اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آیین 80 ساله «خیام حسینی» در آستانه‌اشرفیه برگزار شد +فیلم

مراسم سنتی آتش زدن «خیام حسینی» با حضور عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در صحن حرم مطهر حضرت سلطان سیدجلال‌الدین اشرف آستانه‌اشرفیه برگزار شد.

آیین 80 ساله «خیام حسینی» در آستانه‌اشرفیه برگزار شد +فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌ اشرفیه، آئین شبیه‌سازی واقعه عاشورای حسینی و شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادارش ظهر امروز با حضور سوگواران آن حضرت در حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف (ص) برادر گرامی امام رضا (ع) برگزار شد.

در این مراسم نمادین به یاد وقایع روز عاشورا به صورت تعزیه‌خوانی، پس از به اسارت در آمدن کودکان و اهل حرم امام حسین (ع) همراه با نوحه‌خوانی و مداحی به تصویر کشیده شد.

در این مراسم خیمه‌های اهل بیت امام حسین (ع) به آتش کشیده شد و عزاداران با سینه‌زنی به عزاداری پرداختند و مداحان در هنگام نمایش تعزیه برخی از احوالات واقعه کربلا و مصیبت حضرت زینب (س) را به صورت نمادین بیان کرده و نوحه‌سرایی ‌کردند.

 

 

آیین به آتش کشیده شدن «خیام حسینی» با قدمتی بیش از ۸۰ سال، یکی بزرگ‌ترین مراسمات مذهبی و عزاداری ماه محرم در آستانه‌اشرفیه است که هرساله بعد از حضور دستجات عزاداری در صحن حرم مطهر سلطان سید جلال‌الدین اشرف (ع) و بعد از نماز ظهر عاشورا، با حضور سیل عظیمی از مردم عزادار برگزار می‌شود.

در این آیین مذهبی خیام شبیه سازی شده حضرت امام حسین (ع)، زین العابدین( ع)، ابوالفضل العباس (ع)، حضرت زینب(س) و علی اکبر(ع) در میان سینه زنی و عزاداری دوستداران اهل بیت(ع) به طرف صحن مطهر آقا سلطان سیدجلال الدین اشرف به حرکت در می‌آید.

 

هنگام حرکت این خیمه‌ها گروهی نیز با پوشیدن شبه لباس‌های یزیدیان و اشقیا با در دست داشتن گرزهای آهنی خیمه‌ها و طفلان شبیه‌سازی شده اهل بیت(ع) را همراهی کردند.

همچنین در این آیین گروه سرخپوشی که اشقیا و یزیدیان را تشکیل می‌دهند با در دست داشتن مشعل‌های آتش و نواختن شیپور و طبل در میان عزاداران حسینی به حرکت در آمدند.

 

در ادامه این نمایش آیینی که پس از استقرار خیمه‌های شبیه‌سازی شده اهل بیت (ع) به اجرا در آمد، با برگزاری مراسم تعزیه گوشه‌هایی از شقاوت و ظلم یزیدیان و لشگر کفر به نمایش درآمد.

همچنین در این نمایش که به همراه مرثیه سرایی و مداحی برگزار شد مظلومیت امام حسین(ع) و فرزندان و یارانش به صورت تعزیه به نمایش حاضرین درآمد.

در پایان این مراسم مذهبی نیز به دستور شمر و عمرسعد نمادین لشگر یزیدیان خیمه‌های اهل بیت(ع) را به آتش می‌کشند.

 

در هنگام به آتش کشیدن این خیمه‌ها نیز گروه نمادین اشقیا با حمله به فرزندان امام حسین (ع) و اهل بیتش گوشه‌های دیگری از وقایع جانگداز عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا را به نمایش درآوردند.

در پایان این مراسم سوگواران حسینی با حلقه زدن به دور خیمه‌های در حال سوختن با سردادن نوای «وای حسین کشته شد» در غم شهادت سیدالشهدا (ع) به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.

پایان پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول