اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

مسلمی‌نائینی: برنامه تحولی جهاد دانشگاهی در حال تدوین است

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: برنامه تحولی جهاد دانشگاهی با همکاری اساتید دانشگاه‌ها در حال تدوین است که از طریق این برنامه نقاط قوت جهاد تقویت و نقاط ضعف برطرف خواهند شد.

مسلمی‌نائینی: برنامه تحولی جهاد دانشگاهی در حال تدوین است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت:  با توجه به اهداف اصلی جهاد که اعتماد به جوانان و تلاش جهادگونه با ایمان و امید و پیشرفت تعریف شده است، جهاد دانشگاهی توانسته بسیاری از نیازهای کشور را در حوزه دفاع مقدس برطرف کند که این گونه فعالیت جهادی نتیجه اعتماد به جوانان بود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی اصولا کارهای روی زمین مانده را در حوزه فناوری انجام داده است، اظهار داشت: یکی از این فعالیت ها مربوط به دفتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه خواجه نصیر است که فرستنده های پیشرفته برای صدا و سیما را ساخته اند.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، فعالیت فرهنگی دانشگاهها در دهه ۶۰ توسط جهاد انجام می گرفت و امروز هم فعالیت های فرهنگی از جمله مسابقات قرآنی دانشجویان، مسابقات ملی مناظره و سایر فعالیت های فرهنگی را در دانشگاه برگزار می کند.

وی عنوان کرد: : ۶ موسسه غیر انتفاعی، ۳۷ مرکز علمی کاربردی و سه دانشگاه غیر انتفاعی در حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند همچنین واحد های جهاد دانشگاهی نیز در دانشگاههای بزرگ کشور مشغول به فعالیت هستند.

مسلمی نائینی گفت: برنامه تحولی جهاد دانشگاهی با همکاری اساتید دانشگاهها در حال تدوین است و در این برنامه نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف خواهند شد که این برنامه نقشه راه جهاد دانشگاهی خواهد بود.

وی با بیان اینکه مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی را باید احیاگر روش جهادی و اقدامات جهادگونه و مدیریت جهادی در جهاد دانشگاهی دانست، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره از جهاد دانشگاهی تقدیر کرده است. در چنین شرایطی، ما وظیفه داریم که این نهاد انقلابی را راهبری کنیم و فرهنگ جهادی را در جامعه گسترش دهیم. 

رئیس جهاد دانشگاهی درباره با بیان اینکه ایمان، امید و اعتماد به جوانان جزو نیازهای کشور به حساب می‌آید، گفت: بر همین اساس، شعار «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ ایمان، امید و اعتماد به جوانان» را به عنوان شعار خود برگزیده است.

وی با اشاره به اینکه نهادهای متنوعی در دل انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند، افزود: با این وجود هیچ نهادی مانند جهاد دانشگاهی وجود ندارد و منحصر به فرد به حساب می‌آید. جهاد دانشگاهی در اوج تحریم‌ها و دوران دفاع مقدس که یک جنگ تمام عیار علیه انقلاب اسلامی به راه افتاد، توانست دست به اقدامات بزرگی بزند.

مسلمی نائینی با بیان اینکه سال‌های نخست احداث جهاد دانشگاهی مقارن با سال‌های دفاع مقدس بود، خاطرنشان کرد: نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی با تلاش و اعتقاد به جوانان توانست به درخواست‌های نظامی پاسخ دهد. پیش از اینکه به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی انتخاب شوم، سال‌های ۶۳ تا ۶۹ در جهاد دانشگاهی خدمت می‌کردم. دشمن به واسطه برخورداری از هواپیماهای پیشرفته می‌توانست شهرها، نیروگاه‌های کشور را بمباران کند. یکی از طرح‌هایی که در جهات دانشگاهی انجام شد، ساخت مین‌های هوایی بود که برخی از هواپیماهای دشمن به دلیل اصابت با این مین‌ها ساقط شدند.

وی ادامه داد: اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران جنگ محدود به ساخت خواسته‌های مقامات نظامی نبود بلکه در زمینه علوم انسانی نیز اقداماتی انجام داده است. جهادگران جهاد دانشگاهی با اسرای جنگی مصاحبه کردند و آن را در اختیار مسئولان نظام قرار دادند.

مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همواره دست به اقدامات بزرگی زده است، تصریح کرد: این نهاد انقلابی هرگاه کاری بر زمین مانده باشد به آن کار ورود می‌کند. اقدامات جهاد دانشگاهی را می‌توان دو طرف برشمرد؛ به طور مثال ما در زمینه فرستنده‌های رادیویی دچار مشکل بودیم اما جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در این عرصه گام برداشت و شرایط به نحوی شده است که در مسیر تولید فرستنده‌های 5G فعالیت می‌کند. هنگامی که جهاد دانشگاهی برای تولید فرستنده‌های رادیویی وارد عمل شد به دلیل سوختن ترانزیستورها بروز خسارت به این نهاد انقلابی می‌شد اما یکی از مسئولان صدا و سیما به جهاد دانشگاهی اعتماد کرد و بودجه لازم را در اختیار نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی قرار داد.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی نیز اقدامات بزرگی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: کار بدیع در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی را می‌توان ایجاد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر شمرد که اخبار را به صورت مجازی ارائه می‌دهد و  به واسطه عملکرد خود، مخاطبان بسیاری دارد. همچنین مرکز افکارسنجی دانشجویان نیز به خوبی می‌تواند اطلاعات را بررسی کرده و شرایط را نزدیک به واقعیت پیش‌بینی کند.

مسلمی نائینی با بیان اینکه تمام اقدامات فرهنگی که در دهه ۶۰ در دانشگاه‌ها صورت می‌گرفت از سوی جهاد دانشگاهی انجام می‌شد، بیان کرد: ما مسابقات قرآنی دانشگاهیان را در دانشگاه‌ها برگزار کردیم. 

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با توجه به نیاز دانشگاه‌های کشور در زمینه احداث موسسات آموزشی نیز گام برداشته است، گفت: ما توانستیم موسسات آموزشی را در کشور تاسیس کنیم که از مقطع کاردانی تا دکترا دانشجویان را پرورش می‌دهند. اولین موسسات آموزش عالی غیردولتی که به دانشگاه تبدیل شدند از آنِ جهاد دانشگاهی هستند. دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» که به ترتیب در شهرهای تهران و یزد قرار دارند جزو دانشگاه‌های جهاد دانشگاهی به حساب می‌آیند.همچنین جهاد دانشگاهی با احداث ۳۷ مرکز علمی کاربردی به آموزش مهارت محور توجه کرده‌ است.

مسلمی نائینی با بیان اینکه ما به مشکلات مربوط به آموزش زبان نیز توجه داریم، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه منابع خارجی آموزش زبان منطبق بر فرهنگ ما نیستند ما محتوای آموزشی منطبق بر فرهنگ خود تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین آموزش سرباز ماهر از دیگر اقدامات جهاد دانشگاهی به حساب می‌آید و بیش از ۱۰۰ سرباز این دوره را سپری کرده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول