اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

اینجا محققان برای رفع نیازهای مردم محصول می‌سازند

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی از طراحی نظام جامعیت مالکیت فکری و ساماندهی پارک‌های علم و فناوری این نهاد خبر داد و گفت: محققان جهاد دانشگاهی محصولاتی تولید می‌کنند که مشکلی از مشکلات مردم برطرف شود.

اینجا محققان برای رفع نیازهای مردم محصول می‌سازند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی که اتفاقا مسؤولان آن این روزها در حال تدارک برای برگزاری مراسم سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی هستند، در سال‌های پس از انقلاب اسلامی توانسته نقش مؤثری در تولید محصولات دانش بنیان داشته باشد و محققان این نهاد پژوهش‌های بزرگی را به ثمر رسانده‌اند که با این طرح‌ها دردی از دردهای مردم درمان شده است.

درباره برنامه‌های جهاد دانشگاهی در حوزه تجاری‌سازی محصولات با مسعود ابراهیمی رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی گفت‌وگو کردیم.

* طراحی نظام جامعیت مالکیت فکری جهاد دانشگاهی

فارس: از طرح‌های جدید جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و تجاری‌سازی بگویید.

ابراهیمی: یکی از طرح‌های بزرگ ما که در مدت ریاست آقای مسلمی نائینی آن را انجام دادیم، طراحی نظام جامعیت مالکیت فکری جهاد دانشگاهی است که این طرح را برنامه ریزی و آغاز کردیم و امیدواریم تا آخر سال کامل شود.

* تدوین نظام جامع ساماندهی پارک‌های علم و فناوری

فارس: از پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی چه خبر؟ این پارک‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟

ابراهیمی: ساماندهی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را هم آغاز کردیم و تدوین نظام جامعی هم در این زمینه در دستور داریم تا ارزیابی واحدهای فناور و نظارت بر آنها را با ساماندهی بهتری انجام دهیم که این کار هم در چند ماه آینده به ثمر می‌رسد.

بحث ساماندهی شرکت های زیرمجموعه جهاد دانشگاهی را مدنظر قرار دادیم.

فارس: جهاد دانشگاهی چند پارک علم و فناوری دارد؟

ابراهیمی: سه پارک علم و فناوری، ۲۵ مرکز رشد و ۴۰ مرکز نوآوری داریم، پارک‌های علم و فناوری جهاد دانشگاهی در شهرهای تهران، البرز و کرمانشاه است.

معمولا در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مخاطبانی که صاحبان ایده هستند ایده ها را ارائه می کنند و در صورت تائید صاحب ایده در پارک مستقر شده و مورد حمایت قرار میگیرد که با تدوین نظام جامع پارک‌ها همه این فرایندها از پذیرش تا ارزیابی ادواری و نظارت ها در سامانه‌ای متمرکز می شود تا پارک‌ها به صورت یکپارچه ساماندهی شوند.

* مشکلات ما را متوقف نمی‌کند

فارس: مشکلاتی هم برای اجرای برنامه‌هایتان داشته‌اید؟

ابراهیمی: قطعا مشکلات متعددی وجود دارد، از فضای کلی کسب و کار و اقتصاد کشور گرفته تا بحث‌های زیرساختی؛ اما این مشکلات ما را متوقف نمی کند اما در هر صورت باید برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.

* محققان جهاد دانشگاهی برای رفع نیاز مردم کار می‌کنند

فارس: شما که رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی هستید، بفرمایید وضعیت تجاری سازی محصولات دانش بنیان در کشور و به خصوص در جهاد دانشگاهی به جه صورت است؟آیا محصولات ارائه شده به کار مردم می‌آید؟

ابراهیمی: قطعا محصولات دانش بنیان به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به درد مردم می‌خورد مثلا واکسن مفیدی که تولید شد محصول فناورانه است که به کار مردم می‎آید و مشکلات مردم را حل می کند.

گاهی هم محصول مستقیم در اختیار مردم قرار نمی گیرد اما به رشد اقتصادی کشور کمک می کند و غیرمستقیم برای مردم مفید است، قطعا هر محصول فناورانه ای که بتواند وارد بازار شود مقید است.

ما در جهاد دانشگاهی متناسب با نیاز کشور کار می‌کنیم، تعداد بسیار زیادی محقق در پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی مشغول به کار هستند که در حوزه‌های متفاوت پزشکی، کشاورزی، صنایع غذایی و غیره فعالیت می‌کنند، برخی از محصولات وارد چرخه تجاری سازی شده و در بازار عرضه می شوند و تعداد دیگری فرایند تجاری سازی را می‌گذرانند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول