اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| کاهش قیمت و ارتقای ایمنی خودرو دغد‌غه وزارت صمت باشد‌

به گفته سردبیر پویش «داشتن خودرو ارزان و با کیفیت» ، وزارت صمت باید در تولید خودرویی اقتصادی و با کیفیت، اهتمام جدی داشته باشد تا از این طریق همه خانواده‌های ایرانی خودرو ایمن، باکیفیت و با قیمت مناسب داشته باشند.

فارس من| کاهش قیمت و ارتقای ایمنی خودرو دغد‌غه وزارت صمت باشد‌

گروه اقتصادی توانا در خبرگزاری فارس: «داشتن خودرو ارزان و باکیفیت» مطالبه‌ای است که اخیرا توسط مخاطبان سامانه تعاملی فارس من به ثبت رسیده است و در آن خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

علیرضا حکمت، سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: ‌زمانی‌ قیمت خودرو در کارخانه و بازار تفاوت چندانی نداشت به‌گونه‌ای که می‌توانستیم با مراجعه به نمایشگاه‌ها و با پرداخت مبلغی نزدیک به مبلغ کارخانه‌ای خودرو، خودرو خود را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: «مدتی است که با عرضه محدود خودروساز، قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش زیادی نسبت به قیمت کارخانه پیدا کرده است به‌طوری‌که قدرت خرید را کاملا از دست مردم گرفته است اما من امیدوار به خرید خودرو از کارخانه بودم که الان با افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها دیگر توان خرید از آنجا را هم ندارم‌».

اسماعیل شجاعی، سخنگوی سابق شورای رقابت درباره افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو پیش از این گفته بود:‌ این افزایش قیمت باعث رشد تولید شد به طوری‌که تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است و بر این اساس بعد از افزایش اخیر قیمت خودروهای تولید داخل نه تنها شاهد افزایش قیمت در بازار نبودیم بلکه کاهش قیمت خودرو در بازار نیز رقم خورد.‌

علیرضا حکمت‌ کارمندی که حقوقش حدود ۱۲ میلیون است، او می‌گوید قیمت خودروها طوری شده است که کارمندی ساده حتی توان خرید یک چرخ آن را هم ندارد،چرا باید این وضعیت وجود داشته باشد؟ من بارها بررسی کرده‌ام که خودرویی که کارخانه‌ها با چنین کیفیت پایینی ارائه می‌دهند اصلا با قیمت مصوب آن همخوانی ندارد زیرا خودرو ها دارای آپشن های خاصی هم نیستند مثلا الان وقتی برخی خودروها را از کارخانه دریافت می‌کنیم باید ضبط آن را هم خودمان بخریم و روی آن نصب کنیم.

مسعود مسیح طهرانی عضو کارگروه کیفیت دفتر خودرو وزارت صمت به خبرنگار فارس گفته بود اگر مأموریت وزارت صمت در 2 سال اول فعالیت دولت سیزدهم، افزایش تولید و تنظیم بازار بوده است، در 2 سال آینده باید انتظار داشته باشیم ارتقای کیفیت و هوشمندسازی خودروها، اولویت این وزارتخانه باشد.‌

سردبیر پویش مذکور با انتقاد از کیفیت پایین خودرو‌های ایرانی اظهار کرد: وقتی ما در موضوع نظامی اینقدر پیشرفته هستیم، چرا نباید از واحد‌های سازنده آنها بخواهیم تا در ساخت خودرو هم مشارکت کنند. آیا حق مردم ایران نیست که از وسیله نقلیه ارزان و با کیفیت استفاده کنند؟ در سال ۹۰ با مبلغ ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یک پراید ۱۳۲ نو از کارخانه گرفتم و در آن زمان کیفیت خودرو نسبت به الان بهتر بود. در سال ۹۲ به دلایلی مجبور به فروش خودرو شدم و از آن سال تاکنون موفق به خرید خودرو نشدم.

حکمت ضمن انتقاد از شیوه قرعه‌کشی خودرو که قبلا توسط خودروسازان اجرا می‌شد گفت: از زمان آغاز قرعه کشی بیش از 20 بار اقدام به ثبت‌نام در سایت ایران خودرو کردم تا شاید بتوانم از این طریق ماشین دار شوم چون توان خرید در بازار های آزاد با وجود قیمت های سرسام آور برایم وجود نداشت اما در کمال تعجب در هیچ کدام از مراحل برنده نشدم! 

سید رضا فاطمی‌امین وزیر سابق صمت در خصوص گرانی خودرو گفته بود: ‌فاصله زیاد بین تقاضا و عرضه خودرو در کشور، افزایش قیمت ارز و به دنبال آن تلاش عده‌ای برای خرید خودرو بابت حفظ ارزش دارایی و ایجاد تقاضای کاذب‌ از عوامل افزایش قیمت خودرو در بازار است.‌ 

سردبیر پویش «داشتن خودرو ارزان و باکیفیت حق مردم است» از سازمان‌ها و مسؤولان مربوطه در وزارت صمت خواسته است در تولید خودرویی اقتصادی و با کیفیت اهتمام جدی داشته باشند تا از این طریق همه خانواده‌های ایرانی از داشتن خودرو ایمن بهره‌مند شوند.

شما هم اگر با موضوع تولید خودرو ارزان و با کیفیت موافق هستید می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید. در صورتی که تعداد حمایت‌ها به ۱۰۰۰ امضا برسد، پیگیری موضوع از سازمان‌های مربوطه در دستور کار «فارس من» قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول