اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

1500 میلیارد تومان گردش مالی منطقه آزاد ارس در حوزه گردشگری

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، گردش مالی این منطقه در حوزه گردشگری را یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد.

1500 میلیارد تومان گردش مالی منطقه آزاد ارس در حوزه گردشگری

علی نوید، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: طی ۱۷ سال گذشته در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، گلخانه، زیرساخت‌های آب، برق، گاز و توسعه شهری و توسعه فرهنگی و... رقمی بالغ بر ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری  داشته‌ایم و این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی آمده است.

مناطق آزاد هیج سهمی از بودجه دولت و پول نفت ندارند

وی افزود: مناطق آزاد هیج سهمی از بودجه دولت و پول نفت ندارند و معمولا از پروژه‌های ملی هم نفعی نمی‌برند. مناطق آزاد مستقل هستند و خودشان را اداره می‌کنند. یعنی هم باید خودشان را اداره‌کننده هم به زیرساخت‌هایشان رسیدگی کنند و منطقه را توسعه دهند، بنابراین به درآمدهای داخل منطقه‌شان متکی هستند که توسط فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به دست می آید.

نوید اضافه کرد: این مدل توسعه و مدیریت، تمرین اقتصاد بدون نفت بوده است. اینکه یک منطقه‌ای بدون اتکای به درآمدهای دولتی، بودجه و ... خودش را اداره می‌کند همان چیزی است که رهبر انقلاب از دولت مطالبه می‌کنند و می‌تواند به صورت پایلوت در همه کشور عملی شود.

تبدیل ارس به قطب تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری ۴.۸ میلیارد دلاری نتیجه‌اش این بوده که اگر اکنون به جلفا، مهم‌ترین شهر منطقه آزاد ارس بیایید میزان توسعه و پیشرفت را مشاهده می‌کنید و می‌بینید شهری که از بودجه دولت و ردیف‌های متعدد بودجه‌ای بهره‌مند بوده است چه تفاوتی در زیرساخت‌های شهری با جلفا به عنوان یک شهر در منطقه آزاد تجاری داشته است.

نوید تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات صنعتی در منطقه آزاد ارس بوده است، حدود ۳ هزار میلیاردتومان ارزش تولیدات کشاورزی بوده است و نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش حوزه بازار و تجارت ما بوده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس یادآور شد: همچنین حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی گردشگری ما بوده است و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد در بخش ترانزیت، گردش مالی داشته‌ایم. حوزه صنایع ما در ۱۲ خوشه صنعتی توسعه یافته که از نفت و پتروشیمی تا خودرو و صنایع فلزی، پوشاک، مواد غذایی، آزایشی و بهداشتی و... شکل گرفته‌اند و صنایع مختلفی در این خوشه‌های صنعتی فعالیت می‌کنند.

علی نوید تصریح کرد:  امروز به جرأت می‌توانیم بگوییم، ارس در حال تبدیل شدن به قطب محصولات آرایشی و بهداشتی است و با واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، توانسته‌ایم برندهای خوبی را تحت لیسانس ترکیه و اروپا بیاوریم. این شرکت‌ها حجم زیادی از واردات غیرمجاز و غیربهداشتی به کشورمان کم کرده‌اند.

وی گفت: اکنون حدود ۲۷ تولید شرکت لوازم آرایشی داریم و نزدیک ۱۸ شرکت در  حال ساخت هستند.

پایان پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول