اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس من| ایران منابع مالی‌ را برای‌ توسعه‌ میدان‌ آرش در‌ شرکت ملی نفت مصوب کرد

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: آمادگی کامل داریم عملیات حفاری میدان آرش را آغاز کنیم و منابع مالی قابل توجهی را برای طرح توسعه این میدان در هیأت مدیره شرکت ملی نفت مصوب کردیم و به محض آماده شدن شرایط کار را آغاز خواهیم کرد.

فارس من| ایران منابع مالی‌ را برای‌ توسعه‌ میدان‌ آرش در‌ شرکت ملی نفت مصوب کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جمعی از مخاطبان‌ خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «وضعیت میدان گازی آرش به کجا رسید؟» خواستار پیگیری آخرین وضعیت ایران در توسعه این میدان مشترک با عربستان و کویت شدند.

در این سوژه آورده شده است: فروردین ماه امسال خبری در رسانه ها مخابره شد که عربستان و کویت ایران را از میدان گازی آرش (الدورا) کنار گذاشته و به‌زودی عملیات برداشت از آن را آغاز می کنند. بلافاصله بعد از آن وزارت نفت اعلام کرد که کار مطالعاتی این میدان تمام شده و به‌زودی کار نصف سکوها آغاز می شود. ولی از آن زمان تاکنون هیچ خبری تا کنون در رسانه ها دیده نشده. لطفا پیگیری بفرمایید.

طبق آخرین توضیحات وزارت نفت، در خصوص میدان آرش، با وجود حساسیت‌‏ها و مناقشات مرزی، شرکت ملی نفت ایران به جد موضوع توسعه میدان را دنبال کرده و آمادگی خود را در این خصوص به مراجع ذی‌ربط بالادستی اعلام کرده است. بر این اساس، امکانات لازم جهت شروع عملیات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و متعاقب آن استقرار دکل حفاری به منظور شروع عملیات توسعه پیش‌‏بینی شده است اما تصمیم‌گیری در این باره بر عهده نهادهای بالادستی است.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت پیش‌تر در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود: آمادگی کامل داریم که عملیات حفاری میدان آرش را آغاز کنیم و منابع مالی قابل توجهی را برای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت مصوب کردیم و به محض آماده شدن شرایط کار را آغاز خواهیم کرد.

اما با وجود آمادگی شرکت ملی نفت، به نظر می‌رسد اولویت ایران این است که ذیل سیاست همسایه‌محوری دولت سیزدهم، توسعه این میدان نفتی و گازی را به صورت مشترک با عربستان و کویت پیگیری کند و مذاکرات در این باره آغاز شده است. 

‌«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی در بیست و نهمین کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در بحرین، از آمادگی ریاض و کویت برای گفت‌وگو با ایران درباره میدان گازی آرش/الدره گفته بود.

به گفته وی «کویت و عربستان خواهان گفت‌وگو با ایران درباره میدان گازی الدره (آرش) هستند چرا که منابع موجود در آن جزء منافع مشترک دو کشور است».

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت میدان مشترک آرش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای بهره‌برداری از میدان مشترک گازی آرش/الدره محفوظ می‌دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول