اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

آیت‌الله حسن صانعی؛ از دستگیری توسط ساواک تا 35 سال خدمت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

مرحوم آیت‌الله صانعی تا پایان عمر خود با حکم رهبر انقلاب اسلامی به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشت و در کنار آن از امر تدریس‌ نیز غافل‌ نبود و به‌ تدریس‌ دروس‌ عالی‌ دینی‌ اشتغال‌ داشت.

آیت‌الله حسن صانعی؛ از دستگیری توسط ساواک تا 35 سال خدمت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: آیت الله حسن صانعی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در سن  ۸۹ سالگی درگذشت.

آیت الله شیخ‌ حسن‌ صانعی‌ روحانی باسابقه و از ملازمان امام خمینی(ره) در دوره مبارزه با طاغوت به شمار می‌رود که در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در شهرستان‌ شهرضا به‌ دنیا آمد.

دوران تحصیل مرحوم صانعی

وی برای تحصیل‌ حوزوی‌ به‌ حوزه‌ علمیه‌ اصفهان‌ رفت‌ و پس از یادگیری دروس‌ مقدماتی‌ و سطح‌ عازم قم شد؛ وی‌ تحصیلات‌ علوم‌ دینی‌ خود را با حضور در محضر درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی‌ تداوم‌ دادو سپس‌ به‌ محضر حضرت‌ امام‌ رسید و دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ را از محضر ایشان‌ فراگرفت‌. او از همان‌ دوران‌ طلبگی‌ جزو ملازمان‌ حضرت‌ امام‌ بود و مدیریت‌ بخشی‌ از پذیرایی‌ها و برنامه‌های‌ دیدوبازدید امام‌ را در بیت‌ معظم‌له‌ برعهده‌ داشت‌.

دوران مبارزه با رژیم‌ پهلوی‌

مرحوم صانعی با شروع‌ نهضت‌ اسلامی‌ به‌ رهبری‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ پای‌ در راه‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌ نهاد. ایشان‌ در جریان‌ دستگیری‌ حضرت‌ امام‌ (ره‌) در آبان‌ ۱۳۴۳  فعال‌ بود و مراجع‌ را به‌ صدور اعلامیه‌ یا اعلام‌ مواضع‌ در این‌ زمینه‌ ترغیب‌ کرد.

بعد از تبعید حضرت‌ امام‌ به‌ خارج‌ از کشور به‌ مبارزات‌ خود ادامه‌ داد. در سال ۱۳۴۵ از طرف‌ ساواک‌ متهم‌ به‌ برقراری‌ ارتباط‌ با عناصر مشکوک‌ خارجی‌ شد و در ۱۳۴۶ خورشیدی به‌ جرم‌ ترغیب‌ طلاب‌ به‌ تظاهرات‌، توسط‌ ساواک‌ قم‌ احضار و به‌ وی‌ تذکر داده‌ شد. در همان‌ سال‌، اعلامیه‌ها و بیانیه‌های‌ حضرت‌ امام‌ را در قم‌ توزیع‌ کرد و به‌ مقابله‌ با افرادی‌ که‌ در صدد از بین‌ بردن‌ اعلامیه‌های‌ الصاق شده‌ به‌ دیوار مدرسه‌ی‌ فیضیه‌ برآمده‌ بودند، پرداخت‌ که‌ منجر به‌ درگیری‌ طلاب‌ مبارز با افراد رژیم‌ شد. در ۱۳۵۲ به‌ علت‌ تداوم‌ مبارزات‌ سیاسی‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ توسط‌ ساواک‌ قم‌ احضار شد.

یکی‌ از علل‌ دستگیری‌ وی‌، اعدام‌ انقلابی‌ پاسبان‌ محمدرضا مدنی‌ از مأموران‌ شهربانی‌ قم‌ بود که‌ ساواک‌ وی‌ را همراه‌ با دیگر روحانیون‌ مبارز چون‌ آیات‌ محمد یزدی‌ و ربانی‌ املشی‌ در ۱۳۵۲ دستگیر کرد و سپس‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ شهرستان‌ قم‌، وی‌ را به‌ سه‌ سال‌ اقامت‌ اجباری‌ (تبعید) در مشکین‌شهر محکوم‌ کرد. وی‌ در مشکین‌شهر به‌ مبارزات‌ خود علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ در دوران‌ تبعید تداوم‌ داد؛ به‌طوری‌ که‌ در آن‌ شهر از طرف‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ خطرناک‌ تشخیص‌ داده‌ شد؛ لذا در ۱۳۵۳ ش‌ محل‌ تبعید وی‌ از مشکین‌شهر به‌ شهرستان‌ مرند تغییر یافت‌. مدت‌ محکومیت‌ (تبعید) وی‌ در ۱۳۵۵ ش‌ تمام‌ شد و وی‌ به‌ قم‌ مراجعت‌ کرده‌، مجدداً فعالیت‌های‌ سیاسی‌ خود را تداوم‌ داد.

تبعید به میناب‌ و میاندوآب‌

در جریان‌ قیام‌ ۱۹ دی‌ ۱۳۵۶ که‌ در پی‌ اهانت‌ روزنامه‌ اطلاعات‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ مرجعیت‌ و حضرت‌ امام‌ صورت‌ گرفت‌، وی‌ یکی‌ از سازمان‌دهندگان‌ اصلی‌ قیام‌ بود. ایشان‌ به‌ قول‌ ساواک‌ یکی‌ از اصلی‌ترین‌ محرکین‌ مردم‌ برای‌ برگزاری‌ تظاهرات‌ بود و در این‌ زمینه‌ نقش‌ مؤثری‌ ایفا کرد که سرانجام با حکم کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ به‌ سه‌ سال‌ اقامت‌ اجباری‌ (تبعید) در شهرستان‌ میناب‌ محکوم‌ شد اما قبل‌ از اینکه‌ مأموران‌ رژیم‌ موفق‌ به‌ دستگیری‌ وی‌ شوند، متواری‌ شد و مأموران‌ در دستگیری‌ او ناکام‌ ماندند.

محل‌ اقامت‌ اجباری‌ (تبعید) وی‌ بعداً به‌ میاندوآب‌ تغییر کرد؛ درحالی‌ که‌ همچنان‌ وی‌ در اختفا به‌ سرمی‌برد. سپس‌ کمیسیون‌ امنیت‌ اجتماعی‌ قم‌ او را به‌ تبعید در ایذه‌ محکوم‌ کرد؛ در حالی‌ که‌ همچنان‌ مأموران‌ از دستگیری‌ وی‌ ناتوان‌ بودند. بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و بازگشت‌ حضرت‌ امام‌ به‌ کشور، در مدرسه‌ی‌ رفاه‌ و علوی‌ در خدمت‌ امام‌ بود و از تنظیم‌کنندگان‌ ملاقات‌های‌ امام‌ خمینی‌ با شخصیت‌های‌ دیدارکننده‌ و مردم‌ بود.

فعالیت بعد از استقرار نظام‌ مقدس‌ اسلامی‌

وی‌ بعد از استقرار نظام‌ مقدس‌ اسلامی‌ بارها از طرف‌ حضرت‌ امام‌ خمینی‌ مأمور امورات‌ شرعی‌ شد و همراه‌ با سید هاشم‌ رسولی‌ محلاتی‌ از طرف‌ امام‌ (ره‌) در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ به‌ عنوان‌ سرپرست‌ بنیاد پانزده‌ خرداد منصوب‌ شد و هم‌ اکنون‌ نیز در این‌ سمت‌ خدمت‌ می‌کند.

مرحوم آیت‌الله صانعی تا آخر عمر خود با حکم رهبر انقلاب اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت داشت و در کنار عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از امر تدریس‌ نیز غافل‌ نبود و به‌ تدریس‌ دروس‌ عالی‌ دینی‌ اشتغال‌ داشت.

 تشیع پیکر حجت‌الاسلام صانعی با حضور رئیس دفتر رهبر انقلاب

مراسم تشییع پیکر آیت‌الله حسن صانعی، یار دیرین امام و عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز از حسینیه جماران و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی به نمایندگی از مقام معظم رهبری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام سید حسن خمینی بر پیکر مرحوم آیت‌الله حسن صانعی نماز اقامه کرد.

پس از تشییع، پیکر مرحوم آیت‌الله حسن صانعی طبق وصیت ایشان در وادی‌السلام قم و کنار مزار پدرشان به خاک سپرده شد.

رهبر انقلاب طی پیامی درگذشت حجت‌الاسلام حسن صانعی را تسلیت گفتند

رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن صانعی پیام تسلیتی صادر کردند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت جناب حجةالاسلام‌المسلمین آقای حاج شیخ حسن صانعی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و دوستان و معاشران آن مرحوم و به کلیّه‌ مرتبطین بیت حضرت امام رضوان‌الله‌علیه تسلیت عرض میکنم.

این مرد وفادار و ثابت قدم از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار و در شمار اولین یاران ایشان در آغاز نهضت و سپس جزو همراهان همیشگی آن بزرگمرد در همه‌ی فراز و نشیب‌های دوران مبارزات تا هنگام پیروزی و پس از آن تا غروب آن آفتاب تابان بود. اینجانب در طول رفاقت دیرین خود با وی، خردمندی و خیرخواهی را دو خصوصیت دیگر این شخصیت بی‌تظاهر و پرکار دانسته و شناخته‌ام.
رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان باد انشاءالله.

پیام‌های تسلیت مسئولان و شخصیت‌ها در پی درگذشت آیت‌الله حسن صانعی

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمع دیگری از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی در پیام‌های جداگانه درگذشت آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی را تسلیت گفتند.

در این پیام ها ضمن اشاره به ویژگی هایی شخصیتی مرحوم صانعی، به خدمات ایشان به انقلاب و مردم اشاره شده است.

متن پیام  ها را اینجا بخوانید

پورمحمدی: مرحوم صانعی برخی نکاتی که راز می‌دانست را حتی به خواص هم نگفت

حجت الاسلام پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله حسن صانعی گفت: ایشان یکی از یاران باوفا، صادق، امین و رازدار امام بود؛ و این خصلت را تا آخرین لحظات عمر شریفش نگه داشت و برخی نکاتی که راز می‌دانست را حتی حاضر نشد به خواص هم بگوید.

وی افزود: ایشان دقت فوق‌العاده‌ای در وفاداری به امام و ایستادگی بر مکتب داشت و به همین دلیل نسبت به رهبری هم بسیار وفادار بود. من شنیدم ایشان برای حکم مجمع تشخیص مصلحت گفته بود که شاید به دلیل مسائل جسمی توفیق حضور منظم در جلسات را نداشته باشم ولی می‌خواهم تا آخر حکم رهبری را داشته باشم؛ که وفاداری خودم را اعلام کنم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول