اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی: حرف مهم امام حسین(ع) در روز عاشورا، اسارت امامت در دست اشرار بود+صوت

حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی گفت: اى پیروان آل ابى سفیان! اگر دین ندارید لااقل در دنیاى خود آزاده باشید.» این‌ها مگر نماز نمی‌خواندند چرا فرمود «إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ»؟ قطعه مهم دین که در دست اشرار اسیر بود، امامت است.

10 شب 10 منبر| علوی تهرانی: حرف مهم امام حسین(ع) در روز عاشورا، اسارت امامت در دست اشرار بود+صوت

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری مسجد حضرت امیر علیه‌السلام در دهه اول ماه محرم، شب گذشته پنجشنبه پنجم مردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مداحی حیدر خمسه و سیدمحمدرضا نوشه‌ور برگزار شد.

اگر امامت نباشد، رسالت معنا ندارد

حجت‌الاسلام علوی تهرانی استاد اخلاق در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بیعت امام حسین(ع) با یزید موجب می‌شد که اسلام به پایان برسد و دلیل آن حذف امامت بود و ایشان در نامه‌های خود به اصحاب می‌فرمودند که دین در دست اشرار اسیر شده است و بوی حذف امامت می‌آید، باید این دین را نجات دهیم. آیا امامت ارزشش را دارد که شخص امام حسین(ع) که از عالین است، برای حفظ آن به شهادت برسد؟

وی با اشاره به اینکه اگر امامت نباشد، رسالت معنا ندارد، گفت: در سوره مائده داریم: « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ ای پیامبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی‌دار که) خدا کافران را (به هیچ راه موفقیتی) راهنمایی نخواهد کرد.» یعنی اگر این را نمی‌رساند، رسالت، نماز، احکام، روزه و ... معنا پیدا نمی‌کند. امامت معنا دهنده دین است.

 دینِ اسلامِ پسندیده، دارای امامت است

علوی تهرانی تصریح کرد: در آیه دیگری داریم: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا؛ امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم» یعنی دینِ اسلامِ پسندیده، دینی است که امامت در آن وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه گفت: حرف مهم امام حسین(ع) در روز عاشورا این بود که فرمود: «یا شیعَةَ آلِ أَبی سُفْیانَ! إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا أَحْراراً فی دُنْیاکُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلى أَحْسابِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ عَرَبَاً کَما تَزْعُمُونَ؛ اى پیروان آل ابى سفیان! اگر دین ندارید و از حسابرسى روز قیامت نمى‌ترسید، لااقل در دنیاى خود آزاده باشید و اگر خود را عرب مى‌دانید به خلق و خوى عربى خویش پایبند باشید.» این‌ها مگر نماز نمی‌خواندند، مگر نمازشان رو به قبله و با وضو نبود، چرا فرمود «إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ»؟ بعد می‌فرماید لااقل آزاده باشید. بنابراین قطعه مهم دین که در دست اشرار اسیر بود، امامت است.

با امام حسین عهد ببندید که جهل خود نسبت به دین را رفع کنید

وی افزود: امام حسین(ع) بعد از نماز عصر در منزل شراف و در مواجه با لشکر حر فرمودند: «اَیُّهَا النَّاسُ، فَاِنَّکُمْ اِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ وَ تَعْرِفُوا الْحَقَّ لِاَهْلِهِ یَکُنْ اَرْضی لِلَّهِ عَنْکُمْ، وَ نَحْنُ اَهْلُ بَیْتِ مُحَمَّدٍ اَوْلی بِوِلایَةِ هذَا الْاَمْرِ عَلَیْکُمْ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعینَ ما لَیْسَ لَهُمْ، وَ السَّائِرینَ فیکُمْ بِالْجَوْرِ وَالْعُدْوانِ؛ ای مردم! اگر از خدا می‌ترسید و اهل حق را می‌شناسید، خداوند از شما راضی خواهد بود، همانا ما هستیم اهل بیت محمد (ص) و سزاوارتریم به امر ولایت و امامت بر شما مردم، از این مردمی که ادّعای بی‌جا می‌کنند و حق و بهره‌ای در این منصب ندارند و در میان شما جور و ستم می‌‌کنند.»

علوی تهرانی گفت: دشمن اعتقادی ما اینقدر هم قوی نیست و از سوی دیگر در مقابلش کاری نکنیم: « إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا؛ باطل رفتنی است» ولی چرا در این رفتن، عده‌ای را هم با خود می‌برد. او فرصت طلایی برای کار دارد و آن هم زمان بی‌سوادی و جهل پیروان دین نسبت به موضوعات است. امروز با امام حسین(ع) پیوند ببندید تا این فرصت را از دشمن بگیرید. برای جامعه اسلامی بد است که از امامت خبر نداشته باشیم. مسئله امامت با هیچ چیز قابل قیاس نیست.

صوت کامل این سخنرانی را بشنوید:

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول