اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

گمرک زبرخان دروازه صادرات شرق استان خراسان رضوی

رئیس گمرک خیام زبرخان گفت: گمرک زبرخان دروازه صادرات منطقه زبرخان و شرق استان خراسان رضوی است.

گمرک زبرخان دروازه صادرات شرق استان خراسان رضوی

مصیبب برجی در گفت و گو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: مزیت اصلی زبرخان وجود شهرک صنعتی و باغات آلو است از این رو گمرک زبرخان دروازه صادرات منطقه زبرخان و شرق استان خراسان رضوی است.

رئیس گمرک خیام زبرخان افزود: باغداران منطقه زبرخان پس از صرف زحمات و هزینه‌های بسیار آلو را برداشت و خشک می‌کنند اما دلالان با قیمت بسیار پایینی آلوها را خریداری و سپس به تجار پاکستانی می فروشند.

وی با بیان اینکه دلالان بخشی از محصول آلو را به صورت خشک و خشکبار از به صورت پراکنده از سایر گمرگ‌ها به کشورهای مختلف صادر می‌‌کنند، ادامه داد: یکی از مزیت‌های وجود گمرک خیام در منطقه زبرخان این است که با هماهنگی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و نیز حمایت مسئولان تمامی صادرات منطقه از گمرک خیام انجام شود.

برجی ابراز کرد: صادرات از گمرک خیام سبب کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد باغداران و تثبیت بازار خارجی به علت نظارت برکیفیت کالا می‌شود. البته به علت نبود یک تشکل و صنف باغداران و تجار، خریداران پاکستانی مستقیما با دلال‌ها و کسبه جزء وارد معامله می‌شوند.

رئیس گمرک خیام زبرخان اضافه کرد: دلالان با به راه انداختن رقابتی ناسالم محصول را به قیمتی اندک خریداری می‌کنند. از سوی دیگر با کاهش یا افزایش تعرفه محصول آلو در پاکستان و دیگر کشورهای همسایه صادرات دچار افت و تنزل می‌شود.

وی تاکید کرد: باید در سایه حمایت مسئولان یک تشکل قوی برای باغداران و تجار تشکیل شود که هم قیمت محصول را تعیین کنند و هم خریداران برای خرید به تشکل مراجعه کنند تا این فرایند سبب ثبات قیمت شود.

برجی تصریح کرد: اتحادیه با نظارت برفرآیند تولید محصول و کمک به باغداران سبب تولید محصولی با کیفیت می‌شود. همچنین در بحث صادرات با نظارت بر بسته‌بندی، محصولی سالم و باکیفیت صادر می‌‌شود که سبب اعتماد خریداران و تثبیت بازار هدف می‌شود.

رئیس گمرک خیام زبرخان عنوان کرد: وجود گمرک در شهرستان زبرخان با تسهیل صادرات و خدمت به تولیدکنندگان سبب افزایش صادرات و ارزآوری می‌شود که این امر با ایجاد پایانه‌های صادراتی و نیز پایلوت شدن شهرستان زبرخان برای صادرات خشکبار و آلو کمک بسیاری به این امر می‌کند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر صادرات آلو به کشور‌های معدودی مثل پاکستان و هند انجام می‌شود که باید با برنامه‌ریزی دقیق‌، بازار کشورهای بیشتری را در دست بگیریم.

وی تشریح کرد: ایجاد تشکل و اتحادیه باغداران و صادرکنندگان، نظارت بر تولید محصول و افزایش کیفیت کالا و نیز ایجاد پایانه اختصاصی صادرات آلو در زبرخان از عوامل افزایش صادرات و رشد اقتصادی زبرخان است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول