اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بلغارستان تسلیحات سنگین برای اوکراین می‌فرستد

بلغارستان برای نخستین بار تسلیحات سنگین شامل حدود 100 نفربر زرهی را برای اوکراین ارسال می‌کند.

بلغارستان تسلیحات سنگین برای اوکراین می‌فرستد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بلغارستان طرح ارسال نخستین محموله کمکی حاوی تسلیحات سنگین برای اوکراین را که شامل حدود 100 نفربر زرهی می‌شود تصویب کرد.

به نوشته پایگاه «دیفنس پست»، دولت جدید بلغارستان که حامی اروپا است طرح پیشنهادی ارسال این نفربرها به همراه قطعات یدکی و تسلیحات دیگر را به پارلمان ارائه داد که با 148 رای موافق در مقابل 52 رای مخالف تصویب شد.

بلغارستان چند مدل از نفربرهای زرهی «بی.تی.آر» ساخت شوروی سابق را در دهه 1980 خرید اما هرگز از آنها استفاده نکرده و حالا قصد ارسال آنها برای اوکراین را دارد.

بلغارستان که عضو ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا است حجم زیادی تسلیحات متعلق به دوران شوروی سابق را در انبارهای ارتش خود داشته و برای آنها مهمات نیز تولید می کند.

این کشور قرابت فرهنگی و تاریخی زیادی با مسکو داشته و در عرصه سیاسی آن در قبال موضوع ارسال کمک برای اوکراین اختلاف و دودستگی وجود دارد.

«کوستادین کوستادینوف»، رهبر حزب سیاسی «احیا» که یک حزب حامی روسیه است تصمیم اخیر دولت بلغارستان را «خائنانه و مفتضحانه» خواند. حزب سوسیالیست بلغارستان نیز شدیدا با این تصمیم مخالفت کرد.

بلغارستان تا پیش از این تنها یک بسته کمک نظامی را که عمدتا شامل جلیقه ها و کلاه‌های محافظ بود برای اوکراین ارسال کرده است.

دولت جدید بلغارستان که گرایش حامی اروپا دارد در اوایل ماه ژوئن روی کار آمده و بر اساس گزارشها طرح دیگری برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی شامل مهمات را برای اوکراین در دستورکار خود قرار داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022 ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند. با این حال «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین همچنان در اظهاراتش باز هم درخواست برای دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتر از سوی متحدانش را تکرار می‌کند.

 

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول