اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

التیام رنج برنج‌کاران شمال با خرید تضمینی

هرچند دیر اما بافرمان دولت خرید تضمینی برنج با رنج استحصال‌شده شالی‌کاران شمالی آغاز شد هرچند کشاورزان مجبورند با قیمت بسیار نازل برنج خود را بفروشند.

التیام رنج برنج‌کاران شمال با خرید تضمینی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده - گیلان و دو استان مازندران و گلستان از عمده تولیدکنندگان برنج در کشور هستند که بخش قابل‌توجهی از نیاز داخل به این محصول راهبردی را تأمین می‌کنند.

افزایش محسوس هزینه تولید و سربار، افزایش تورم، واردات بی‌رویه برنج و همچنین انتظار برای حداکثر کردن سود حاصل از فروش، موجب شد تا بخش عمده‌ای از برنج تولیدشده کشاورزان شمالی در دست آن‌ها بماند و به فروش نرسد.

به گفته برخی منابع رسمی و غیررسمی، ۴۰ درصد برنج تولیدشده ایرانی در دست کشاورزان در خانه، فروشگاه‌ها و یا کارخانه‌های استحصال برنج رسوب شده و این در حالی است که در برخی از مناطق استان گیلان، برداشت برنج از سر گرفته شده است.

وزارت جهاد کشاورزی اوایل مردادماه امسال واردات برنج را پس از رسوب قابل‌توجه برنج ایرانی در استان‌های شمالی مشروط کرد که یکی از شروط آن تکلیف بر واردکنندگان و تجار مبنی بر خریداری برنج ایرانی و توزیع آن در فروشگاه‌ها به همان نسبت میزان واردات برنج بود.

روز گذشته نیز به‌منظور تعیین تکلیف برنج دپو شده و ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای آن، نشستی با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، استانداران شمالی و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد که در آن مخبر دستور داد تا «ظرف یک ماه آینده»، تمام برنج‌های تولیدی سال گذشته از کشاورزان «به‌صورت تضمینی» خریداری شود.

بر اساس اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و استانداران شمال کشور باید در تولید و قیمت‌گذاری برنج به نحوی عمل کنند که رضایت کشاورزان و خریداران را باهم به همراه داشته باشد.

بر اساس تکلیف مخبر، وزیر جهاد کشاورزی و سه استاندار شمالی ایران باید تا ظرف ۴۸ ساعت، برنامه اجرایی و زمان‌بندی‌شده خود را برای خرید برنج از شالی‌کاران تدوین و ارائه کنند.

اما اینکه برنج شالی‌کار شمالی با چه قیمتی خریداری شود، هنوز از سوی دولت سیاست‌گذاری نشده و این موضوع همچنان برای کشاورزان یک دغدغه بزرگ و مستلزم چاره‌اندیشی است.

اغلب شالی‌کاران گیلانی برنج خود را بین ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزار تومان در فصل برداشت سال گذشته به فروش رسانده‌اند اما اکنون در خرید تضمینی برنج، آخرین نرخ ضمانت شده که دولت از آن اسم می‌برد نهایتاً به ۷۰ هزار تومان می‌رسد؛ بماند که اغلب فروشگاه‌های خرد و عمده‌فروشی در استان دپو از انواع برنج بومی است که روی دست مغازه‌دار به امانت از طرف کشاورز، مانده است و تکلیفشان مشخص نیست.

بسیاری از کشاورزان، خرید تضمینی برنج در این موقع از سال را نامناسب دانسته و معتقدند دولت اگر دلش برای کشاورزان می‌سوخت باید فرمان خرید تضمینی برنج را در فصل زمستان صادر می‌کرد تا ارزش محصولشان هرروز کمتر نشود.

به ادعای کشاورزان و شالی‌کاران گیلانی، دولت زمانی که باید به فکر کشاورز می‌بود، مرز واردات را بر روی تاجر و واردات کنندگان گشود درحالی‌که ابتدا باید برنج مانده در دست کشاورز را می‌خرید و مابقی نیاز را با واردات و تغییر در تعرفه‌ها، تنظیم می‌کرد.

علی‌ای‌حال، اسدالله عباسی، استاندار و نماینده عالی دولت در گیلان نیز روز گذشته از آغاز خرید برنج مازاد در استان خبر داد و بیان کرد که خریداری برنج باقی‌مانده در دست کشاورزان از امروز آغازشده و نباید مشکلی در این خصوص برای این قشر ایجاد شود.

اخیراً نیز صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از خرید برنج مازاد بر مصرف کشاورزان گیلانی با دستور وزیر جهاد کشاورزی خبر داده و گفته که این فروشگاه‌ها برنج مازاد بر مصرف کشاورزان گیلان را که در انبار‌ها و یا شالی‌کوبی‌های استان نگهداری می‌شود را به‌صورت توافقی خریداری می‌کنند.

وی از خرید توافقی حدود ۲۰۰ تن برنج مازاد بر مصرف شالی‌کاران استان خبر داده و گفته که حدود ۱۰۰ هزار تن برنج مازاد هم‌اکنون در انبار‌های استان ذخیره‌شده که باید هرچه سریع‌تر و قبل از پایان فصل برداشت برنج در استان، خریداری شود.

البته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان این را هم اعلام کرده که این سازمان مسئول خرید برنج مازاد کشاورزان استان نیست و اعتباری هم برای این کار ندارد منتها شالی‌کاران باید برای فروش برنج مازاد بر مصرف خود، ابتدا به مراکز خدمات جهاد کشاورزی استان مراجعه و ثبت‌نام کنند و پس‌ازآن فروشگاه‌های زنجیره‌ای این برنج‌ها را در توافق با کشاورزانی که به مراکز خدماتی این سازمان مراجعه کرده‌اند، خریداری می‌کنند.

گفتنی است که برنج مازاد بر مصرف کشاورزان گیلانی در شهرستان‌های تالش و بندرانزلی نیز هم‌اکنون آغازشده اما سازمان جهاد کشاورزی در تعیین قیمت خرید برنج، نقشی ندارد.

آنچه قابل‌تأمل است، آغاز فصل برداشت برنج در استان‌های شمالی ازجمله گیلان بوده و رنجی است که کشاورزان اکنون با برنج‌های دپو شده در دست با آن روبرو هستند هرچند بافرمان دولت مبنی بر خرید تضمینی، کورسوی امید در دل کشاورز گیلانی زنده شده است هرچند کشاورزان از یاد نخواهند برد که برنج حاصل از رنجشان به دلیل جلوگیری از فاسدشدن در انبارها و سالن‌های شالی‌کوبی مجبور به فروش با قیمت تضمینی پایین شده است.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول