اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

مسؤولان دانشگاه‌ها چه تدابیری برای بروز کردن آزمایشگاه‌ها در سال جدید دارند؟

فرسودگی و ناایمن‌بودن آزمایشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های جدید دانشجویان در سال جدید است، آنها می‌خواهند بدانند که آیا روسای دانشگاه‌ها در سال جدید برای بروز کردن تجهیزات آزمایشگاه و ساختمان‌های دانشگاه تدبیری دیده‌اند؟

مسؤولان دانشگاه‌ها چه تدابیری برای بروز کردن آزمایشگاه‌ها در سال جدید دارند؟

 گروه دانشگاه خبرگزاری فارس _ چند هفته قبل به سمت کتابخانه می‌رفتم تا کارتم را تحویل بگیرم، قبل از ورود من به کتابخانه یک قسمتی از سقف که به دلیل نم کولر مرطوب شده بود ریخت، این اتفاق باعث وحشت من شده بود چرا که اگر خدایی نکرده روی سر من می‌ریخت چه اتفاقی می‌افتاد. 
بازسازی نکردن ساختمان‌های دانشگاه‌ها باعث آزار و اذیت دانشجویان می‌شود چرا که من به عنوان یک دانشجو همیشه باید استرس داشته باشم که چه بلایی قرار است برای من رخ دهد.

این بخشی از صحبت‌های دانشجویی است که از وضعیت ساختمان دانشگاه خود ناراضی است.

این موضوع را از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف پیگیری کردیم، همه آنها بدون معطلی از ساختمان‌های دانشگاه خود شکایت می‌کردند.

* بروز بودن تجهیزات باعث عملکرد بهتر دانشجویان است

مریم ایپکچی دانشجوی دانشگاه تبریز در رابطه با فرسودگی آزمایشگاه دانشگاه خود گفت: فرسودگی آزمایشگاه‌ها باعث آسیب به آزمایشگر می‌شود؛ با تجهیز کردن و بروزکردن آزمایشگاه‌ها از خطرات جدی در آزمایشگاه جلوگیری می‌شود؛ بروز بودن تجهیزات باعث عملکرد بهتر دانشجویان است.

وی افزود: مسؤولان باید یک تصمیم جدی بگیرند در رابطه با بازسازی آزمایشگاه، دانشجویان ما نباید استرس این موضوع را داشته باشند که خدایی نکرده سقف آزمایشگاه یا دانشگاه روی سرشان بریزد، باید کاری کنند که آزمایشگر از صدمه در امان باشد.

* بازسازی به معنای نماسازی نیست!

یکتا حمیدی از دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌ ما، یک دانشگاه قدیمی است، چرا که  از نظر تجهیز بودن خود دانشگاه  اصلا رسیدگی نشده، صندلی‌های دانشگاه ازهم جدا شده، میزی که برای استاد تهیه کردند، قدیمی است و تنها کاری که برای دانشگاه‌ انجام دادن اینکه نمای ساختمان را بازسازی کرده‌اند. درواقع فقط ظاهرسازی کردند، اخیراً نیز ساختمان‌های علوم انسانی را بازسازی می‌کنند.

*دانشگاه‌ها باید تجهیز شوند

یاسمن صداقت دانشجوی یکی از دانشگاه‌های تهران گفت: ساختمان ما به نسبت ساختمان‌های دیگر بهتر است، اما قسمتی از دیوار پله ها ریزش کرده است، در فصل پائیز نم‌ می‌دهد؛ اما ساختمان ما مجهز به زلزله این ساختمان خیلی قوی و هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد و شما اصلا لرزش را حس نمی‌کنید.

امیرحسین سلیمانی دانشجوی دانشگاه‌‌های تهران هم گفت: الحمدالله از نظر بافت، دانشگاه ما تازه ساز است، گویا برای یک دهه قبل بوده و از تجهیزات  آزمایشگاهی کاملی برخوردار است، البته که ما و دانشجویان دیگر راضی هستیم.

به گزارش فارس، این موضوع و مسأله دانشجویان را از مسؤولان پیگیری کردیم.

* اگر تجهیزات مورد نیاز کار اساتید نباشد، امکان حرکت سریع در حوزه‌های علمی میسر نیست

محمد علی زلفی گل وزیر علوم در رابطه با تقویت امکانات و تجهیزات دانشگاه‌ها بویژه درحوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، گفت: در شرایطی که اساتید ما برای حداقل تحهیزات مورد نیاز کار خود بمانند و امکانات ما قدیمی باشد و اعتبارات ما بیشتر صرف هزینه‌های جاری شود، امکان حرکت سریع در حوزه‌های علمی میسر نیست و نمی‌شود با این دست فرمان سریع حرکت کرد.

 محمدحسین بهشتی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم درباره تخصیص اعتبارات از سمت صندوق توسعه به آزمایشگاه‌ها گفت: براساس پیگیری که وزیر علوم و معاون پژوهشی انجام داده و موافقتی که مقام‌ معظم‌رهبری داشتند؛  قرار است برای بخش تجهیزات حدودا ۲ هزارمیلیارد تومان تسهیلات از سمت صندوق توسعه پرداخت شود.

بهشتی درباره سهم آزمایشگاه‌ها از بودجه کل دانشگاه، گفت: هر دانشگاهی بودجه کلی دارد و در این بودجه کلی می‌تواند به میزان دلخواه و با توجه به برنامه‌ریزی‌های معمول دانشگاه تخصیص بودجه را انجام دهد. این موضوع بحث‌های داخلی هر دانشگاه است و بودجه‌ خود را می‌تواند به هر میزان در پژوهش و آموزش هزینه کند که هر دانشگاه طبق برنامه خود با سازمان برنامه و هیأت‌امنا انجام می‌دهد. 

بهشتی درخصوص الزام دانشگاه‌ها به خرید از تجهیزات داخلی توضیح داد: برخی تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود و اولویت ما خرید از تجهیزات داخل است. ما به دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ایم از بودجه‌ای که به آنها داده می‌‌شود ۱۰ درصد از نمایشگاه‌ها خریداری کنند. بسیاری از تجهیزات در داخل تولید می‌شوند اما تجهیزاتی را که فناوری بالا و پیشرفته‌ای دارند و در داخل کشور تولید نمی‌شوند، لازم است وارد کنیم که به طرق مختلف این کار انجام می‌شود. 

*  ارائه مشورت به سایر دانشگاه‌ها برای تجهیز کردن آزمایشگاه‌ها

محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در ادامه به نقش مؤثر ارتقای زیرساخت‌های آزمایشگاهی در دانشگاه تهران گفت: وزیر علوم در نشست رؤسای دانشگاه‌ها با تمجید از پیگیری‌های دانشگاه تهران به منظور بهره‌مندی از تسهیلات فاینانس برای روزآمدسازی تجهیزات آزمایشگاهی، سایر دانشگاه‌ها را نیز برای حرکت در این مسیر ترغیب کرده‌اند و ما نیز آمادگی داریم ضمن ارائه مشورت به سایر دانشگاه‌ها، بسترهای لازم برای اخذ تسهیلات و مشارکت در تجهیز آزمایشگاه‌های سایر دانشگاه‌ها را فراهم سازیم.

*  استقرار تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در دانشگاه تهران 

وی با اشاره به رویکرد مثبت کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد به منظور استفاده دانشگاه تهران از اعتبارات و تسهیلات بین‌المللی به صورت فاینانس برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، خاطرنشان کرد: با حمایت‌های صورت گرفته از سوی مدیران سازمان برنامه و بودجه و آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و تصویب آن در کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد، امیدواریم در جلسه آتی شورای اقتصاد نیز به تصویب نهایی برسد و به‌زودی شاهد تحقق این تسهیلات ارزی و خرید و استقرار تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در دانشگاه تهران باشیم.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌، گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با سعی و تلاش بودجه‌ای برای تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها گرفتند ولی زمانی که این بودجه بین دانشگاه‌ها توزیع شد مبلغ ناچیزی شد و برای دانشگا‌‌ه‌ها زیاد چشمگیر نبود.

* تخصیص ۲۰_۱۰ میلیون تومان بودجه برای آزمایشگاه‌ها

وی افزود: وقتی دانشگاهی مانند تربیت مدرس که از ۱۷ دانشکده و ۱۵ مرکز تحقیقاتی تشکیل شده و حدود ۳۰ آزمایشگاه هم دارد؛ اگر بودجه‌ را بین این آزمایشگاه‌ها تقسیم کنیم طبیعتاً به هر آزمایشگاه ۲۰-۱۰ میلیون تومان اختصاص می‌یابد که بسیار ناچیز است. 

دانشجو خاطرنشان کرد: تجهیزات آزمایشگاهی به روزی که در دانشگاه‌های خوب دنیا وجود دارد را هم باید به دانشگاه‌های برتر بیاوریم. وضعیت اقتصادی کشور، دولت و نحوه پشتیبانی دولت از بودجه تجهیزات آزمایشگاه‌ها بستگی به توان مالی دارد و امیدواریم با گشایش اقتصادی و سیاسی که در دولت سیزدهم صورت می‌گیرد این مسیرها بهبود پیدا کند. در حال حاضر بودجه تعمیر و تجهیز آزمایشگاه‌ها خیلی چشمگیر نیست. 

به گزارش فارس، فرسودگی و ناایمن‌بودن آزمایشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های جدید دانشجویان در سال جدید است، آنها می‌خواهند بدانند که آیا روسای دانشگاه‌ها در سال جدید برای بروز کردن تجهیزات آزمایشگاه و ساختمان‌های دانشگاه تدبیری دیده‌اند؟

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول