اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وضعیت جوانی جمعیت در فارس؛ سپیدان صعودی، جهرم نزولی

جوانی جمعیت یکی از مهمترین اولویت‌های کنونی کشور است که این مهم در فارس نیز با تشکیل قرارگاه و کمیته‌های جوانی جمعیت پیگیری می‌شود که آمارها نشان از رشد باروری در سپیدان و کاهش آن در شهرستان جهرم در این استان دارد.

وضعیت جوانی جمعیت در فارس؛ سپیدان صعودی، جهرم نزولی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جوانی جمعیت از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه بوده و جمعیت از نظر ساخت، ترکیب و توزیع از مولفه‌های اقتدار و استحکام هر جامعه و کشوری به شمار می رود.

توان علمی و منابع مادی و غیرمادی هر جامعه بدون در نظر گرفتن جمعیت معنا دار نیست زیرا انسان‌ها هستند که می‌توانند سرمایه‌ها را به کار گرفته و آن را به ارزش افزوده تبدیل کنند.

سیاستهای جمعیتی با مسائلی همچون اشتغال ، درآمد زایی ، مولد بودن ، آموزش ، مسکن ، امکانات رفاهی ، پیشرفت اقتصادی، تغییرات اجتماعی، تحولات محیط زیست و .... همراه است و عدم تعادل آن آسیب جدی است که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سپیدان، موفقیت در ارتقای نرخ رشد باروری شهرستان را در یک سال گذشته، مهمترین دستاورد اخیر حوزه بهداشت سپیدان عنوان کرد.

سیاوش کریمی با تاکید بر اینکه کشور ما سال ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود، گفت: در راستای حفظ جمعیت جوان کشور، در سال ۱۳۹۳ سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و با ابلاغ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در سال ۱۴۰۰، این موضوع به عنوان یکی از اولویت های وزارت بهداشت تعریف شد.

او ادامه داد: همگام با این سیاستگذاری و تقویت برنامه های جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت و تشکیل کمیته های زیرمجموعه؛ شبکه بهداشت و درمان سپیدان نیز برنامه های متعددی از جمله تشکیل کارگروه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برگزاری کارگاه ها و نشست های آموزشی با شرکت گروه های هدف در حوزه جوانی جمعیت را در دستور کار قرار داد.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان سپیدان، یکی از اقدامات این مجموعه در زمینه کمک به خانواده های سپیدانی، تهیه یک بانک اطلاعاتی از زوجین نابارور شهرستان، شامل زوجین نابارور اولیه و ثانویه بوده که با اطلاع رسانی در خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های پزشک خانواده و مرکز بهداشت، در خصوص فعالیت مراکز ناباروری و پوشش هزینه های درمان ناباروری از سوی بیمه ها همراه بوده است.

کریمی ادامه داد: در این سرفصل از اقدامات شبکه بهداشت و درمان سپیدان، زوجین نابارور برای پوشش هزینه های درمان ناباروری، به بیمه سلامت معرفی شده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان سپیدان همچنین از راه اندازی مرکز «نفس» در راستای برنامه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در طول سال گذشته در این شهرستان خبر داد که با هدف نجات فرزندان سقط صورت گرفته است و گفت: مرکز نفس در شهرستان سپیدان پس از راه اندازی از نیمه های اسفند سال گذشته، فعالیت خود را در زمینه شناسایی موارد اقدام به سقط در سطح محیطی آغاز کرده و با ارائه مشاوره به خانواده ها، تا کنون موفق به حفظ دو جنین از خطر سقط شده است.

او فرهنگ سازی، آگاهی بخشی، تغییر باورها و نگرش مردم جامعه نسبت به اهمیت افزایش جمعیت را اساسی ترین اصل ترغیب به فرزندآوری برشمرد و گفت: این مهم با برگزاری نشست ها و کارگاه های متعدد آموزشی و روانشناسی ویژه زوجین نابارور، خانواده های تک فرزند و بی فرزند، زوجین در آستانه ازدواج و آگاهی بخشی به هرکدام از گروه های هدف متناسب با شرایط افراد، دنبال شده است.

این مقام مسوول در حوزه سلامت شهرستان سپیدان، ثمره این اقدامات را ارتقای نرخ باروری شهرستان از یک و ۵۳ صدم به یک و ۵۶ صدم در یک سال گذشته عنوان کرد.

رئیس علوم پزشکی جهرم نیز در این باره گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که بر صیانت خانواده و جوانی جمعیت تاکید دارند، سیاست های دولت بر افزایش باروری و پیشگیری از سقط خود خواسته است.

محمد رحمانیان افزود: کاهش نرخ رشد جمعیت و زاد و ولد در کشور مسئله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در شهرستان جهرم به زیر یک درصد رسیده و این در حالی است که قبلا نرخ جمعیت در جهرم چهار درصد بوده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قانونی کارآمد است که برای تدوین و ارایه آن در کشور اندیشه ورزی شده است و می تواند در راستای جوان سازی جامعه و تحکیم بیشتر بنیان های خانواده و اجتماع موثر باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز چهارشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۲ در سی و یکمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ، موضوع جوانی جمعیت را یک اولویت ملی خواند که نیاز است به مبانی قانونی آن توجه ویژه ای صورت گیرد.

وحید حسینی اگفت: اجرای برنامه های جوانی جمعیت نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است که این امر با همراهی و مشارکت سایر سازمان ها و ادارات قابل انجام است و سازمان های مختلف استان در راستای اجرای بهتر سیاست های جمعیتی با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز همراهی و همکاری داشته باشند تا گامی موثر در این راستا برداشته شود.

او با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون پنج نشست قرارگاه جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برگزار شده و ۴۳ مصوبه در این نشست ها به تصویب رسیده است، بر توجه تمام ارکان دانشگاه به اجرای این مصوبات تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را قانونی کارآمد دانست که برای تدوین و ارایه آن در کشور اندیشه ورزی شده است و می تواند در راستای جوان سازی جامعه و تحکیم بیشتر بنیان های خانواده و اجتماع موثر باشد، بنابراین باید اهداف این قانون را به درستی بشناسیم و به اجرای آن کمک کنیم.

در این نشست که مهمترین محورهای آن بررسی مصوبات نشست های پیشین قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود، اعضای قرارگاه راهکارهایی در زمینه اجرای هرچه بهتر مصوبات مطرح کرده و گزارش هر کمیته در خصوص روند پیگیری مصوبات، ارائه شد.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول