اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بمبارانی که باعث ساخت بزرگترین بیمارستان خیرساز شد

بیمارستان ولیعصر زنجان قصه‌ای دارد شنیدنی که اگر یک همت دیگر هزینه شود، تبدیل به مرکز درمانی خیرساز بی‌نظیر با حدود یک هزار تخت خواهد شد.

بمبارانی که باعث ساخت بزرگترین بیمارستان خیرساز شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، صحبت از کار خیر و اقدامات خیرساز که می‌شود استان زنجان همیشه پیشتاز است. از قدیم گفته اند: «زنجان بهشت خیران است» و این استان به دارا بودن انجمن‌ها و موسسات خیریه متعدد زبانزد است.

یکی از نمونه های خوب اقدامات خیرانه در زنجان، ساخت بیمارستان ولیعصر است که قصه‌ای شنیدنی دارد و اگر بتواند کمک های بیشتری جذب کند به زودی به مرکز درمانی خیرساز بی‌نظیر با حدود یک هزار تخت تبدیل خواهد شد.

داستان این بیمارستان را از روزی نقل می کنم که به دعوت یکی از قدیمی‌ترین و از قضا فعال‌ترین و موثرترین موسسات خیریه یعنی موسسه خیریه مجتمع پزشکی ولیعصر(عج) برای بازدید از این مجموعه راهی شدم، اول صبح آن هم برای صبحانه کاری. 

روزی که هیچ مجروح جنگی در زنجان مداوا نمی شد

زنجان تا سال 64 فقط 64 تخت بیمارستانی داشت؛ شامل 24 تخت در شفیعیه که توسط خیر تبریزی احداث شده بود و 40 تخت در بیمارستان شهید بهشتی.

در دوران دفاع مقدس، با وجود خط شکن بودن زنجانی‌ها در جبهه‌‌های جنگ، هیچ مجروح جنگی در زنجان مورد مداوا قرار نمی‌گرفت، زیرا امکاناتی نبود.

با آغاز بمباران شهرها و بمباران کوچه بینش در زمان عبور دانش‌آموزان که منجر به شهید و مجروح شدن دانش‌آموزان شد، کمبود امکانات شهر نمود پیدا کرد و مبنای پیشگامی جمعی از زنجانی‌ها برای احداث بیمارستان در شهر شد. 

نفری 2 هزار تومان روی میز گذاشتند و ساخت بیمارستان آغاز شد

امام جمعه وقت آیت‌الله موسوی، راشدی شهردار، نوروزی رئیس وقت بنیاد مستضعفان و جمعی دیگر که 21 تا 22 نفر را تشکیل دادند، هر کدام 2 هزار تومان روی میز گذاشتند و با 45 هزار تومان احداث این بیمارستان خیرساز آغاز شد. بیمارستانی که در حال حاضر تبدیل به بزرگ‌ترین مجموعه درمانی خیرساز در 50 هزار متر زیربنا شده و در سال 76 با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شد. 

این مجموعه خیرساز قصه‌های جالبی در خود دارد و هر بخش از آن یادی از خیری را در حافظه خود ثبت کرده است. از اهدای منزل شیخ جیران تا اهدای اموال حاج حسن نجفی معروف به خان سایان. در این بیمارستان، نام گذاری بخش‌های مختلف با اسامی خیران انجام شده است.

بزرگ‌ترین مجموعه درمانی خیرساز تا 2 سال دیگر تکمیل می شود

حمدرضا نهاوندی پور، مدیرکل جهاد کشاورزی اسبق که در این بازدید ما را همراهی می کرد، درباره پروژه ساخت بزرگترین بیمارستان خیرساز کشور، می گوید: در ابتدا به دلیل کمبود تخت بیمارستانی، ساخت یک مجموعه 300 تختخواب در دستور کار قرار گرفت اما پس از آن براساس نیاز روز، افزایش ظرفیت به 420 تخت و در نهایت 450 تخت در برنامه قرار گرفت.

به گفته وی، به این ترتیب، بزرگ‌ترین مجموعه درمانی خیرساز کشور، در حال حاضر به 30 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تا پایان شهریور مرحله سفت کاری آن  به پایان خواهد رسید و وارد مرحله ریزه‌کاری‌ می‌شود.

نهاوندی پور اضافه کرد: کلنگ ساخت این مجموعه در سال 95 زده شد و بر اساس پیش‌بینی‌ها تکمیل آن یک هزار میلیارد تومان اعتبار و حدود دو سال زمان نیاز دارد.

اینجا مسئول و غیرمسئول در کار خیر شریکند

مرکز آنکولوژی بیمارستان ولیعصر با 160 تخت و در چهار طبقه شامل ۴۰ تخت شیمی‌درمانی و ۱۲۰ تخت بستری در نیمه شعبان سال گذشته افتتاح شد. 

در بازدید از این بخش با پرستاران هم‌صحبت شدیم و روایت آنها از آنچه در این مجموعه می گذرد بار دیگر گفته قدیمی «زنجان بهشت خیران» را در ذهن‌مان تداعی می‌کند؛ زیرا در این بیمارستان مسئول و غیرمسئول در کار خیر شریکند.

پرستاری در بخش آنکولوژی تعریف کرد: همیشه با خودم می‌گفتم که اگر روزی به من بگویند به بخش آنکولوژی بروم، حتما استعفا می‌دهم، اما در حال حاضر با دو سال سابقه کار در این بخش، دوست ندارم به بخش دیگری بروم. با اینکه نیروها در این بخش در هر شیفت کاری از 11 بیمار مراقبت می‌کنند و این با استاندارد فاصله زیادی دارد، باز هم راضی هستیم؛ زیرا این بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه‌تر هستند.

پشت هر کار خیر داستانی است و این روایت هم قصه یک بیمارستان خیرساز در شهر زنجان بود که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند. بازگویی موضوعات این چنینی علاوه بر اطلاع رسانی اقدامات خیرانه در کشور و انتقال حس مثبت کارهای نیک، زمینه ساز آشنایی بیشتر مردم با این عمل خواهد شد.

امروز هم بزرگترین بیمارستان خیرساز کشور در بهشت خیران، نیازمند یک همت (هزار میلیارد تومان) از سوی خیران است تا با تکمیل آن بیماران درد کمتری را متحمل شوند.

پایان پیام/73004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول