اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تاثیر خشکسالی بر منابع آب سطحی خنثی شد

سخنگوی صنعت آب گفت: بارش سال جاری نسبت به متوسط ۵ ساله ۱۰ درصد کاهش یافت و ورودی مخازن در مقایسه با متوسط ۵ ساله نیز با کاهش ۱۴ درصدی همراه شد، اما با مدیریت منابع آب، ذخایر آب سطحی به اندازه 5 سال گذشته باقی مانده است.

تاثیر خشکسالی بر منابع آب سطحی خنثی شد

فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در بیان آخرین وضعیت ذخایر آب سطحی کشور اظهار داشت: ذخایر منابع آب سطحی کشور معادل متوسط ۵ سال گذشته بوده و بر اساس گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، مخازن آب سطحی کشور در خال حاضر نسبت به سال گذشته دارای رشد ۱۹ درصدی است.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گفت: با اشاره به اینکه ذخایر آب سطحی در مقایسه با متوسط ۵ سال اخیر برابر است،گفت: در سال جاری، کشور در سال سوم خشکسالی شدید قرار دارد و بارش‌ها به ترتیب در سه سال اخیر دارای ۳۷، ۱۸ و ۱۴ درصد کاهش نسبت به شرایط نرمال بوده‌اند.

وی افزود: به تبع کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، ورودی به مخازن سطحی و زیرزمینی در اغلب حوضه‌های آبریز کشور کاهشی بوده است، اما در حال حاضر، حجم مخازن در شرایط برابر با متوسط ۵ ساله قرار دارد.

*کاهش بارش‌ها باعث کاهش ذخایر آب سطحی نشد

قاسم زاده گفت: بارش سال جاری نسبت به متوسط ۵ ساله دارای بیش از ۱۰ درصد کاهش و مقایسه ورودی مخازن با متوسط ۵ ساله نیز نشانگر کاهش ۱۴ درصدی حجم ورودی‌هاست، اما ذخایر آب سطحی به اندازه 5 سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب، در بیان دلیل عدم کاهش ذخایر سطحی نسبت به متوسط 5 ساله با وجود کاهش 10 درصدی بارش و 14 درصدی ورودی سدها عنوان کرد: استفاده از آب‌های به هنگام مدیریت مخازن در مواقع سیلابی، تلاش برای حداکثر ذخیره سازی بازچرخانی آب، استفاده از زهاب‌های قابل استفاده، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز موتورپمپ‌ها و تحویل آب بر اساس سطوح زیر کشت و نوع محصول از جمله دلایل رشد مخازن آب سطحی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول