اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اردوغان: به تلاش متمرکز برای از سرگیری توافق غلات ادامه می‌دهیم

رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود تاکید کرد که این کشور به دیپلماسی و تلاش متمرکز برای از سرگیری توافق غلات دریای سیاه ادامه خواهد داد.

اردوغان: به تلاش متمرکز برای از سرگیری توافق غلات ادامه می‌دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت که ترکیه به دیپلماسی و تلاش‌های متمرکز برای از سرگیری توافق غلات دریای سیاه ادامه خواهد داد. 

توافق صادرات غلات از دریای سیاه، که توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۲۲ امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراین از طریق سه بندر این کشور در سواحل دریای سیاه است. این توافق در ۲۲ جولای امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

بر اساس اعلام دفتر ارتباطات ترکیه، در این تماس تلفنی، پوتین موافقت کرد که در آینده به این کشور سفر کند.

اردوغان در گفت‌وگو با رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر اهمیت توافق غلات دریای سیاه که وی از آن با عنوان «پل صلح» یاد کرده، تاکید کرد که در جریان جنگ روسیه و اوکراین، گامی‌هایی که می‌تواند به افزایش تنش‌ها منجر شود نباید اتخاذ شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت که تعلیق طولانی مدت ابتکار توافق غلات دریای سیاه به نفع هیچ کس نبوده و کشورهای با درآمد کم که به غلات نیاز دارند بیشترین آسیب را خواهند دید.

اردوغان اضافه کرد که قیمت غلات که در طول مدت اجرای توافق غلات 23 درصد کاهش داشته، تنها طی دو هفته اخیر 15 درصد افزایش یافته است. 

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تامین می‌کنند.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول