اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

محرم؛ سرچشمه فرهنگ مقاومت

عاشورا را باید درست فهمید و آن را نه صرفا از موضع دفاع و واکنش نسبت به ابهام‌آفرینی‌های غرب، بلکه از موضعی کنشگرایانه و مقتدرانه برای جهانیان روایت و تبلیغ کرد. وظیفه و رسالتی که حتی لحظه‌ای نمی‌توان از آن غفلت کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری فارس نوشت:

فرا رسیدن ماه محرم الحرام و بازخوانی مکتب حسینی، مانند همیشه، فرصتی برای شناسایی ابعاد نهضت عاشورا و شناساندن این مکتب به جهانیان است. محرم ، گویاترین تصویر فرهنگ مقاومت محسوب می شود. فرهنگی که در آن ظلم پذیری و انفعال معنایی ندارد. فرهنگ مقاومت برخاسته از مکتب امام حسین علیه السلام است. این عقبه فکری، موجب شده که فرهنگ «مقاومت» در تاریخ و سرشت انسان‌ها از گذشته تا حال و آینده جاری باشد. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:

نخست اینکه عاشورا نه یک اتفاق است و نه یک واقعه تاریخی محض. عاشورا از یک سو، مولود حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و مبارزه عملی حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران باوفای آن امام همام با «جهل دوران» است. از سوی دیگر، عاشورا «مولد» است، یعنی سرچشمه فرهنگ غنی مقاومت و متعلقات بی‌شمار آن در طول تاریخ محسوب می‌شود. نمی‌توان به عاشورا باور داشت و گفتمان و فرهنگ برخاسته از آن را نادیده انگاشت! عاشورا و محرم بدون در نظر گرفتن پیام اصلی و خمیرمایه فرهنگی آن معنایی ندارد. مخاطب اصلی مکتب حسینی، فطرت و وجدان انسانهاست و بر همین اساس، هر کس به این مکتب تاسی کند، جهان‌بینی خود را بر مبنای  عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی شکل خواهد داد.

نکته دیگر، به ابعاد فرامرزی  و فرازمانی عاشورا بازمی‌گردد. عاشورا محدود به زمان و مکان خاصی نبوده و بر خلاف آنچه دشمنان بشریت و طرفداران الحاد و جریان کفر و نفاق اراده کرده اند،  «مرزهای جغرافیایی» و «ویژگی‌های ملیتی و بومی» تاثیری در انتقال پیام عمیق آن  نداشته است. امروزه در عصر ارتباطات و با وجود ظهور خرده‌فرهنگ‌های گوناگون، فرهنگ عاشورا و متعلقات آن با سرعت و صلابت در حال انتقال به ذهن و ضمیر انسانهاست. به عبارت بهتر، آثار تبیینی عاشورا در قالب «فرهنگ مقاومت» تجلی یافته است. آنچه هر ساله در مراسم بی‌همتای پیاده‌روی اربعین مشاهده می‌کنیم، جلوه‌ای از تاسی ملت‌ها و قومیت‌های گوناگون حول همین فرهنگ پویاست. بازخوانی و بازتعریف  فرهنگ عاشورا پادزهری در برابر انواع توطئه‌ها، قرائت‌های انحرافی و روایتگری‌های مسموم از اصول انسانی و اجتماعی و هنجاری محسوب می شود. ماه محرم و عاشورا جنگ شناختی دشمنان را مهار و خنثی ساخته و ملت‌های آزاده را حول عدالت‌خواهی گرد هم آورده است. این همان خصلت ذاتی فرهنگ مقاومت به عنوان محصول گفتمانی و عینی قیام عاشوراست. بی‌دلیل نبود که حضرت  امام(ره) تاکید داشتند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

نکته پایانی ، به رسالت بزرگی بازمی‌گردد که ما در تبیین مکتب حسینی و فرهنگ عاشورا و مقاومت بر عهده داریم. تشریح ابعاد گوناگون این فرهنگ منجر به تعمق و تامل انسان‌های آزاده و پاک‌نیت دنیا نسبت به واقعیات گذشته، حال و آینده خواهد شد و بسیاری از القائات و مرزبندی‌های کاذب ذهنی که ساخته و پرداخته بانیان و صاحبان ظلم در جهان می‌باشد را بر هم می‌زند. پس در اینجا تبلیغ و تبیین، موضوعیت و اصالت دارد. هرچند عاشورا خود مصداق عینی و اعلای جهاد تبیین است. اخیرا رهبر معظم و گرانقدر انقلاب اسلامی در  دیدار علما و مبلغین، به نکته اساسی و مهمی در خصوص اصول تبلیغ اشاره فرمودند:

«نباید خود را در دفاع محصور کرد بلکه باید با دیدن درست واقعیات  و روایت درست آنها، مبانی جبهه دشمن را آماج تبلیغات قرار داد.»

عاشورا را باید درست فهمید و آن را نه صرفا از موضع دفاع و واکنش نسبت به ابهام‌آفرینی‌های غرب، بلکه از موضعی کنشگرایانه و مقتدرانه برای جهانیان روایت و تبلیغ کرد. وظیفه و رسالتی که حتی لحظه‌ای نمی‌توان از آن غفلت کرد.

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول