنجان دو چندان می‌کند، اتفاقی که امیدواریم شاهد برکات آن برای اقتصاد و واحدهای تولیدی و صنعتی استان باشیم.

رایزنی اقتصادی با رایزنان اقتصادی

به گزارش فارس از زنجان- قنبر رسولی، سفر سه روزه 22 رایزن اقتصادی کشورمان در نقاط مختلف جهان یکی از اتفاقات مهم اقتصادی است که طی روز های گذشته خبر ساز شد، اتفاقی که می‌تواند سر منشا و آغاز تحولات اقتصادی برای استان زنجان باشد اگر بشود از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

زنجان با قرار گرفتن در مسیر کریدور مرکز به غرب و شمالغرب و بالعکس با هفت استان همسایه است، از شمال با استان اردبیل و استان گیلان، از شمال شرقی و مشرق با استان قزوین، از جنوب با استان همدان، از جنوب غربی با استان کردستان و از مغرب با استان آذربایجان غربی و از شمالغرب با استان آذربایجان شرقی همسایه است که به همین دلیل دارای ظرفیت فراوانی است.

از بین استان‌های همسایه زنجان 5 استان گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و کردستان با 4 کشور آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق هم مرز بوده و ظرفیت‌های بالایی به لحاظ واردات و به ویژه صادرات کالا و محصولات تولیدی استان را دارند و این ظرفیتی بزرگ برای زنجان است که شاید کمتر استانی در کشورمان داشته و دارد. 

ظرفیت‌های معدنی و صنعتی استان زنجان

استان زنجان با داشتن ۴۱۰ معدن متعدد و متنوع و ۳۳۱ معدن دارای پروانه بهره‌برداری و ذخیره قطعی ۶۳۰ میلیون تن و استخراج سالیانه حدود 12 میلیون تن مواد معدنی یکی از استان‌های مهم در بخش معدن کشور است.

استان زنجان ۱.۵ درصد از سهم معدن کشور را داشته و به این افتخارات باید رتبه دوم سیلیس و رتبه ششم ذخیره گرانیت کشور را نیز اضافه کرد.

به خاطر وجود معدن سرب و روی انگوران، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی زیادی زیر مجموعه این معدن احداث شده است به طوری که بیش از 70 درصد روی کشور در استان زنجان تولید می‌شود.

زنجان دومین قطب نساجی و صنایع سلولوزی ایران بوده و واحدهای تولیدی بسیاری در زمینه‌ تولید نخ، نساجی، پارچه و تولید پوشاک در این منطقه فعالیت دارند که هشت درصد صنایع استان را شامل می‌شود و یکی از محورهای سرمایه‌گذاری استان در این حوزه است.

شرکت ایران ترانسفو بزرگترین صادرکننده ترانسفورماتور در خاورمیانه نیز در استان زنجان قرار گرفته است، شرکتی که توانسته در عرصه تولید ترانسفورماتورهای کوچک توزیع تا ترانسفورماتورهای بزرگ قدرت، ترانسفورماتورهای خاص متناسب با نیاز صنعت، تجهیزات ترانسفورماتور و همچنین انواع پست‌ها یکی از مهمترین واحدها در این زمینه باشد.

همچنین صنایع بزرگی همچون نخ تایر، پارس سویچ، راشا کاسپین، صنایع شوینده با سالانه 2 میلیون تن تولید و... در این استان قرار گرفته‌اند که ظرفیت بالایی در زمینه صادرات به ویژه به کشورهای همسایه دارند.

رایزنان اقتصادی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

برای درک بهتر اهمیت حضور رایزنان اقتصادی در استان زنجان باید اول بداینم که رایزنان بازرگانی و اقتصادی در کشورهای مختلف چه وظایف و چه نقشی دارند و چه بهره‌هایی می‌شود از وجود آنها در کشورهای مختلف برد.

به اعتقاد صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی در گذشته شاید به تخصص رایزنان اقتصادی و تجاری توجهی نمی‌شد و این انتخاب بیشتر نمایشی و بر اساس روابط بود، اما در طی سال‌های اخیر طی یک برنامه مشترک میان وزارت امورخارجه و وزارت صمت تعدادی از کارشناسان طی فراخوانی از دستگاه‌های دولتی کشور به‌طور عمده اقتصادی و گاهی غیر اقتصادی و بر اساس فرآیندی انتخاب و به کشورهای هدف، اعزام می‌شوند.

نقش رایزن بازرگانی به‌ عنوان نماینده دولت و دید‌بان تجاری کشور در بازار محل ماموریت، به‌منظور معرفی شفاف و عادلانه فرصت‌ها و اطلاع‌رسانی و ظرفیت‌های تجاری، فراهم کردن بستر صادرات محصولات ایرانی و تسهیل جذب سرمایه‌گذاری با کشور هدف به همه تجار و فعالان اقتصادی کشور نقش بی‌بدیلی است که جایگزینی ندارد.

کار رایزن یا وابسته بازرگانی به مثابه یک کار دیپلماتیک است. یعنی هم باید به امور بازرگانی و هم امور سیاسی وارد باشد. باید اصول مذاکره را بداند. قطعا مذاکره‌ای که برای شرکت شخصی انجام می‌شود، با مذاکره‌ای که برای کشور انجام می‌شود، تفاوت دارد که این امر نشان دهند اهمیت یک رایزن اقتصادی در کشور دیگر است.

وابسته بازرگانی باید جنبه‌های مختلف تجارت بین‌الملل را بداند و در این راستا، بخش‌خصوصی به‌عنوان متخصص در حوزه تجاری بین‌المللی می‌تواند با استفاده از تجربیات حرفه‌ای خود در این مسیر از طریق آموزش و کارآموزی عملی، مهارت‌های رایزنان را تقویت کند.

مطالعه و بررسی بازار کشور محل استقرار از لحاظ جذب کالاها و خدمات قابل صدور ایران، تهیه فهرست کالاهای قابل عرضه به بازار مزبور و اطلاع‌رسانی به صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران و همچنین سازمان‌های اقتصادی مربوطه، ارائه خدمات مشورتی درباره اقتصاد و بازرگانی ایران به متقاضیان مستقر در بازار هدف، راهنمایی به سرمایه‌گذاران خارجی که درصدد سرمایه‌گذاری در ایران هستند و بالعکس و... از دیگر وظایف و اقداماتی است که رایزنان می‌توانند در مورد آن نقش مهمی ایفا کنند.

اهداف سفر زایزنان به استان زنجان

یکی از اهداف سفر رایزنان به استان زنجان تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی استان با کشورهای مختلف جهان و معرفی ظرفیت‌های تولیدی صادراتی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان زنجان است، اهدافی که اگر محقق شود، می‌تواند خیرات و برکات برای استان باشد.

در سفر سه روز ۲۲ رایزن بر اساس آنچه که اتاق بازرگانی استان زنجان اعلام کرده، آنها از فرصت‌های سرمایه‌گذاری آشنا و از ظرفیت‌های صادراتی و اقتصادی استان در شهرستان‌های مختلف از نزدیک بازدید کردند، تا بتوانند این ظرفیت‌ها را در کشورهایی که حضور دارند، معرفی کنند.

همچنین برگزاری جلسات B2B و بازدید از ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان زنجان نیز به همت اتاق بازرگانی انجام شد تا بشود از ظرفیت زایزنان در معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان نیز استفاده شود.

وجود ظرفیت‌های بالای تولیدی و اقتصادی و قرار گرفتن واحدهای صنعتی با قابلیت‌های تولیدی در حد صادرات اهمیت حضور رایزنان را در استان زنجان دو چندان می‌کند، اتفاقی که امیدواریم شاهد برکات آن برای اقتصاد و واحدهای تولیدی و صنعتی استان با حضور رایزنان اقتصادی کشورمان در دیگر کشورها باشیم.

 انتهای پیام/۷۳۰۰۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول